جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹

در نشست سینمای دفاع مقدس مطرح شد

به جای همت و باکری به فکر ساخت فیلم درباره آقای «ب.ز»، «س.ش» افتاده ایم!/ با اسلحه سینما می‌توانیم پیام انقلاب را به دنیا مخابره کنیم

جمال شورجه

سینماپرس: عسگر پور عنوان کرد: دوست ندارم سینمای هالیوود را به عنوان الگو معرفی کنم؛ اما در بسیاری از فیلمهای هالیوودی آرمانها و عملشان یکی هستند. الویت فیلمسازی ما باید آرمانهای دفاع مقدس باشد که می‌شوند امثال همت و باقری و باکری و غیره ولی متاسفانه فکر به فکر ساخت فیلم درباره آقای «ب.ز»، «س.ش» و «ه.ق» افتاده‌ایم.

به گزارش سینماپرس، نشست هنرمندان سینمای دفاع مقدس شامگاه پنجشنبه اول تیرماه با حضور جمعی از هنرمندان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدرضا شرف الدین گفت: امروز حدود 30 سال است که از دفاع مقدس میگذرد اما خوشبختانه هنوز همان نگاه وحدت برانگیز و دور از تفرقه در کشور مشاهده می‌شود . البته تمام این تدابیر را از مقام معظم رهبری میدانیم ما هم مانند یک سرباز کوچک در کنار ایشان تلاش کرده‌ایم. ما همچنان بر موضوع دفاع مقدس ایستاده ایم و در این مسیر گام بر می‌داریم.

سپس انسیه شاه حسینی اظهار کرد: وقتی که میکل‌آنژمجسمه معروف داوود را ساخت زد به پایش و گفت که چرا حرف نمی‌زنی. ما به عنوان سینماگرا دفاع مقدس می‌خواهیم که فیلم دفاع مقدس ساخته شود اما چرا این اتفاق نمی‌افتد. خوشبختانه امثال سردار کارگر از این موضوع حمایت می‌کنند، پس ما سینماگران باید همت کنیم و در این مسیر آتش به اختیار داشته باشیم.

منوچهر محمدی در این مراسم گفت: وظیفه خودم می‌دانم که به افرادی که این حرکت نظامی را انجام دادند و موشک‌ها را به سمت داعش پرتاب کرده‌اند دست مریزاد بگویم. به نظرم باید ثواب روزه مردم ایران هدیه شود به این عزیزان که پاسدار انقلاب اسلامی هستند. در حال حاضر شرایط با زمان دفاع مقدس تفاوت کرده است. به نظرم دامنه فیلمسازی دفاع مقدس را باید گسترش داد تا جوانان بیشتر به سمت فیلمسازی دفاع مقدس سوق پیدا کنند.

محمد مهدی عسگرپور نیز بیان کرد: دوستان از کم اثر بودن مراسم‌های این چنینی گفتند که البته درست هم می‌گویند. هر ساله در حوزه فرهنگ و هنر با مشکلاتی رو به رو می‌شویم که تکراری هستند. وقتی مسئولان فرهنگی کشورمان به فکر برنامه ریزی در زمینه فرهنگ و هنر می‌افتند با یک مجموعه‌ای از مصوبات شعارگونه رو به رو می‌شویم. اگر یکبار با دقت نگاهی به سینمای دفاع مقدس بیندازیم می‌بنیم که بسیاری از فیلمهای دفاع مقدسی که امروز به آنها افتخار می‌کنیم در شوراهای فیلمسازی دفاع مقدس رد شده‌اند. به نظرم باید فکری اساسی درباره سینمای دفاع مقدس صورت بگیرد و با دقت بیشتر حرکت کرد. دوست ندارم سینمای هالیوود را به عنوان الگو معرفی کنم؛ اما در بسیاری از فیلمهای هالیوودی آرمانها و عملشان یکی هستند. الویت فیلمسازی ما باید آرمانهای دفاع مقدس باشد که می‌شوند امثال همت و باقری و باکری و غیره  ولی متاسفانه فکر به فکر ساخت فیلم درباره آقای «ب.ز»، «س.ش» و «ه.ق» افتاده‌ایم.

محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینمای ایران نیز تصریح کرد: ما متاسفانه به جز شخص مقام معظم رهبری هیچ مدیر دغدغه‌مند در زمینه فرهنگ و هنر نداریم. مقام معظم رهبری دغدغه فرهنگی دارند اما هیچکدام از مدیران چه اصلاح طب و چه اصولگرا دغدغه فرهنگی ندارند. مشکل ما این است که فیلمساز فیلمهای ارزشی در کشور ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ویلایی‌ها در سینمای ما نابود شد. بخشی از مردم ما بخاطر این که فیلمهای نامناسبی در این مدت در سینما به نمایش در آمده  به سینما نمی‌آیند. ما مریم مقدس را زمانی که بیلت 500 تومان بود 750 میلیون تومان فروش کردیم. به نظرم باید تعدادی سینما را انتخاب کنیم و بگوییم این سینماها فقط فیلم ارزشی نشان می‌دهند تا خانواده‌ها بتوانند با خیال راحت در آن سینماها فیلم مشاهده کنند.

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون در این نشست گفت: من هم مانند بسیار از عزیزان دست و پای بچه‌های سپاه را می بوسم که این افتخار را برایمان به ارمغان آوردند. ما سالهاست اسلحه‌ای به اسم سینما داریم که می‌تواند به همه جا شلیک شود اما بعد از انقلاب به نحوه احسنت از آن استفاده نکرده‌ایم. مشکل ما مشکل مدیریت  است. خانمی کره‌ای آمده بود به من می‌گفت ما چیز خاصی نداریم اما با مدیریت صحیح توانستیم موفق شویم در حالی که ما در ایران از انواع نعمت‌های الهی برخوردار هستیم. این موضوع در زمینه فرهنگی بیشتر است. ما انقدر از نظر فرهنگ و هنر غافل شده‌ایم که مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ آتش به اختیار داده‌اند. یادی کنیم از مرحوم فرج الله سلحشور که از تمام تلاش خود بهره می‌گرفت تا پیام انقلاب را به گوش جهانیان برساند. ما نیازی به بمب هسته ای نداریم چرا که  با فرهنگ و سینما می‌توانیم پیام انقلابمان را به گوش جهان برسانیم. ما تمام پول و سرمایه فیلم حضرت موسی را فراهم کرده‌ایم اما تلویزیون می‌گوید که با سیاستهای ما همانگ نیست. ما دچار یک سری کج فهمی‌هایی این شکلی هستیم. مقام معظم رهبری زمانی که سریال مردان آنجلس را ساختیم به آقای لاریجانی رئیس وقت سازمان صدا و سیما گفتند  که این گروه حجت را بر ما تمام کردند بروید و سریال حضرت موسی را با این گروه بسیازیم.

سردار کارگر در این مراسم اظهار کرد: سینمای دفاع مقدس موفق بوده است چرا که در حافظه مردم ما ثبت و ضبط شده است. دفاع مقدس ظرفیت بالایی دارد و همه چیز در آن گنجانده می‌شود. در حال حاضر نیز ما در دفاع مقدس هستیم. جمهوری اسلامی روز به روز بهتر می‌شود. آینده کشور ما آینده درخشانی است. ما زمانی سیم خاردار وارد می‌کردیم اما امروز کشورهای غربی مدعی هستند که ما موشک صادر می‌کنیم. اگر کار برای خدا باشد خدا هم کار را جلو می‌برد. برخی از همین فیلمسازان فیلمهایی ساختند که تصور نمی‌کردند مطرح شود اما شد. برخی کتابهای دفاع مقدس نوشتند تصور نمی‌کردند به فروش برسد اما به فروش رسید. وقتی فیلم شیار 143 را خانم آبیار و آقای قاسمی برای اولین بار به ما نشان داد نگران بود که مخاطب خودش را پیدا نکند اما دیدید که به چه میزان تاثیرگذاشت. دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران است. همه در آن نقش داشتند چه آنها که در جلوی جبهه بودند چه آنها که پشت جبهه بودند. دفاع مقدس متعلق به جناح خاصی نیست. جوانان حال حاضر از جوانان دفاع مقدس بهتر هستند هم درک بهتری دارند و هم تحصیلات بیشتری دارند. اما باید به آنها یاد بدهیم که قدر امنیت را بدانند. ما باید نشان بدهیم که قبل از انقلاب چه بود  و چه شد که ما انقلاب کردیم.

نرگس آبیار کارگردان سینمای ایران گفت: متاسفانه هیج تعریف درستی از آثار دفاع مقدس نداریم. آثار بسیاری نوشته و ساخته می‌شود اما انگ ضد جنگ بودن به آنها می‌زنند. من در یکسال گذشته اثری را ساخته‌ام که انگ ضد جنگ بودن می‌خورد. ما خودمان قربانی جنگ هستیم در حالی که در دنیا ما را افراد جنگ طلبی معرفی می‌کنند. ممکن است انگ دولتی بودن به ما بزنند. ما این خطر را با افتخار می‌کنیم و دوست داریم که آثار از این دست بسازیم. ما در سینمای دفاع مقدس نیازمند افکار جدید و نو داریم باید جوانان وارد فیلمسازی دفاع مقدس شوند. متاسفانه فیلم‌هایی مانند نفس و ویلایی‌ها مورد حمایت بسیاری از افراد قرار نگرفت. من از دوستان مسئول می‌خواهم که فکری برای این موضوع کنند.

مسعود ده نمکی در پایان این مراسم اظهار کرد: در حال حاضر هر فیلمسازی وارد سینمای دفاع مقدس می شود به گونه‌ای وارد شب عملیات شده است. زمانی که جنگ تمام شد ما تصور می کردیم وقتی برگردیم از ما استقبال می‌شود شاید توقع بسیاری داشتیم چون آن زمان 16 سال داشتم. روزنامه لوسانجلس تایمز درباره اخراجی‌ها نوشت این فیلم محاسبات آمریکا را به هم زد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.