پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

با انتخاب تازه‌ترین اثر شیرین نشاط در بزمی سیاسی صورت می‌گیرد

خوش‌رقصی تازه فیلمساز ضدایرانی برای جشنواره ونیز!

ونیز

سینماپرس: در مجموعه عکس‌های «زنان خدا» که با طرح و حضور خودش در مقابل دوربین شکل گرفت، شیرین نشاط به ارائه تصویری هتاکانه نسبت به زن مسلمان ایرانی دست زد! با این شرایط نباید از حضور چنین فیلمسازی در جشنواره‌ای که جزو مهم‌ترین رویدادهای سیاسی است، تعجب کرد.

جشنواره فیلم ونیز امسال هم قرار است جمعی از چهره‌هایی را که خط و ربط فکری معینی با سیاست‌های این آوردگاه اومانیستی پیدا می‌کنند، دور هم جمع کند و آنها را در بزمی تازه در صدر بنشاند. شیرین نشاط، فیلمسازی که آثار ضد ایرانی او همواره مورد حمایت جشنواره ونیز قرار گرفته امسال نیز میهمان این فستیوال ایتالیایی است.

جشنواره فیلم ونیز را باید یکی از راهبردی‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان محسوب کرد؛ جشنواره‌ای که برخلاف شبه جشنواره‌های ایرانی چون فجر با هدف و استراتژی مشخص اما غیرعلنی و غیررسمی برگزار می‌شود و از مضامین مشخصی هم حمایت می‌کند، مضامینی که کاملاً در جهت مؤلفه‌های اومانیستی و نفی انگاره‌های آسمانی بنا نهاده شده است. شیرین نشاط که به جای سینما، خاستگاهش از عکاسی و ویدئوآرت می‌آید، با وجود ساخت آثاری ضعیف همیشه مورد توجه سران جشنواره فیلم ونیز بوده است و از اهدای جایزه تا قرار دادنش در لیست داورانِ پیرترین فستیوال سینمایی، می‌توان ردپای علاقه‌ مدیران ونیز را نسبت به فیلمساز ضد ایرانی مشاهده کرد؛ هنگامی که او با همراهی جمعی از اهالی «ونیز» با دستبندی سبز رنگ، رژه سیاسی خود را برگزار کرد و زمانی که با همان دستبند جایزه شیر نقره‌ای ونیز را برای کارگردانی فیلم ضعیف اما سیاسی «زنان بدون مردان» در سال ۲۰۰۹ و در شصت و ششمین دوره این جشنواره گرفت!

شیرین نشاط امسال با فیلمی درباره خواننده مطرح مصری و با عنوان «در جست‌وجوی ام‌کلثوم» در بخش روزهای مؤلفین یا روزهای ونیز در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز حضور می‌یابد، بخشی تازه‌تأسیس که چهاردهمین دوره‌اش را برگزار خواهد کرد و گرته‌برداری ونیزی‌ها از بخش دو هفته کارگردانان کن به شمار می‌رود. سوژه‌ای که او برای فیلم تازه‌اش انتخاب کرده نیز در نوع خود جالب توجه است؛ یک زن خواننده در کشوری اسلامی. نشاط که امروزه به عنوان یک فعال ضد ایرانی عرصه هنر شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر بیشتر به برگزاری نمایشگاه‌هایی از عکس‌های خود متمرکز شده است. عکس‌هایی که «نشاط» در آنها سعی داشته تصویری متمایز و نقادانه نسبت به نحوه زیست زنان ایرانی و در نقد حجاب در جامعه ایرانی ارائه دهد! برای نمونه در مجموعه عکس‌های «زنان خدا» که با طرح و حضور خودش در مقابل دوربین شکل گرفت، شیرین نشاط به ارائه تصویری هتاکانه نسبت به زن مسلمان ایرانی دست زد! با این شرایط نباید از حضور چنین فیلمسازی در جشنواره‌ای که جزو مهم‌ترین رویدادهای سیاسی است، تعجب کرد.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.