سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

سعید الهی در گفتگوی ویژه خبری:

برخی مدیران سینما تعادل میان انتظارات سینماگران، مخاطبان و حاکمیت را رعایت نمی کنند

الهی

سینماپرس: سعید الهی کارشناس سینما و رسانه شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بر رعایت تعادل میان انتظارات جامعه سینمایی، مردم و حاکمیت توسط مدیران سینمایی کشور تاکید کرد.

بنا بر گزارش خبرنگار سینماپرس، وی که همزمان با فرارسیدن روز سینما به عنوان‌مهمان تلفنی نشست مشترک محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی و سید احمد میرعلایی تهیه کننده سینما در این گفتگوی ویژه شرکت داشت با اشاره به تبیین کارکردهای رسانه ها از جمله سینما گفت: ابعاد اطلاع رسانی، آموزشی، سرگرمی و راهبری از جمله نیازهایی ست که باید رسانه ها در جامعه آن را تامین کنند.

مدیرعامل سابق خبرگزاری سینماپرس ادامه داد: سینما به عنوان یک ابررسانه سه دسته مخاطب پیش رو دارد که اعم از اهالی سینما، اقشار مردمی و حاکمیت هستند. لذا مدیران انتصابی باید قادر به تامین توقعات این سه دسته باشند.

وی تشریح کرد: سینماگران در جهت اطلاع رسانی و انتقال انواع پیام های ارزشی و انسانی همواره خواهان آزادی عمل بیشتری هستند؛ مردم نیز در دو بخش عام و اندیشمند، سینما را در دو مسیر سرگرمی و کسب آموزش پیگیری می کنند و حاکمیت نیز در کنار همه اینها طرح موضوعات استراتژیک خود در عرصه ملی و بین المللی را مطالبه می کند.

سعید الهی با طرح پرسشی گفت: حال سوال اینجاست آیا مدیران سینمایی در طول این سالها برای برنامه ریزی دقیق آیا قادر به برقراری تعادل و حرکت در مسیر گفتمان اعتدال به معنای واقعی مدنظر انقلاب اسلامی و نه تعاریف طیف های سیاسی بوده اند یا خیر؟

این مدرس دانشگاه گفت: محصولات فرهنگی از جمله سینما نشان میدهد که اینگونه نبوده و پاسخ این سوال منفی ست؛ بگونه ای که مدیران در برخی مواقع گرایش مطلق به سمت مخاطب پیدا کرده اند که این روند به دلیل ضعف همه دستگاههای فرهنگی متاسفانه منجر به تولید برخی فیلم های سطحی شده و گاه مدیران چنان به تولیداتی از جنس آثار گروه هنر و تجربه متمایل می شوند که اساساً سینما برای سینما تلقی شده و مردم در این‌ میان فراموش می شوند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در این میان و با استناد به اشاره صریح مقام‌معظم رهبری مبنی بر وجود ولنگاری فرهنگی در کشور به نظرم انتظارات حاکمیت نیز هیچ گاه در طول این ۳۸ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محقق نشده است.

الهی افزود: اینکه پرفروش ترین فیلمهای کشور چند فیلم کمدی و یا اصطلاحاً سطح پایین و چه بسا سخیف باشند دلیلش را در بین مردم خیلی نباید جستجو کرد و بیشتر باید نگاهها به سمت دستگاههای فرهنگی معطوف باشد که متاسفانه در طول این سالها هیچ کار مشخص و موثری برای هدایت فرهنگی اقشار مردم انجام نداده اند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: با بکارگیری مدیران متعادل و انقلابی و برنامه ریزی شفاف میتوان این نوید را در روز سینما به مردم داد که میتوانند در آینده ای نه چندان دور با آرامش و امنیت بیشتری برای دیدن فیلم به سینماها مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.