جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷

کنایه رییس حوزه هنری به ماجرای حواشی بودجه فیلم فجر

می‌شنویم بودجه یک جشنواره بیشتر از بودجه همه حوزه هنری است!

محسن مومنی شریف در مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب و اختتامیه جشنواره داستان انقلاب

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه انتظار داشتیم در این مراسم بسیاری دیگر از بزرگان هم حضور داشته باشند، گفت: بودجه حوزه هنری خراسان‌رضوی به یک میلیارد تومان رسیده و از این بابت خرسند هستیم، اما می‌شنویم بودجه یک جشنواره (فیلم فجر) بیشتر از بودجه همه حوزه هنری است.

به گزارش سینماپرس، محسن مومنی شریف در مراسم تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری خراسان‌رضوی که بعدازظهر چهارم آبان‌ماه در محل پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در زمان مدیریت سیدجواد رفائی، حوزه هنری خراسان‌رضوی درخشید و این حوزه به لحاظ قدمت در شمار نخستین حوزه‌های هنری استان‌ها جای دارد و خاستگاه هنرمندان ادبیات ما بوده که در کشور چهره‌های معتبر و قابل افتخاری هستند.

وی ادامه داد: در حوزه کاریکاتور آثار علیرضا پاکدل حتی در عرصه بین‌الملل بسیار برجسته است، همچنین در عرصه ادبیات نیز با چهره‌هایی مانند منصور انوری آشنا شدیم و رمان «جاده جنگ» این چهره شاخص ادبیات فارسی از جمله آثار ماندگار است اما متاسفانه قدر این اثر آن طور که باید و شاید شناخته نشده است و کاری بود که رهبر معظم انقلاب آن را شناختند و پیگیر آن بودند. 

مومنی شریف با اشاره به اینکه مشهد پایتخت ادبیات حماسی و زبان فارسی است چرا که زادگاه فردوسی بزرگ و هم زادگاه بسیاری از بزرگان دیگر است، عنوان کرد: خراسان‌رضوی محلی بوده که در طول تاریخ، قیام‌های تشیع و همچنین قیام‌های توام با حماسه از این خطه آغاز شده و می‌تواند به عنوان یکی از محورهای فعالیت‌ رئیس جدید حوزه هنری، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه ادبیات و هنر امروزه ما به حماسه نیاز دارد و می‌بینیم که از حماسه دور شده و در حال طی مسیری است که تلخ، شکست خورده و آرمان باخته به نظر می‌رسد، تصریح کرد: این موضوع متناسب با هویت انقلابی امروزه ایرانی نیست که در دنیا با عظمت از آن یاد می‌کنند و این‌ها مواردی است که حوزه هنری خراسان‌رضوی می‌تواند در آن نقش آفرینی داشته باشد.

وی افزود: خراسان‌رضوی می‌تواند به عنوان پایگاهی برای همه هنرمندان علاقه‌مند به آرمان های انقلاب‌اسلامی باشد اما به معنای تحول سیاسی در جغرافیای ایران و تبدیل به رژیم دیگر نیست بلکه به معنای آغاز راهی تازه که مبتنی بر جهان‌بینی توحیدی و جهان بینی الهی است. چیزی که آینده بسیاری از انسان‌ها است و نشانه‌های آن را می‌بینیم  و موضوع تاریخی نیست که بگوییم در تاریخ انجام شده و به پایان رسیده، بلکه جریان جاری را در برمی‌گیرد که نگاه انقلاب اسلامی نیز همین است.

مومنی شریف با بیان اینکه حوزه هنری خراسان‌رضوی از جوانان انگیزه‌دار و مجرب برخوردار است و بسیاری از اقدامات ملی که به استان‌ها ارجاع می‌دادیم، خراسان رضوی در همه حال داوطلب و پیشگام بود، عنوان کرد:  امید است این ظرفیت و به ویژه طرفیت حضور 20 میلیون زائر در سال در این شهر که بخشی از آن‌ها از کشورهای دیگر می‌آیند و مخاطبان ما هستند، مورد توجه بسیاری قرار گیرد.

مومنی شریف در بخشی دیگر از گفته‌های خود با بیان اینکه حوزه هنری علی‌رغم همه فراز و نشیب‌هایش به عنوان یک سرمایه ملی مطرح و پایگاهی برای ادبیات، هنر دینی، انقلابی و حزب‌اللهی است، تصریح کرد: این حوزه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد که بنیان‌گذاران آن شخصیت‌های بزرگانی از رهبران انقلاب هستند، دغدغه‌ای داشتند و این بود که هنر و ادبیات پیش از انقلاب و به ویژه هنرهای مدرن و جامعه دینی و مردم متدین که نقش عظیمی در پیروزی انقلاب داشتند از آن فاصله دارد با این نوع هنر بیگانه هستیم.

 رئیس حوزه هنری گفت: افراد بزرگانی مانند شهید بهشتی، رهبر معظم انقلاب و بزرگانی از هنرمندان از جمله دکتر طاهره صفارزاده، علی موسوی گرمارودی و... دست به ایجاد تشکلی زدند که در ابتدا حوزه اندیشه و هنر اسلامی و در درون سازمان تبلیغات اسلامی نام گرفت. این نام دقیقی نبود و باعث شد بزرگی حوزه هنری تحت شعاع این نام قرار گیرد و دیده نشود.

وی عنوان کرد: حوزه هنری از سرمایه‌های انقلاب است که البته فراز و نشیب‌هایی داشته است اما در عین حال این حوزه مسیر خود را اصلاح کرد، در سپهر ادبیات و هنر کشور معتبر است و جایگاه والا و ممتازی در میان مردم و مخاطبان آثار هنر دارد.

مومنی شریف با بیان اینکه حوزه هنری در ده سال گذشته کوشید برای جایگاه قرارگاهی خود برخی مسیرها به خصوص مسیرهایی نادرست درآمدزائی از غیر فرهنگ و هنر را اصلاح کند، اضافه کرد: چرا که حوزه هنری بر سرمایه‌های اصلی خود یعنی هنرمندان و آثار آن‌ها و اعتماد مردم تکیه دارد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در خارج از ایران علاقه‌مندانی دارد که اتکا و اعتقادشان به باورها و آرمان‌های انقلاب اگر بیشتر از ایرانیان نباشد کمتر نیست، عنوان کرد: حوزه هنری در بخش بین‌الملل به‌ویژه نسبت به همسایگان و زبان‌فارسی وظایفی دارد که دبیری این بخش به تازگی تاسیس و به عهده سیدجواد رفائی قرار داده شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.