یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۲

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

از تمرین نمایش «جوحی و کدخدا» تا برنامه ریزی برای راه اندازی کارناوال تئاتر نوروزی در سراسر کشور/ انصافی: داستانی از مثنوی معنوی دستمایه تولید جدیدترین نمایشم شد

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی که این روزها مشغول انجام تمرین نهای نمایش «جوحی و کدخدا» است گفت: «جوحی و کدخدا» پیش از این در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی روی صحنه رفت و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و این روزها مشغول تمرینات نهایی هستیم تا از اول دی ماه به مدت یک ماه این نمایش شاد و مفرح و آموزنده را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه ببریم.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «جحی» یکی از شخصیت هایی است که در مثنوی معنوی حضرت مولانا حضوری چشمگیر دارد و شخصیت شبیه به سیاه ها در نمایش های سیاه بازی دارد. در واقع داستان «جوحی» داستانی یک صفحه ای از مثنوی است که من از آن برداشت آزاد کردم و با اضافه کردن مواردی همچون ضربی خوانی و کسبی خوانی نمایشنامه را پر و پیمان تر کردم.

انصافی سپس با بیان اینکه این نمایش ریشه‌ ای فرهنگ شناختی و جامعه شناختی دارد اظهار داشت: ضربی‌ خوانی و کسبی‌ خوانی متأسفانه به دست فراموش سپرده شده است و این برای من که در حال حاضر ۶۶ ساله ام و از نزدیک با این فرهنگ کهن و زیبا آشنا هستم دردآور است و از این رو تمام تلاش خود را به کار برده ام تا در این نمایش ضربی خوانی و کسبی خوانی را مجدداً برای نسل جوان بازگو و یادآوری کنم و حتی اگر ۲ نفر هم این کار من در یادشان بماند برایم کافی است و فکر می کنم به وظیفه فرهنگی ام عمل کرده ام.

کارگردان نمایش «کل عنایت» تأکید کرد: من برای نگارش این نمایشنامه پژوهش های زیادی انجام داده ام و شعرهایی را در روند این پژوهش‌ها پیدا کردم که روی آن‌ ها کار کرده و تکمیل‌ شان کردم. در زمان حضرت مولانا فشار مغول‌ ها بر مردم شادی را از آن‌ ها گرفته بود و جوحی تلاش می‌ کرد تا با ایجاد شادی، مردم را به حالت اول باز گرداند و این ها نکاتی است که در این نمایش ریتمیک وجود دارد.

این سیاه باز پیشکسوت کشورمان خاطرنشان کرد: داستان این نمایش در مورد کدخدای ظالمی است که مردم شهر از دست او خسته شده اند چرا که او سر آن ها کلاه گذاشته و مبادرت به غارت اموال آن ها و زمین خواری و... نموده است از این رو مردم نزد جوحی می روند و از او می خواهند که به دلیل نزدیکی اش به کدخدا و زبان طنزی که دارد او را از ناراحتی مردم آگاه کند؛ جوحی و همسرش با یکدیگر نقشه می کشند که کدخدا را به خانه شان دعوت کنند و زمانی که کدخدا به منزل شان می رود او را در صندوقی محبوس کرده و مردم را از شر او نجات می دهند.

وی ادامه داد: زمان این نمایش ۹۰ دقیقه است و من خوشحالم که مجدداً تماشاخانه سنگلج را که سال های سال به نمایش هایی آیینی و سنتی اختصاص داشت در اختیار ما گذاشتند تا نمایش مان را روی صحنه ببریم.

کارگردان نمایش «نوروز خوانی» در بخش دیگری از این گفتگو از راه اندازی کارناول نمایش های شاد نوروزی در سراسر کشور خبر داد و گفت: بنده از مدت ها قبل ایده اجرای یک کارناوال شاد نوروزی در سراسر کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را به مسئولان ارائه کرده ام و امیدوارم که با موافقت آن ها بتوانیم در نوروز ۱۳۹۷ طرح این کارناوال فرهنگی و شاد را اجرایی کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: خوشبختانه مخاطبان آیین ها و سنت های نوروزی که یادگار نیاکان شان است را به درستی می شناسند و تجربه نشان داده که از چنین مراسم ها و نمایش هایی استقبال می کنند و من امیدوارم که شرایط اجرای این کارناوال به بهترین شکل انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.