شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

سینماگران از اکران فیلم های خارجی در سینماها می گویند:

سخن از اکران فیلم های خارجی غیرکارشناسی، نابخردانه و ویرانگر سینمای ملی است که نشان از وادادگی مدیران فرهنگی دارد/ رانت خواران برای منافع شخصی از آن حمایت می کنند

لشگری قوچانی-شریفی-مصیری-قهرمانی-توحیدپرست-شفق-صباغ زاده-آذین-توکل نیا-قنبری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در پی اظهارات برخی مدیران سینمایی مبنی بر ضرورت اکران فیلم‌های خارجی تأکید کردند: اکران فیلم های خارجی اقدامی غیرکارشناسی، نابخردانه، ویرانگر و بر ضد حمایت از تولید ملی است و رانت خواران هستند که از این اقدام حمایت می کنند و می تواند موجبات ورشکستگی کامل سینمای ملی را در پی داشته باشد و سینماگران را بیش از پیش خانه نشین و بیکار کند.

دولت تدبیر و امید که دستاورد مثبتی در حوزه فرهنگ و هنر در پی نداشته و طی بیش از ۴ سالی که اداره کشور را بر عهده دارد موجب انتقادات شدید مسئولان، هنرمندان و سینماگران شده همچنان به اقدامات مخرب خود ادامه می دهد. حضور مدیران کارنابلد و غیرمتخصص در سینمای کشور باعث شده تا هنر هفتم روز به روز بیشتر به سوی نابودی و اضمحلال برود و متأسفانه هیچ نهاد ناظری بر تدبیری برای جلوگیری از فجایع فرهنگی آن ها ندارد.

فجایع فرهنگی در دولت تدبیر و امید آنقدر زیاد بوده که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کردند که مسئولان باید تدبیری برای حوزه فرهنگ و هنر کشور داشته باشند؛ ولنگاری فرهنگی و نفوذ فرهنگی از جمله سخنانی بود که توسط بزرگان دین و کشور به آن اشاره شد اما متأسفانه هیچ یک از مسئولان به این سخنان آنچنان که باید توجه نکردند و اثرات مخرب بی توجهی شان همچنان ادامه دارد.

اینک برخی مدیران سینمایی ازجمله مدیر فارابی و مسئول گروه ورشکسته هنرو تجربه با طرح موضوع اکران فیلم های خارجی و حمایت ویژه از آن، می خواهد ضربه نهایی را بر پیکره سینمای فلاکت زده کشور وارد سازد و با وارد کردن و اکران فیلم های خارجی در ابتدا سینما را ورشکسته کرده و در نهایت هم فرهنگ ملی ایرانی-اسلامی را به اضمحلال و نابودی بکشاند.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: منصور لشگری قوچانی، امیرحسین شریفی، منوچهر مصیری، محمد قهرمانی، داوود توحیدپرست، ناصر شفق، مهدی صباغ زاده، جبار آذین، علی توکل نیا و رهبر قنبری با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

لشگری قوچانی در گفتگو با سینماپرس:

اکران فیلم خارجی ضربه مهلکی به فرهنگ عمومی کشور و سینمای مستقل می زند/ متولیان عرصه فرهنگی مقصران اصلی سوق دادن مردم به سمت بی فرهنگی!

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در پی اظهارات اخیر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است اظهار داشت: اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران تصمیمی غیرکارشناسی شده است و بنده اطمینان دارم که این حرکت ضربه مهلکی به فرهنگ عمومی کشور و سینمای مستقل می زند و مسئولان هرگز نباید در پی اکران فیلم های خارجی باشند. متأسفانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تولیدات سینمای کشور ما در اختیار بخش های دولتی و شبه دولتی است؛ بخش هایی که بودجه و اعتبارشان از پول نفت تأمین می شود و دغدغه ای برای بازگشت سرمایه ندارند. از این رو برای مسئولان سینمای ایران و دولتی ها اصلاً مهم نیست که اگر فیلم خارجی در سینمای کشور اکران شود فیلم های تولید شده در بخش خصوصی که مدت ها است پشت در اکران مانده اند چه ضربه مهلکی می خورند.

شریفی در گفتگو با سینماپرس:

تصمیمات لحظه ای، ناپخته و نابخردانه مدیران سینمایی نابود کننده سینما، فرهنگ و هنر است/ ای کاش کمی هم به فکر سینمای ملی بودیم

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: تصمیمات لحظه ای، ناپخته و نابخردانه مدیران سینمایی نابود کننده سینما، فرهنگ و هنر است و اکران فیلم خارجی در سینمای ایران یکی از همان قبیل تصمیمات است که نه تنها هیچ نفعی برای سینمای کشور ما در پی نخواهد داشت بلکه موجبات ورشکستگی همیشگی سینمای ایران را فراهم خواهد کرد. سوأل بسیار مهمی که بنده از آقایان دارم این است که مگر شما در این مملکت زندگی نمی کنید؟ مگر نام خودتان را مدیر سینمایی نگذاشته اید؟ پس چرا از مشکلات شدیدی که چند سالی است در سینمای کشور حاکم شده بی اطلاع هستید؟ آیا مشکل ما در حال حاضر عدم اکران فیلم خارجی است؟ و یا فیلمسوزی های شدید و پشت صف اکران ماندن صدها اثر سینمایی و ورشکستگی تهیه کنندگان مشکلات اصلی مان است؟

یک کارگردان سینما در گفتگو با ما:

اکران فیلم خارجی به صلاح سینمای کشور نیست/ ای کاش مسئولان به فکر سالن سازی و مهیاکردن شرایط فیلمسازی باشند!

منوچهر مصیری کارگردان سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: اکران فیلم خارجی در شرایط فعلی به هیچ عنوان به صلاح سینمای کشور نیست و به جای آنکه بتواند موجبات توسعه سینمای ملی ما را فراهم کند این سینما را بیش از پیش دچار سرگردانی خواهد کرد. اکران فیلم های خارجی در کشور ما در حال حاضر به دلایل متعدد به هیچ عنوان عقلانی نیست؛ اولاً که در ابتدای امر ما باید به این مسأله بیندیشیم که کدامیک از آثار سینمای جهان می توانند با شرایط، ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران همخوانی داشته باشند و با اکران شان به نظام و مردم ضربه وارد نشود؟ از سوی دیگر این نکته نیز بسیار مهم است که آیا اصولاً فیلم هایی در سینمای جهان وجود دارند که بتوانند با شرایط و مقررات کشور ما همخوانی داشته باشند و در صورت اکران به رشد و توسعه سینمای ملی ما کمک کنند؟

تهیه کننده فیلم "فرشتگان قصاب":

اینک نوبت سینما است که ویرانش کنند!/ با اکران فیلم خارجی سینماگران ایرانی بیش از گذشته بیکار می شوند!

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت:  دولت یازدهم و دوازدهم به اغلب بخش های کشور خسارت وارد کرده اند و اینک نوبت سینما است که ویرانش کنند و متأسفم که هیچ شخص و نهادی پیدا نمی شود تا جلوی عملکرد مخرب مسئولان این دولت را در تمامی بخش ها و زمینه ها بگیرد! متأسفانه سیاست ها و برنامه های مسئولان دولت های یازدهم و دوازدهم عموماً سلیقه ای، ناپخته و غلط است و به همین علت است که طی این سال ها همواره شاهد آن بوده ایم که در تمامی بخش های کشور با شکست مواجه می شویم؛ مسئولان دولت های یازدهم و دوازدهم مسبب آن شدند تا بسیاری از کارخانه ها و کارخانه های تولیدی ورشکسته شوند، بسیاری از کارگردان خانه نشین و بیکار شوند، در سیاست و اقتصاد فلج بشویم و اینک نوبت حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما شده تا به آن خسارت بزنند!

کارگردان «شیرین قناری بود»:

اکران فیلم های خارجی در سینمای کشور رقابتی ناعادلانه ایجاد می کند/ دولت روحانی در خوابی عمیق به سر می برد!

اوود توحیدپرست کارگردان سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: اکران فیلم های خارجی در سینمای کشور رقابتی ناعادلانه ایجاد می کند چرا که فیلم های تولید شده در سینمای ما هرگز از لحاظ بودجه و امکانات به گرد پای فیلم های خارجی نمی رسند اما قرار است به صورت یکسان در معرض قضاوت مخاطبان قرار بگیرند و این کار عین بی عدالتی و به شدت اشتباه است و باعث تضعیف سینما و سینماگران ایرانی می شود. البته خوشبختانه به واسطه وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان ما در بسیاری بخش ها و زمینه ها شاهد حضور افرادی با شوق و ذوق فراوان برای ارتقای کشور هستیم و ضریب هوشی ایرانی ها از بسیاری مردم جهان بالاتر است اما امکانات کم، بی عدالتی و حتی بی کفایتی مسئولان در عرصه های مختلف باعث می شود که افراد نتوانند آنچنان که شایسته است از ضریب هوشی شان بهره مند شوند و به بهترین شکل آثارشان را عرضه کنند.

یک تهیه کننده سینما در گفتگو با ما:

افسوس که مدیران سینمایی می خواهند عرصه فرهنگی را دودستی تقدیم کنند/ بحث اکران فیلم های خارجی وادادگی مدیران سینمایی در قبال تهاجم فرهنگی است!

ناصر شفق تهیه کننده و مدیر سینمایی در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: افسوس که مدیران سینمایی برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی و روگرداندن از غربی ها می خواهند عرصه فرهنگی را دودستی تقدیم خارجی ها کنند و تلاش می کنند تا سینمای گرسنه ما گرسنه تر از گذشته شود و این اتفاق جفایی نابخشودنی است و مطرح کنندگان آن باید توبیخ شوند. مطرح کردن این قبیل مباحث وادادگی مدیران سینمایی در قبال تهاجم فرهنگی است و گویی آن ها تلاش می کنند تا فرهنگ ایرانی-اسلامی به طور کلی نابود شود و فرهنگ منحط غربی جایگزین آن گردد. اصلاً اکران فیلم های خارجی در کشور ما چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد و چرا مدیران ما باید اینطور در مقابل غربی ها کرنش کنند؟

صباغ زاده:

تنها کسانی از طرح اکران فیلم های خارجی حمایت می کنند که به منافع شخصی شان می اندیشند نه منافع سینما/ طرح اکران فیلم خارجی نابودی کامل سینمای کشور را در پی دارد

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت:  تنها کسانی از طرح اکران فیلم های خارجی حمایت می کنند که به منافع شخصی شان می اندیشند نه منافع سینما و این امری بسیار شوم و پلید است و متأسفانه مدیران سینمایی هم ناآگاهانه از این طرح های ناپخته، خام و زیان ده حمایت می کنند. هم اکنون ما شاهد فشار بسیار زیادی در زمان اکران فیلم های سینمایی هستیم؛ این روزها فیلمسوزی در سینمای ایران رواج پیدا کرده و سالن های سینما دیگر گنجایشی برای اکران فیلم های پشت صف مانده ندارند و بسیاری از فیلم ها اصلاً فرصتی پیدا نمی کنند تا در این وانفسا اکران شوند و سرمایه های بسیاری که برای تولید فیلم ها مصرف شده راکد مانده و برخی سرمایه گذاران و تهیه کنندگان را در مرز ورشکستگی کامل قرار داده است اما با این همه متأسفانه مسئولان سینمایی به جای آنکه تدبیری برای برون رفت از معضلات مهم و اساسی داشته باشند با مطرح کردن اکران فیلم های خارجی می خواهند فاتحه سینمای ملی را به طور کامل بخوانند.

یک منتقد سینما در گفتگو با ما:

طرح اکران فیلم های خارجی فرافکنی مدیران ناکارآمد سینما برای گریز از توجه به معضلات سینما و انحراف افکارعمومی از تخریب ها و فسادهای مالی موجود است

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: طرح اکران فیلم های خارجی فرافکنی مدیران ناکارآمد سینما برای گریز از توجه به معضلات سینما و اصلاحات آن و انحراف افکارعمومی از تخریب ها و فسادهای گسترده مالی و اخلاقی در سینما و جشن پاره های منتسب به فیلم فجر است که تاریخ مصرف دارد و به هیچ عنوان نمی تواند اجرایی گردد چرا که سینماگران کشور و مردم و به ویژه مخاطبان سینما در اثر روشنگری های رسانه ها و منتقدان به اشتباه بودن طرح مذکور واقف شده و بر عملی نشدن آن همفکر و همدل هستند. با توجه به اینکه سینمای بیمار ایران به انواع مشکلات، معضلات و بیماری ها دچار است و ضرورت توجه به بهسازی و سالم سازی این سینما و اصلاح زیرساختی، ساختاری و محتوایی سازمان موسوم به سینمایی، جشن پاره های فیلم فجر و زیرمجموعه هایی مانند خانه سینما در اولویت قرار دارند و در واقع درمان و بهبود حال سینما حرف، نیاز و ضرورت آن است لذا هرگونه طرح خام و ناخته و غیرحرفه ای مانند طرح اکران فیلم های خارجی اقدامی نادرست، نسجیده و در جهت تخریب سینمای حرفه ای کنونی و سینمای ملی آرمانی است.

توکل نیا در گفتگو با سینماپرس:

بدون تفکر و تنها به واسطه منافع شخصی از اکران فیلم های خارجی استقبال می کنند/ امروزه بی عدالتی در سینمای ایران از حد عادی گذشته است

علی توکل نیا تهیه کننده و کارگردان سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: تنها رانت خواران از اکران فیلم های خارجی در سینما حمایت می کنند و الا هر عقل سلیمی می داند که اکران فیلم های خارجی به هیچ عنوان به صلاح سینمای ملی نیست و می تواند ضربات مهلک و جبران ناشدنی را به سینمای ما وارد کند.   امروزه فیلم های روز دنیا با بهترین کیفیت و در نسخ بلوری بدون سانسور و به راحتی در دسترس مخاطبان علاقمند به سینمای جهان است و من نمی دانم برخی افراد با کدامین تدبیر و عقلانیتی صحبت از اکران فیلم های خارجی در سالن های معدود و اندک سینمای کشور می کنند که این سالن ها رسماً کفاف اکران فیلم های ایرانی را هم نمی دهد و متأسفانه ما با پدیده شوم فیلمسوزی و بی عدالتی های گسترده در زمان اکران فیلم های سینمایی مان مواجه هستیم.

قنبری در گفتگو با سینماپرس:

طرح مباحثی همچون اکران فیلم خارجی باید بر اساس مبانی نظری فرهنگی باشد/ با کسانی که در سینما به دنبال تجارت هستند بسیار مخالفم

رهبر قنبری کارگردان سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: طرح مباحثی همچون اکران فیلم خارجی باید بر اساس مبانی نظری فرهنگی باشد یعنی در واقع کسانی که این چنین تزهایی را می دهند باید هدف شان ارتقای سطح فرهنگی جامعه باشد نه تجارت، اما متأسفانه این احساس می شود که این قبیل افراد بیشتر به دنبال تجارت هستند و این بسیار بد است. ما در ابتدا باید این نکته را روشن کنیم که مبنای فرهنگی در جامعه مان چیست؟ ما باید اگر تعریفی از فرهنگ داریم آن را ارائه کنیم. ما باید بدانیم که آیا قرار است در سینمای کشورمان فرهنگ بومی، ملی، قومی و قبلیه ای را ترویج دهیم و یا اینکه می خواهیم به هویت جهانی برسیم و بر این اساس فیلم های مان را بر اساس هویت بین المللی عرضه کنیم؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.