سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰

در نشست خبری مطرح شد؛

گبرلو: «شب های شفاهی» برنامه ای برای مطالبه گری هنرمندان، مردم و مسئولان در حوزه فرهنگ و هنر است/ برخی از منتقدان سینما نقص جدی دارند!

محمود گبرلو در نشست مطبوعاتی برنامه تلویزیونی شب های شفاهی

سینماپرس: محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه سینمایی «هفت» صبح امروز در نشست خبری برنامه تلویزیونی «شب های شفاهی» که قرار است از چهارشنبه هشتم آذرماه با اجرای وی از شبکه «شما» روی آنتن برود گفت: «شب های شفاهی» برنامه ای برای مطالبه گری هنرمندان، مردم و مسئولان در حوزه فرهنگ و هنر است و ما تمام تلاش خودمان را به کار بسته ایم تا برای رونق سینما و به طورکل حوزه فرهنگ و هنر در این برنامه نگاه جدیدی داشته باشیم و سعی کنیم سطح کیفی حوزه فرهنگی و هنری کشور را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس صبح امروز نشست خبری برنامه «شب های شفاهی» با حضور محمود گبرلو و اهالی رسانه برگزار شد.

گبرلو در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه من بعد از ۳۰ سال فعالیت در عرصه رسانه و مطبوعات با توجه به گستردگی فضاهای رسانه ای به این نتیجه رسیدم که باید در فضای جدیدی از طریق تصویر با مخاطبان ارتباط برقرار کنم اظهار داشت: وقتی برنامه «هفت» در سال ۹۱ پیشنهاد شد من سعی کردم به نحو احسن آن را انجام دهم و اثبات کنم یک روزنامه نگار و منتقد در فضای تلویزیون هم می تواند کارش را به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: برنامه «هفت» را با استراتژی یک وحدت و آشتی و همدلی و همدلی با سینماگران شروع کردم چرا که معتقدم باید همواره در حوزه فرهنگ و هنر میان هنرمندان و مسئولان همدلی ایجاد شود. اولین استراتژی من در این برنامه وحدت بود و مطالبه گری توسط کسانی که در برنامه حضور پیدا می کنند. من به عنوان مجری بستری را فراهم کردم که همه اهالی سینما بتوانند حرف های شان را بزنند و همه آمدند و حرف های شان را مطرح کردند تا اینکه این برنامه به تعطیلی کشید.

گبرلو افزود: من پس از مدتی استراحت پیشنهادی به شبکه «شما» و دکتر قاسمی دادم و با حمایت دکتر دارابی که معاونت استان های سیما هستند برآن شدیم تا برنامه «شب های شفاهی» را با نگاه جدید به سینما تولید کنیم. بنده در ابتدای امر پیشنهاد کردم این برنامه یک مجله فرهنگی هنری در عرصه سینما، تئاتر، نقاشی، موسیقی و ادبیات باشد اما پیشنهاد شد تا ما در ابتدا با فرمت سینما شروع کنیم و سپس در عرصه های دیگر وارد شویم.

این منتقد سینما تأکید کرد: ما در حوزه سینمای نقص های زیادی داریم که سینماگران مقصر آن نیستند و این مسئولان هستند که باید پاسخگوی جدی این نقص ها باشند؛ ما سینماگران توانمند زیادی داریم که زمینه و بستر کار برایشان فراهم نیست ما هنوز حرکت مثبتی از سوی مسئولان برای حمایت از سینماگران ندیدیم. ما در این برنامه به مطالبه گری هنرمندان، مردم و مسئولان می پردازیم. همه این ها می توانند دیدگاه و نظرات شان را مطرح کنند. ما در وهله اول آنچه که در برنامه برایمان مهم است رونق صنعت سینما است. ما حرف های زیادی در رابطه با سینما زده ایم اما هیچ عملی نکرده ایم. تماشاگر امروز به شدت به فیلم نیاز دارد. سینمای ایران توانمندی های بسیار زیادی دارد اما مسئولان چون وابسته به میزهای مخرب شان هستند ما شاهد رونق صنعت سینما نیستیم و در عوض شاهد بیکاری و سرگردانی بسیاری از افراد پشت صحنه سینما هستیم چون درآمد و تسهیلات رفاهی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر فیلمسازان جوان وارد سینما می شوند اما بستری برای حضور دائمی شان فراهم نیست و نمی توانند تولید خوب داشته باشند. ما انتقاد جدی نسبت به مسئولان سینمایی داریم. در حال حاضر بسیاری از اهالی سینما در تنگدستی و فقر مالی به سر می برند. یکی از ضعف های جدی در سینمای ما عدم توجه به فرهنگ بومی و ملی است و ما در برنامه به این مقوله می پردازیم. مردم باید خودشان را در پرده سینما ببینند اما سینمای ایران امروزه آپارتمانی شده و با قصه های گنگ و نامهفوم ی که دارد باعث شده تا مردم خودشان را در این آثار نبینند و به همین دلیل از سینما گریزان شوند.

گبرلو تأکید کرد:یکی دیگر از اهداف ما این است که بدون استثنا از طریق مراکز صدا و سیما به هنرمندان شهرستانی توجه کنیم و با آن ها گفتگو کنیم و به برنامه دعوت شان کنیم. ما قصدمان جذب حداکثری است و نظر شخصی در برنامه مان نداریم و مطالبات هنرمندان مورد توجه مان است چرا که بنده معتقدم برنامه تلویزیونی جایی برای نظرات شخصی نیست. ما به نقد و تحلیل فیلم می پردازیم اما چون برخی از منتقدان از دانش بالایی برخوردار نیستند و در مقابل فیلمسازان کم می آورند. در این برنامه از کارشناسان فیلم که خوب تحلیل و نظریه پردازی می کنند استفاده می کنم. ممکن است یک جامعه شناس روانشناس و... را بیاوریم تا فیلم ها را نقد و بررسی کنند چرا که تجربه اجرا در برنامه سینمایی «هفت» به من ثابت کرد که ما بسیاری از منتقدان را داریم که کمترین دانشی در زمینه سینما ندارند و معلوم نیست به چه واسطه ای عنوان منتقد را روی خود گذاشته اند و من از مسئولان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درخواست جدی و فوری دارم که نسبت به این وضعیت اقدام عاجل کنند و نگذارند تا بیش از این نام و عنوان منتقد سینما در جامعه دچار خدشه شود!

وی در خاتمه این گفتگو گفت: این برنامه در استودیو شماره ۱۳ که دکور برنامه «هفت» در آنجا ساخته شده بود، ضبط می شود و ما در تلاش هستیم تا در ایام برگزاری جشنواره های فیلم، موسیقی و تئاتر فجر هر شب برنامه زنده و ویژه داشته باشیم و اگر استقبال مردم از این برنامه بالا باشد در ایام عادی به جای پخش یک بار در هفته آن را به ۲ یا ۳ بار در هفته افزایش دهیم.

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۱۵:۵۶
    0 0
    لید اخبار طولانی است / خسته نباشید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.