یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲

افشای جنگل خواری دولتی در «به اضافه مستند»

مستند نفس های آخر

سینماپرس: قسمت شانزدهم از فصل دوم برنامه «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «نفس‌های آخر» از شبکه مستند پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین قسمت از فصل دوم برنامه «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «نفس‌های آخر» ساخته یاسر طالبی بر روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

در این قسمت و پس از پخش مستند، اشکان جهان آرای، روزنامه‌نگار محیط زیست و رضا فخرآذر از کارشناسان و پژوهشگران جنگل و مراتع کشور مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع زمین‌خواری و به ویژه جنگل‌خواری، چالش‌ها و راهکارهای مقابله با این معضل، صحبت خواهند کرد. هم‌چنین، محمد تقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این فیلم مستند خواهند پرداخت.

مستند «نفس‌های آخر» ماجرای افشای جنگل‌خواری دولتی است که توسط تعدادی از صاحبان نفوذ صورت می‌گیرد. این مستند تلاش دارد تا ضمن پرداختن به معضل جنگل‌خواری، از بین رفتن بخش عمده‌ای از جنگل‌های شمال کشور را به تصویر بکشد. این فیلم، روایت جستجوگرانه در پاسخ به سوالاتی است که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و در حقیقت فیلمی مستند افشاگرایانه نسبت به مسئله تخریب جنگل‌ها و تبدیل آن به واحدهای مسکونی است.

در شمال ایران و در پیرامون نوار ساحلی دریای خزر، جنگل‌های باستانی هیرکانی که همان جنگل‌های شمال ایران است، وجود دارد. این جنگل‌ها قدمت چند میلیون ساله دارند و به همین دلیل از اهمیت خاصی برای سرزمین ما برخوردار است چرا که بخش زیادی از اکسیژن ما را همین جنگل‌ها تامین می‌کند. این روزها متاسفانه رویکرد متفاوتی نسبت به این سرمایه ملی ایجاد شده است و آن تلاش عده‌ای برای قطع درختان و نفع اقتصادی به بهانه اشتغال‌زایی است. اگر به آمار ۴۰ سال پیش تاکنون نگاه کنیم، می‌بینیم که مساحت جنگل‌های شمال ایران نصف شده است. این مستند ۴۲ دقیقه‌ای به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی مرکز فیلم و نمایش بسیج تولید شده است.

برنامه به اضافه مستند با اجرای علی صدری نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ساعت ۹ و جمعه ۲۴ آذر ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.