یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

تحلیل وضعیت مستندسازی در کشور/۴

آقامحمدیان: جشنواره زدگی، نبود استراتژی مشخص در سینمای کشور و عدم استفاده از تکنیک روز سینمایی باعث افول سینمای مستند طی سال های اخیر شده است

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت در رابطه با وضعیت مستندسازی در سینمای کشور گفت: مسأله مستندسازی در سینمای ایران همیشه میان هنرمندان و مسئولان سینمای کشور محل مناقشه بوده است اما جشنواره زدگی، نبود استراتژی مشخص در سینمای کشور و عدم استفاده از تکنیک روز سینمایی باعث افول سینمای مستند طی سال های اخیر شده است و باید هرچه زودتر تدبیری برای برون رفت از این اوضاع اسفبار اندیشه کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که مبحث مهم اکران آثار سینمای مستند همچنان در سینمای ایران لاینحل مانده و کسی به این مسأله مهم توجهی ندارد و از سوی دیگر تجربه نشان داده که مردم هم به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب استقبال چندانی از آثار سینمای مستند به عمل نمی آوردند و مدیران سازمان صدا و سیما هم نگاه مثبتی برای حمایت از آثار سینمایی مستند ندارند امروزه اغلب مستندسازان تنها برای حضور در جشنواره های داخلی و خارجی و کسب جوایز متعدد مبادرت به ساخت این گونه فیلم ها می کنند و چیزی به جز جشنواره ها برایشان اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: برای تولید فیلم های جشنواره پسند هم هیچ موضوعی بهتر از موضوعات اجتماعی روز ایران نیست و از این رو مستندسازان به دلیل عدم استراتژی مشخص در سینمای کشور و سیاست گذاری صحیح مدیران و مسئولان به سمت تولید این قبیل آثار گرایش پیدا کرده اند و سینمای مستند را به سمتی برده اند که بسیار نحیف و رنجور و کم توان شده و تنها چشم امیدش به جشنواره ها دوخته شده است و بس!

آقامحمدیان با تأکید بر اینکه سینمای مستند هیچ استراتژی ندارد تصریح کرد: این اتفاق منبعث از سیاست های کلی سینمای کشور است چرا که متأسفانه ما امروزه در کلیت سینمای کشور هم شاهد هیچ گونه استراتژی محکمی نیستیم و سینمای ما دچار تزلزل فراوان در حوزه های مختلف شده است. مدیران سینمایی ما دغدغه ای برای پرداختن به مسائل مهم و حساس و استراتژیک در سینما ندارند و همین باعث شده تا اکثر کارگردانان سینمای مستند به حوزه مستند اجتماعی ورود پیدا کنند و اغلب فیلم هایی که می سازند به دلیل نبود نگاه درست ابتر بماند.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عملاً برخی از فیلم هایی که طی سال های اخیر تولید شده اند از تکنیک بالایی برخوردار نیستند و همه این ها باعث شده تا بنده شخصاً هیچ گونه نگاه خوش بینانه ای به آینده سینمای مستند در کشور نداشته باشم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینمای مستند امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به سیاست گذاری دارد؛ باید افرادی برای تولید آثار مستند در سینمای کشور به کار گرفته شوند که سابقه و تجربه جدی در حوزه تولید آثار مستند دارند و از سوی دیگر دغدغه شان توجه به مسائل حساس و استراتژیکی است که کشور با آن ها در حال دست و پنجه نرم کردن است که اگر این اتفاق رخ بدهد ما می توانیم تاحدودی به آینده سینمای مستند در کشور خوش بینانه برخورد کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.