چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۴

وحیدزاده: جشنواره فیلم فجر قاعده استانداردی ندارد و بیشتر شبیه به یک دورهمی است/ جداسازی اهالی رسانه و هنرمندان از یکدیگر شایسته نیست

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: جشنواره فیلم فجر هیچ قاعده استانداردی ندارد و بیشتر شبیه به یک دورهمی برای برگزاری جشن های پیروزی انقلاب اسلامی است و ما در آن شاهد رعایت قواعد استاندارد سینمایی نیستیم!

کارگردان فیلم سینمایی «معادله» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر در سینمای کشور ما اهمیت بسیار زیادی دارد و اینکه ما بخواهیم با بی تدبیری آن را کمرنگ و خنثی کنیم به نفع و صلاح سینما و سینماگران کشور نیست؛ این جشنواره باید شکل ویژه ای داشته باشد تا بتواند نتایج خوبی را برای سینمای کشور به بار آورد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اتفاقات نادرستی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم اظهار داشت: جداسازی اهالی رسانه و هنرمندان از یکدیگر و توجه ویژه به نام برخی فیلمسازان شایسته نیست!؛ من نمی دانم مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی با کدام تدبیر و درایت سالن نمایش فیلم های اصحاب رسانه و هنرمندان را از یکدیگر جدا کرده اند و پردیس سینمایی ملت را برای نمایش فیلم ها برگزیدند! جداسازی هنرمندان و اهالی رسانه تنها می تواند موجبات پوچ شدن و عبث شدن جشنواره فیلم فجر را به همراه داشته باشد و هیچ گونه امتیازی را نصیب آن نمی کند.

وحیدزاده تأکید کرد: ما در تمامی فستیوال های مهم فیلم در دنیا شاهد آن هستیم که هنرمندان و اصحاب رسانه و منتقدان همگی در کنار هم فیلم ها را تماشا می کنند؛ با هم بحث و رایزنی و گفتگو می کنند و این اتفاقات خوبی را برای سینما در پی دارد اما تصمیمات ناپخته و غیرکارشناسی شده مسئولان برگزارکننده جشنواره باعث شده تا ما بعد از چند سال در کنار هم بودن هنرمندان و اهالی رسانه در برج میلاد شاهد جداسازی آن ها از یکدیگر باشیم.

این سینماگر سپس به خبر بازبینی فیلم های حاضر در جشنواره توسط سایر نهادها واکنش نشان داد و گفت: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که هیچ وقت یک فیلم سینمایی نمی تواند باعث ایجاد حرکت و یا جریان سازی سیاسی شود و مسئولان نباید با سینما اینقدر امنیتی برخورد کنند. من نمی دانم چرا امسال برای اولین بار این اتفاق رخ داده در هر صورت این اتفاقی است که من آن را نمی پسندم.

کارگردان فیلم سینمایی «عشق فیلم» در رابطه با عدم حضور فیلم اولی ها در این دوره از جشنواره و حذف بخش نگاه نو از این رویداد سینمایی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم فیلم ها در جشنواره باید ملاک انتخاب باشند نه سن و سال و اسم و رسم کارگردانان فیلم ها!؛ در واقع مسئولان جشنواره نباید مرعوب برخی نام ها شوند و به همین علت فیلمسازان جوان را کنار بگذارند. جشنواره فیلم فجر جایی برای تعارف نیست و فیلم و اثر خوب و استاندارد می خواهد تا بتواند به بالندگی برسد.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم مشکلات جشنواره فجر با تدوین یک آیین نامه اصولی و مبتنی بر شرایط روز سینمای کشور دیگر پس از این شاهد تحولات سلیقه ای و لحظه ای مدیران و دبیران و سیاست گذارانش نشود و برای تدوین یک آیین نامه اصولی نظر یکایک اهالی برجسته سینمای کشور را جویا شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.