جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

کم کاری سینما در قبال شهدا/۱

حر: مایه شرم و تأسف است که ما در مقابل فرهنگ منحط غرب دچار وادادگی شده ایم و گنجینه های ارزشمند خود را فراموش کرده ایم

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در آستانه روز بزرگداشت مقام شهدا در رابطه با کم کاری سینما در قبال شهدا گفت: مایه شرم و تأسف است که ما در مقابل فرهنگ منحط غرب دچار وادادگی شده ایم و گنجینه های ارزشمند خود را فراموش کرده ایم و به جای آنکه تمام اهتمام خود را به کار بگیریم تا در رابطه با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فیلم تولید کنیم و این ارزش ها که به مثابه ستون فقرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند را بسط و گسترش دهیم فیلم هایی تولید می کنیم که اغلب ضد ارزش ها و در ترویج فرهنگ غرب است.

کارگردان فیلم سینمایی «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من نمی دانم ما تا کی باید شاهد آن باشیم که سینمای ایران در پیروی از جشنواره های غربی مبادرت به ساخت و تولید فیلم می کند؟ نمی دانم چرا مدیران و مسئولان سینما و برخی از سینماگران و فیلمسازان چشم به جوایز جشنواره های غربی دوخته اند که قصد آن جشنواره ها بی توجهی و دهن کجی به ارزش ها و آرمان های ما است؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: متأسفانه ما دچار مشکل در تبیین و تعریف استراتژی فرهنگی در کشورمان هستیم و به جای آنکه به منافع و مصلحت های نظام و کشورمان بیندیشیم از آثاری حمایت می کنیم که کمترین قرابت و سنخیتی با فرهنگ مان ندارند. این اتفاق در حالی است که با توجه به شرایط روز ما باید با حرکت و روحیه جهادی به سمت تولید فیلم های ارزشمند مبتنی بر اهداف و آرمان های نظام اسلامی و دفاع مقدس برویم.

وی تصریح کرد: دست شبه روشنفکران که هیچ عرقی به نظام اسلامی و ولایت فقیه ندارند باید از تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور کوتاه شود و در عوض آن باید نیروهای انقلابی در این حوزه اجازه حضور و فعالیت جدی پیدا کنند. به دلیل اهمال کاری مدیران سینمای کشور مسأله هشت سال دفاع مقدس به طور کلی در حال نابودی و فراموش شدن است این در حالی است که همه کشورهای جهان که مسائل جنگی و معدود بسیار کوچکی داشته اند همواره در تولید آثار هنری شان و به ویژه در سینما و تلویزیون به این نوع مسائل می پردازند اما گویا مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می خواهند این قبیل وقایع برای همیشه به دست فراموشی سپرده شود.

حر سپس با بیان اینکه حداقل ۳۰ درصد فیلم های سینما باید در رابطه با زندگی شهدا باشد اظهار داشت: ما نباید بیش از این سینمای مان را دچار وادادگی و ولنگاری کنیم؛ امید همه ما تولید آثاری مبتنی بر ارزش ها و آرمان های دفاع مقدس و زندگی شهدا است. ما باید مشکل قهرمان را در سینمای ایران حل کنیم و تمام توش و توان خود را به کار بگیریم تا بر اساس نیازهای روز نسل جوان قهرمانانی را در قالب فیلم های دفاع مقدسی خلق کنیم که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند و به این وسیله روحیه اتکا به نفس، ایمان و خودباوری را در سطح عمومی جامعه افزایش و ارتقا دهیم.

کارگردان فیلم سینمایی «ما ایستاده ایم» در خاتمه این گفتگو افزود: مدیران سینمای کشور باید در رابطه با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و به ویژه شهدای مدافع حرم مبادرت به تولید آثار ارزنده کند و از یکایک سینماگران دغدغه مندی که مایل هستند در این حوزه ها مبادرت به فیلمسازی کنند حمایت نماید. ما باید به جای تولید آثار سیاه نما و ضد ارزش های اسلامی و ایرانی شاهد تولید این قبیل آثار در سینمای کشورمان باشیم.

نظرات

  • علی ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۱۳:۰۷
    0 1
    ساخت فیلم تنگه ابوقریب و به وقت شام بهترین کار در برابرشهدا بود و باید به وزارت ارشاد تبریک گفت. انصاف شرط مسلمانی است. مراقب باشید برای منافع سیاسی از دایره دین خارج نشوید.
    • نوید ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۱۵:۳۰
      1 0
      فیلم به وقت شام و تنگه ابوقریب قابل تقدیره، اما هر دو دارای نقص هایی هستند، البته تنگه ابوقریب از فرهنگ دفاع مقدس ما خیلی دوره و بیشتر شبیه فیلم های قوی هالیوود شده، در ضمن ساخت هر دو تای اینا هیچ ربطی به وزارت ارشاد نداره!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.