جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

فیلم های اکران نوروزی را بیشتر بشناسید؛

از اکران ۳ فیلم کمدی تا نمایش یک انیمیشن کودکانه و توجه به ژانر اجتماعی و نمایش فیلمی درباره «داعش» در نوروز ۹۷/ آشنایی با فیلم های نوروزی

خرگیوش-فیلشاه-لاتاری-فراری-لونه زنبور-به وقت شام-مصادره-فیلم های نوروز 97

سینماپرس: نوروز ۹۷ مصادف با اکران ۷ فیلم سینمایی است؛ ۷ فیلم در ژانرهای مختلف از کمدی گرفته تا کودک، سیاسی و اجتماعی؛ اما سوأل این است که آیا اکران همزمان ۳ فیلم سینمایی کمدی در یک زمان مناسب است و بهتر نبود که اکران این فیلم ها در طول سال تقسیم می شد؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس اکران نوروزی همواره یکی از مهمترین و پرطرفدارترین اکران های سینمایی است و اغلب اهالی سینما، فیلمسازان و تهیه کنندگان مایل هستند که فیلم های شان در این زمان روی پرده برود. «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان در گروه سینمایی آزادی، فیلم «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان در گروه سینمایی استقلال، فیلم «فراری» ساخته علیرضا داودنژاد در گروه سینمایی ماندانا، «خرگیوش» ساخته مانی باغبانی در گروه سینمایی زندگی، «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا در سرگروه کورش، «لونه زنبور» ساخته برزو نیک نژاد در سرگروه ایران و «مصادره» ساخته مهران احمدی در سرگروه جوان ۷ فیلمی هستند که قرار است مخاطبان را در این فصل پررونق به سالن های سینما بکشانند. در این مطلب سعی شده نگاهی کوتاه به این ۷ فیلم داشته باشیم تا مخاطبان بتوانند بر اساس سلایق و معیارهای شان دست به انتخاب آثار بزنند.

*****************************************

«فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان که داستانی فانتزی برای مخاطبان کودک و نوجوان دارد با تیمی حرفه‌ ای تولید شده‌ است. قسمتی از صداگذاری این انیمیشن در آمریکا، ساخت موسیقی ارکسترال با حضور حدود ۶۰ نوازنده، نگارش تیمی فیلمنامه و صرف ۱۰ میلیون گیگاهرتز پردازش کامپیوتری برای رندرینگ که منجر به انجام ۶۰ درصد از این مرحله تولید در کشور اوکراین شد، نشان از تمرکز گروه «هنر پویا» برای ارائه اثری با کیفیت در سینمای ایران دارد!

«فیلشاه» انیمیشنی پرکاراکتر که در تولید آن تیمی ۱۵۰ نفره مشارکت داشته‌اند. بیش از ۵۰ انیماتور در این گروه مسئولیت متحرک سازی انیمیشن «فیلشاه» را بر عهده داشته‌اند. گفته می‌شود یکی از چالش‌های اصلی این تیم بزرگ متحرک‌سازی حیوانات چهارپا و دوپا پرتعدادی است که در این انیمیشن حضور دارند و از این لحاظ اثری شاخص در سینمای انیمیشن ایران محسوب می‌شود.

اکران این انیمیشن سینمایی در جشنواره فیلم فجر در حالی بود که هیأت داوران کلاً آن را نادیده گرفتند. این انیمیشن در میان منتقدان و اهالی رسانه هم چندان نتوانست نظرات را به سوی خود جلب کند اما بعد از اختتامیه جشنواره علی نوری اسکویی دبیر صنف انیمیشن خانه سینما در یادداشتی به نقد رفتار سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با تنها انیمیشن حاضر در این رقابت پرداخت. وی در یادداشتی که در یکی از خبرگزاری ها منتشر شده بود نوشت: «امسال هم جشنواره ملی فیلم فجر برگزار شد با همه انتقادها و تعریف و تمجیدها، همه مصلحت اندیشی ها و محافظه کاری های سینمایی و غیرسینمایی، همه هیاهوها، اعتراض ها، اما یک چیز مثل سال های گذشته جشنواره تغییر نکرده بود و آن نادیده گرفتن انیمیشن های سینمایی حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر بود. بله انیمیشن سینمایی «فیلشاه» اصلا دیده نشد! من به عنوان کسی که از پس گذار از فیلم های داستانی و مستند پا به سینمای انیمیشن گذاشته ام خوب می دانم که بسیاری از اهالی محترم سینما از سیاستگذاران تا فعالان تولید اطلاعات کمی از هنر انیمیشن دارند و اساسا از هر چیز جدیدی واهمه دارند. به خاطر دارم در دوره گذار از سینمای آنالوگ به دیجیتال برخی مواضع و حرف ها را به خاطر دارم اولین تجربه های جلوه های ویژه بصری را که تا هم اکنون نیز در ابهامی عجیب برای اهالی سنتی سینما قرار گرفته است اما در تمامی این دوران ها این حمایت دولت و سیاستگذاران سینمایی بود که به تغییرات بنیادی سینمای کشور شتاب داد و اگر نه ما همچنان باید در میان سانس های سینما منتظر تعویض حلقه های فیلم بودیم و ...»

پیش بینی اینکه برای «فیلشاه» در اکران نوروزی با چه بازخوردی از سوی مخاطبان مواجه می شود بسیار دشوار است اما امید اصلی این فیلم قطعاً اکران برای مدارس است و تهیه کننده «فیلشاه» باید به اکران مدارس امیدوار باشد.

برخی از عوامل تولید این انیمیشن عبارتند از:  کارگردان: هادی محمدیان، تهیه کننده: حامد جعفری، نویسندگان: محمدباقر مفیدی کیا، محمدعلی رمضان پور، هادی محمدیان، جانشین تهیه: محمدجواد جنتی، دستیار تهیه و مدیر ارشد بازاریابی و فروش: هادی اسماعیلی، مدیر تولید: مهدی پاکدل، تدوین: حسن ایوبی، مدیر دوبلاژ: سعید شیخ زاده، موسیقی و تنظیم: ستار اورکی، صداگذاری و میکس: حسین مهدوی، مدیر روابط عمومی: هادی فیروزمندی، مدیر رسانه‌های مجازی: وحید محرابیان، تهیه شده در گروه هنرپویا.

«لاتاری» سومین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان قطعاً یکی از جنجالی ترین فیلم های اکران نوروزی است. فیلمی که چندین بار درخواست پروانه ساخت آن به دلیل سوژه ملتهبش رد شد و در نهایت با تغییر تهیه کننده و فیلمنامه پروانه ساخت دریافت کرد. سوژه اصلی فیلم «لاتاری» موضوع قاچاق جنسی جوانان ایرانی است؛ سوژه ای بسیار مهم و حساس که شاید دلیل اصلی رد پروانه ساخت برای این فیلم توسط سازمان سینمایی باشد.

لازم به ذکر است زیبا کرمعلی بازیگر جوان در مقابل ساعد سهیلی به ایفای نقش می پردازد. هادی حجازی فر و جواد عزتی نیز در این فیلم حضور دارند. بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر کج سلیقگی و ناداوری داوران این رویداد سینمایی را تنها دلیل کاندیدا نشدن بازیگران این فیلم دانسته بودند و تأکید داشتند سیمرغ بلورین حق ساعد سهیلی و جواد عزتی برای بازی در این فیلم بوده و دیگر بازیگران فیلم مانند حمید فرخ نژاد، هادی حجازی فر و نادر سلیمانی نیز باید برای بازی های شان در این فیلم کاندید می شدند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است؛ خانواده های امیرعلی و نوشین با ازدواج آنها موافق نیستند. آنها صبر پیشه کرده اند تا به مرور زمان، رضایت والدین خود را جلب کنند. آن دو رویای مشترکی دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا!

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه کننده: سیدمحمود رضوی، نویسنده و بازیگردان: ابراهیم امینی، مدیر تولید: کامران حجازی، مجری طرح: امیر بنان، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی، مدیر صدابرداری: هادی ساعد محکم، طراح گریم: شهرام خلج، برنامه ریز: محمدرضا کشمیری، دستیار اول کارگردان: عبدالرحیم صاحب الفصول، دستیار اول فیلمبردار: مهران ممدوح، جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جانشین تولید: مسعود زمانی، مدیر تدارکات: محمداسماعیل کلبی آبادی، جلوه های ویژه کامپیوتری: سینا قویدل.

«فِراری» یک فیلم اجتماعی است و محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد، اقدس سعادت رضایی، علی داوودنژاد در آن به ایفای نقش پرداخته اند. فیلمی که چندان مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار نگرفت و امکان شکست آن در اکران نوروزی ۹۷ نیز بسیار بالا است.

داوودنژاد به همراه محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری «فراری» ۹۰ درصد از فیلم را در تهران فیلمبرداری کردند و مابقی نیز در شمال کشور جلوی دوربین رفته است، فیلمی که  قرار بوده رویکرد آسیب شناسی جامعه و قشرهای مختلف و عوامل خودشیفتگی کاذب و عدم تناسب زندگی بین طیف های مختلف جامعه را به تصویر بکشد اما بازی های ضعیف بازیگران به ویژه ترلان پروانه و پرداخت ضعیف فیلمنامه مانع آن شده است.

«فراری» داستان دختر ۱۸ ساله‌ای به نام گلنار با بازی ترلان پروانه را روایت می‌کند که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با ماشین «فراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد. گلنار در این‌ بین با یک راننده آژانس آشنا می‌شود که او را در اتفاقات قصه همراهی می‌کند. نقش این راننده آژانس را محسن تنابنده بازی می‌کند.

عوامل فیلم «فِراری» عبارتند از کارگردان: علیرضا داوودنژاد، نویسنده: کامبوزیا پرتوی، مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری، فیلمبردار: محمد ابراهیمیان، صدابردار و صداگذار: پرویز آبنار، دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز: رضا سخایی، مدیر تولید: حمیدرضا وفایی، طراح صحنه و لباس: بابک کریمی‌طاری، طراح چهره‌پردازی: عبداله اسکندری، موسیقی: یحیی سپهری‌شکیب، امور فنی: نشاط پورفراهانی، فیلمبردار پشت صحنه: علی داوودنژاد، عکس: سجاد سپهری

«خرگیوش» فیلمی به تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی و کارگردانی مانی باغبانی است و بازیگرانی چون بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی نیا و مانیا علیخانی در آن بازی می کنند. فیلمبرداری به طور کامل در تهران و بخش اعظم آن در یک خانه در حوالی منطقه محمودیه انجام شده است.

اولین ساخته باغبانی یک فیلم کمدی- اجتماعی است که در خلاصه داستانش آمده است، «این شبی که می‌گم شب نیست رو بذار… .» پیش بینی می شود این فیلم کمدی بتواند در اکران نوروز مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند.

حبیب اسماعیلی تهیه کنندگی «خرگیوش» را برعهده گرفته و سایر عوامل اصلی پروژه عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی، صدابردار: امین میرشکاری، طراح گریم: عظیم فراین، طراح صحنه و لباس: ملودی اسماعیلی، سرمایه گذاران: حبیب اسماعیلی، بیژن لاهوتی، جلوه های ویژه: بهنام خاکسپار، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: آلاله هاشمی، عکاس: احمدرضا شجاعی، منشی صحنه: سعیده دلیریان، مدیر تولید: مهدی چراغی.

«به وقت شام» نوزدهمین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان است فیلمی که معلوم نیست در اکران نوروزی تا چه میزان می تواند شانس دیده شدن داشته باشد.

جدیدترین اثر سینمایی حاتمی کیا داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی را روایت می‌کند که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما هستند؛ خلبان و کمک‌خلبانی که از قضا پدر و پسر هم هستند. آنها حالا در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. اما این همه ماجرا نیست. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند. حالا آنها اسیر داعش‌اند.

حاتمی کیا تصویربرداری‌های فیلم خود را در لوکیشن‌های متعددی از تهران، روستاهای شهریار و مشهد گرفته تا شیراز و سیستان‌وبلوچستان انجام داده و ظاهراً برای بازسازی و واقعی شدن لوکیشن‌ها، شماری از خودروهای رزمی نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت به همراه شماری از خودروهای سالم و منهدم شده داعش به ایران منتقل شده و در لوکیشن‌های متفاوت فیلم مورد استفاده قرار گرفته است.

کارن همایونفر آهنگساز سرشناس سینما نیز درباره این فیلم گفته: «با نفس گیرترین فیلم سینمای ایران که با گروه فوق حرفه ایش کم از تولیدات هالییوود ندارد. سخت‌ترین موسیقی که کار کردیم مونتاژ و صدای فوق العاده و گروه بازیگران ایرانی و غیر ایرانی عالی و جلوه‌های ویژه و میدانی و قصه ای که تماما واقعی، مستند و نفس گیر است. فیلم این روزهاست و دغدغه های امروز ما... فیلمی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه ی پرالتهاب ما»

عوامل فیلم عبارتند از: نویسنده: ابراهیم حاتمی کیا، تهیه کننده: محمد خزاعی (محصول سازمان هنری رسانه ای اوج) بازیگران: بابک حمیدیان، هادی حجازی فر، پیر داغر، خالد السید، جوزیف سلامه، رامی عطاالله، لیث المفتی، علی سکر، سامر خلیلی، محمد شعبان آهنگساز: کارن همایونفر، تدوین: مهرداد خوشبخت، فیلمبردار: مهدی جعفری

«لونه زنبور» فیلمی به کارگردانی برزو نیک نژاد و نویسندگی محسن کیایی است. این فیلم داستان دو سارق خرده‌پاست (با بازی های جمشیدی و کیایی) است که با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند.

محسن کیایی، پژمان جمشیدی، بهاره کیان افشار و رعنا آزادی‌ور بازیگران اصلی «لونه زنبور»  هستند، این فیلم داستانی کمدی دارد و براساس فیلمنامه‌ای از محسن کیایی مقابل دوربین رفته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تا حالا از نزدیک دست چپ زن یه پادشاه دیدی!؟

پیش بینی می شود مخاطبان از این فیلم نیز در ایام نوروز استقبال نسبی داشته باشند.

سایر عوامل «لونه زنبور»  عبارتند از : مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، صدا بردار: مهران ملکوتی، مجری طرح: محمدرضا غلامی، مدیر تولید: میثم معراجی، مدیر برنامه ریز: افشین رضایی، طراح صحنه: محسن نصرالهی، طراح چهره پردازی: عظیم فراین، طراح لباس: دلیله صوفیانی، دستیار یک فیلمبردار: آرش رمضانی، دستیار اول کارگردان: نوید صلاحی، منشی صحنه: الهام اخوان، مدیر تدارکات: سجاد نوری، عکاس: میلاد کیایی، مشاور رسانه‌ای: سپیده هاشمی، تبلیغات: گروه هنری دیالوگ.

«مصادره» اولین ساخته سینمایی مهران احمدی است. وی که پیش از این به عنوان بازیگر در سینما و تلویزیون فعالیت داشت مانند بسیاری دیگر از بازیگران که طی سال های اخیر هوای فیلمسازی آن ها را به سمت ساخت فیلم کشاند تصمیم گرفته تا با ساخت فیلمی در این وادی هم خود را محک بزند و اینک باید منتظر ماند و دید که آیا احمدی در این حوزه موفق عمل خواهد کرد یا خیر؟

رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان در فیلم کمدی «مصادره» ایفای نقش می‌کنند.

پیش بینی می شود این فیلم چندان مورد استقبال مردم قرار نگیرد چرا که در ایام جشنواره هم هیچ یک از منتقدان و مخاطبان مطرح سینما از این فیلم استقبال نکردند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم…»

عوامل فیلم سینمایی «مصادره» عبارتند از:کارگردان:مهران احمدی، نویسنده:علی فرقانی، مدیر فیلمبرداری:مسعود سلامی، طراح صحنه و لباس:اصغر نژاد ایمانی، طراح گریم:نوید فرح مرزی، مدیرصدابرداری:عباس رستگارپور، جلوه های ویژه کامپیوتری:فرید ناظر فصیحی، دستیاراول کارگردان و برنامه ریز:روزبه سجادی حسینی، منشی صحنه:فائزه گرکانی، جلوه های ویژه میدانی:آرش آقابیک، مدیر تدارکات:امیر یمینی، مدیر تبلیغات:حامد بارئی طبری، عکاس:طاها آبیار، مستند پشت صحنه:رضا رشیدی فر، طراح لوگو:محمد روح الامین، مدیر تولید:بهزاد هاشمی، مشاورکارگردان:نرگس آبیار، سرمایه گذار:سیدمحمد امامی، جانشین تهیه کننده:سجاد پهلوان زاده، تهیه کننده:محمدحسین قاسمی.

نظرات

  • محمودی ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۹:۲۵
    3 0
    مصادره خیلی فیلم مزخرفی بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.