جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

جشنواره جهانی فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۷

سالور: جشنواره جهانی فجر جز هدردادن بیت المال دستاوردی برای سینما ندارد/ این جشنواره حیاط خلوت دوستان و آشنایان دست اندرکارانش شده است

سامان سالور*

سینماپرس: سامان سالور کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بنده صریح می گویم بعید می دانم هیچ سینماگر آزاداندیش و هیچ یک از رسانه های مستقل و غیروابسته و هیچ انسان معقولی جشنواره جهانی فیلم فجر را به نفع سینمای ایران بداند؛ این تنها دست اندرکاران و سیاست گذاران جشنواره جهانی هستند که این حرکت را به نفع سینمای ایران می دانند و می خواهند این تفکر غلط را به دیگران تعمیم دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: صرف دعوت از چند سینماگر درجه ۳ سینمای دنیا، صرف بودجه های هنگفت و هدردادن بیت المال که منتج به دورهمی به اسم جشنواره «جهانی» شده ما و جشنواره مان را جهانی نمی کند و من امیدوارم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود.

وی ادامه داد: جشنواره جهانی فیلم فجر تنها در حد یک اسم و عنوان و تیتر ارزش دارد و بس!؛ این جشنواره کمترین دستاوردی برای سینمای ما نداشته و نخواهد داشت. جشنواره جهانی فیلم فجر که چند سال قبل با اعمال سلیقه مدیر وقت سازمان سینمایی کار خود را آغاز کرد اینک بدل به رویدادی شده که تنها فیلم های پذیرفته نشده در جشنواره ملی فجر را می پذیرد و یک ساختمان نه چندان جالب در مناطق مرکزی شهر تهران را به عنوان کاخ خود انتخاب کرده که بیشتر بازار است تا یک مکان فرهنگی و هنری و تنها دستاوردش حضور سینماگران درجه ۳ و ۴ جهان است که با صرف هزینه های هنگفت به ایران می آیند.

سالور سپس با تأکید بر اینکه برگزاری این جشنواره غلط بزرگی است اظهار داشت: بودجه ای که برای برگزاری این رویداد هزینه می شود بسیار هنگفت است و این بودجه مشخصاً در جیب ۳-۴ نفری می رود که دست اندرکار اصلی این رویداد هستند و رانت های دولتی دارند و همه ساله هم با حمایت مسئولان و مدیران سینمایی از بودجه عمومی و بیت المال به سفرهای خارجی می روند.

این سینماگر متذکر شد: متأسفانه در جشنواره جهانی فجر هیچ نشانی از فیلمسازان جهانی سینمای ایران و سینماگرانی که حرفی از جنس سینمای روز دنیا دارند وجود ندارد و این جشنواره بدل به حیاط خلوتی برای دوستان و آشنایان دست اندرکارانش شده است و بس!؛ عجیب تر از همه آن است که سینماگران جهانی سینمای ایران حتی برای حضور در این رویداد دعوت نمی شوند و کارتی برای آن ها صادر نمی شود که از جمله آن ها می توان به ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و... اشاره کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «ساکنین سرزمین سکوت» تصریح کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر به هیچ دردی نمی خورد؛ این جشنواره حتی در حد و اندازه جشنواره های منطقه ای همچون جشنواره فیلم دبی یا ابوظبی هم ارزش ندارد و این اتفاق از عدم استقبال سینماگران شاخص و مطرح جهان از این رویداد کاملاً مشهود است. این جشنواره به اصطلاح جهانی حتی طی سال ها برگزاری اش نتوانسته در حد و اندازه جشنواره «سینماحقیقت» اعتبار و آبرو کسب کند! دورهمی جهانی فجر تنها مختص رانت خواران سینمای ایران است و فرصتی است برای آن ها تا با پول بیت المال ریخت و پاش کنند.

سالور با تأکید بر اینکه سال ها بعد همه اهالی سینمای کشور که این روزها سکوت کرده اند متوجه خواهند شد جشنواره جهانی چه ضربات مهلکی به سینمای ایران وارد کرده است اظهار داشت: ای کاش به جای صرف بودجه های هنگفت برای برگزاری این رویداد سینمایی چند سالن سینما در مناطق محروم کشور به ویژه شهرهای مرزی ساخته می شد؛ ای کاش بودجه های هنگفتی که برای این رویداد نامبارک صرف می شد همه ساله به جیب کسانی نمی رفت که جزو دار و دسته دست اندرکاران آن هستند و بخشی از بودجه ها به سینماگران بیکار و خانه نشین و ارزشمند سینمای کشور اختصاص داده می شد.

کارگردان فیلم سینمایی «ترانه تنهایی تهران» در پایان این گفتگو افزود: ای کاش به جای خودرأیی دست اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد سینمایی ما شاهد ادغام مجدد جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر بودیم و این چنین با آبروی مهمترین رویداد سینمایی کشورمان بازی نمی کردیم؛ ای کاش جلوی جیب های بزرگی که دست اندرکاران این رویداد به اصطلاح جهانی برای خود دوخته اند بسته می شد و دیگر به آن ها اجازه یکه تازی در سینمای کشور داده نمی شد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • علی ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ - ۱۱:۳۸
    0 1
    احتمالا از دیدگاه ایشون الیور استون و فرانک نرو و ... جزهنرمندان درجه ۳ محسوب میشن!
  • مرتضی ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ - ۲۰:۰۰
    0 1
    سلام چرا تو سایتتون درباره حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی مطلبی رو نمیزارین؟؟!!!!!!
  • سرسامی ۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۹:۵۳
    1 0
    شیر مادر حلال ات میرکریمی و دوستانش جشنواره جهانی را تبدیل کرده اند به جشنواره جهانی فیلم دختر خجالت هم نمی کشند روز روشن ....
  • ۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۱۰:۱۴
    2 0
    به خدا هر جای جهان بود با این نقدهای منصفانه نسخه سازمان سینمایی شان را می پیچیدند چطوری است که کسی چیزی به این افراد نابلد و بی ربط نمی گوید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.