چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

جشنواره جهانی فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۱

صباغ سرشت: جشنواره جهانی در حال حاضر محلی شده برای حضور فیلم های ایرانی که از حضور در جشنواره ملی فجر بازمانده اند

سحر صباغ سرشت در نشست خبری فیلم سینمایی «فصل نرگس»

سینماپرس: سحر صباغ سرشت تهیه کننده و مدیرتولید سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فجر را اصلاً قبول ندارم و معتقدم این تنها یک عنوانی است که این رویداد سینمایی با خود به یدک می کشد؛ کجای این جشنواره جهانی است؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر زمانی می تواند ادعای جهانی بودن داشته باشد که فیلمسازان و تهیه کنندگان و بازیگران برجسته دنیا را دعوت کند و آن ها هم دعوت مسئولان این جشنواره را پذیرفته و در این رویداد حضور پیدا کنند اما متأسفانه این اتفاق تاکنون رخ نداده است. از سوی دیگر همه فیلمسازان کشور باید بتوانند به صورت آزادانه در این جشنواره حضور داشته باشند و با خارجی ها از نزدیک نشست و برخاست و تعامل داشته باشند نه اینکه فیلمسازان به ۲ دسته خودی و غیرخودی تقسیم شوند و غیرخودی ها نتوانند در این رویداد حضور داشته باشند!

وی ادامه داد: جشنواره جهانی در حال حاضر محلی شده برای حضور فیلم های ایرانی که از حضور در جشنواره ملی فجر بازمانده اند؛ این جشنواره هدف مشخصی ندارد و بنده معتقدم که مسئولان آن اصلاً نمی دانند که در حال برگزاری چه رویدادی هستند! صرف تقلید از جشنواره های مهم دنیا نمی تواند جشنواره ما را جهانی کند. این جشنواره نیاز به یک هدف گذاری علمی و اصولی دارد و دست اندرکاران آن باید به طور جدی تلاش کنند تا آن را جهانی کنند. من اصولاً یک سوأل دارم که کدام فیلمساز و سینماگر تراز اول جهان تاکنون در این جشنواره حضور داشته یا آن را می شناسد؟

مدیر تولید فیلم سینمایی «یک روز دیگر» خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم آنچه بسیاری از مسئولان ادعا می کنند سینمای ما هنوز جهانی نشده است. سینمای جهانی یعنی اینکه ما بتوانیم با تهیه کنندگان قدرتمند دیگر قاره های جهان به یک دیدگاه مشترک برسیم و اثری مشترک تولید کنیم؛ سینمای جهانی یعنی آنکه ما در پی آن نباشیم تا فیلم های بومی بسازیم و به مشکلات اجتماعی آن هم در ناحیه جنوب شهر بپردازیم و از منظر اقتصادی و سیاسی کشورمان را مفلوک نشان دهیم تا بتوانیم در جشنواره های دنیا که می خواهند ایران را کشوری ضعیف قلمداد کنند ارسال کنیم و جایزه بگیریم!

صباغ سرشت تأکید کرد: این دیدگاه ها اصلاً جهانی نیست؛ این دیدگاه ها به شدت ما را دچار ضعف، رخوت و سرخوردگی می کند و بنده معتقدم که نوع دیدگاه مدیران و فیلمسازان سینمای ایران نیاز به یک بازنگری و تغییر جدی و اساسی دارد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید در ابتدا خودمان را تربیت کنیم، هدف مان را مشخص کنیم، باید بدانیم چه هستیم و که هستیم و کجا ایستاده ایم و به کجا می خواهیم برسیم تا بعد بتوانیم با حمایت های دولت به سمت جهانی شدن گام برداریم نه اینکه به صرف برگزاری یک جشنواره با عنوان «جهانی» خود را جهانی بدانیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.