چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴

جشنواره جهانی فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۶

وحیدزاده: عدم رعایت استانداردهای جهانی باعث شده تا از جشنواره جهانی استقبال نکنند/ از سینماگران دنیای اسلام برای حضور در این رویداد دعوت کنیم

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: هر جشنواره و رویدادی نیاز به رعایت یک سری استانداردهای رایج دارد تا بتواند مخاطبان را به سمت و سوی خود جذب کند اما از آنجایی که این استانداردها هیچ گاه در سینمای کشور ما رعایت نمی شود باعث شده تا سینماگران مطرح دنیا از جشنواره جهانی استقبال نکنند.

کارگردان فیلم سینمایی «معادله» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر بر خلاف حرف هایی که زبان مسئولان برگزارکننده اش شنیده می شود هیچ گاه نتوانسته به اندازه و قواره جشنواره های الف دنیا از جمله جشنواره فیلم «کن»، «ونیز»، «برلین» و... برسد و همین امر باعث می شود تا هرگز فیلمسازان تراز اول بین المللی رغبتی برای حضورشان در این رویداد نشان ندهند.

وی ادامه داد: هر جشنواره ای ضمن آنکه نیاز به یک سری قواعد و رعایت استانداردهای بین المللی دارد بایستی شرایطی را فراهم آور تا فیلمسازان جهانی برای حضور در آن ترغیب شوند اما متأسفانه این رویداد به دلایل متعدد امکان استقبال سینماگران جهانی را بسیار پایین آورده است.

وحیدزاده با بیان اینکه هر جشنواره بین المللی برای کسب اعتبار نیازمند نام های بزرگ و حضور سینماگران مطرح است خاطرنشان کرد: ممیزی کردن سلیقه ای فیلم ها باعث می شود هیچ فیلمسازی راضی به حضور اثرش در این جشنواره نباشد.

کارگردان فیلم سینمایی «تحفه ها» تأکید کرد: بنده معتقدم بهتر است ما کلاً از فکر به نمایش درآوردن فیلم های آمریکای شمالی و اروپایی بیرون بیاییم و از سینماگران دنیای اسلام برای حضور در این رویداد دعوت کنیم تا از این طریق بتوانیم جشنواره مان را در دنیا مطرح کنیم. البته با نیم نگاهی به آثار ساخته شده در کشورهای ترکیه، لبنان و... که جزو کشورهای اسلامی محسوب می شوند فکر می کنم فرهنگ ما با آن ها هم چندان قرابت و همخوانی نداشته باشد. از این رو یا ما باید از خطوط قرمز خود کم کنیم یا اینکه فضا را بازتر کنیم و فیلمسازان بیشتری را با ترفندهای مختلف به این رویداد دعوت کنیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: یکی دیگر از مشکلات ما عدم تأمین امکانات رفاهی مطلوب و مناسب برای حضور مهمانان خارجی است؛ حتی سالنی که برای نمایش فیلم های جشنواره در نظر گرفته شده و در میانه بازار دیجیتال قرار دارد محل مناسبی برای برگزاری این رویداد نیست و همه این اتفاقات نیاز به یک بازنگری جدی و اساسی از سوی مسئولان سیاست گذار جشنواره دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.