جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

غفلت از وقایع انقلاب در سینما/۴

دهقانی اشکذری: مدیران سینمایی به جای وعده دادن از هنرمندان متعهد برای تولید آثار انقلابی بهره ببرند/ عظمت انقلاب اسلامی هنوز درک نشده است

سیدجلال دهقانی اشکذری

سینماپرس: سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان سینما در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: مدیران سینمایی باید به جای وعده دادن و بخشنامه صادر کردن از هنرمندان جوان و متعهد برای تولید آثار انقلابی بهره ببرند و از پتانسیل و ظرفیت های خفته ای که می تواند آثار ارزشمند انقلابی را در قالب آثار هنری خلق کنند به درستی استفاده کنند اما متأسفانه این اتفاق سال ها است که رخ نداده است.

کارگردان فیلم سینمایی «دلبری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده تأکید می کنم هر چه ما در رابطه با عظمت انقلاب شکوهمند اسلامی اثر تولید کنی باز هم کم است؛ ما هرچقدر هم در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری برای انقلاب اسلامی گام برداریم باز هم کم است و قطعاً نمی توانیم عظمت این انقلاب بزرگ را به تصویر بکشیم اما متأسفانه نوعی اهمال کاری و بی توجهی نسبت به تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با انقلاب اسلامی وجود دارد که دلیل آن مشخص نیست!

وی سپس با بیان اینکه عظمت انقلاب اسلامی هنوز درک نشده است خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایلی که برخی هنرمندان، مدیران و مسئولان نسبت به این انقلاب بی توجهی می کنند آن باشد که ما همچنان در فضای انقلابی به سر می بریم، انقلاب در عصر ما رخ داده و شاید به دلیل نزدیکی زمانی هنوز برخی افراد درک درستی از آن ندارند اما همه این ها نباید باعث شود تا انقلاب اسلامی فقط به تولید آثار سفارشی و بیانیه صادر کردن محدود شود!

دهقانی اشکذری خاطرنشان کرد: ما نباید دست روی دست بگذاریم و زمان طولانی بگذرد تا تازه قدر انقلاب مان را بدانیم؛ بنده معتقدم باید با زاویه دیده جدید و نگاه های به روز شده وارد این عرصه شد و آثار ارزشمندی را در حوزه انقلاب اسلامی و زندگی رهبر کبیر آن تولید کند تا در تاریخ ماندگار شود و به خصوص نسل جوان و جهانیان هم بتوانند با آن آثار ارتباط برقرار کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه ای کنار ابرها» تصریح کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی مرتباً در مجالس و همایش های گوناگون و در سخنرانی ها و مصاحبه های شان از لزوم پرداختن به آثار ارزشی و انقلابی سخن می گویند اما در عمل هیچ خروجی از حرف ها و عده های شان حاصل نمی شود؛ ما امروزه محتاج وعده دادن نیستیم! ما محتاج عمل گرا بودن هستیم. این وظیفه یکایک مسئولان و مدیران فرهنگی است که نیازسنجی کنند و فضاسازی کنند و سمت سوی فرهنگ و هنر و بالاخص سینما را به سمت انقلاب اسلامی سوق دهند چرا که سینما رسانه ای بسیار تأثیرگذار و جذاب است و اگر آثار شاخص در آن تولید شود عموم مردم از آن استقبال می کنند و ما به هدف مان می رسیم.

این سینماگر تأکید کرد: ما نباید به صورت سردستی به مسأله مهمی مانند انقلاب اسلامی در سینما برخورد کنیم و صرفاً برای رفع تکلیف سالی یکی دو فیلم ضعیف در این حوزه تولید کنیم؛ این کارهای ضعیف باعث می شود تا مردم و مخاطبان از سینمای انقلابی و ارزشی دلسرد شوند و سرمایه گذاران هم دیگر رغبتی برای تولید این آثار از خود نشان ندهند. این وظیفه مدیران فرهنگی است که با تخصیص بودجه مکفی به سینماگران و حمایت های جدی و بی دریغ شان از آن ها کاری کنند تا آثار سینمایی فاخر و ارزشمندی در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس تولید شود تا کل جامعه از آن بهره ببرند.

کارگردان سریال تلویزیونی «حانیه» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: تجربه نشان داده عامه مردم از این گونه آثار در سینما و تلویزیون استقبال شایانی را به عمل می آورند و مطالبه ساخت و تولید این نوع آثار در میان مردم بسیار بالا است اما مدیران با بی تفاوتی از مطالبه گری مردم نیز گذر می کنند و هیچ حمایتی برای تولید این نوع فیلم ها انجام نمی دهند و همین اتفاق باعث شده تا سینماگران دغدغه مند و متعهد هم خانه نشین شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.