سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹

آشنایی با آداب و رسوم مردم ایلام در «برای مهمانی»

شبکه مستند

سینماپرس: برنامه مستند «برای مهمانی» دوم خردادماه به بررسی آداب‌ورسوم مردم ایلام در ماه مبارک رمضان می پرداد.

به گزارش سینماپرس، حسین رحمتی کارگردان مستند «ایلام» درباره حضورش در «برای مهمانی» گفت: به‌واسطه تجربه ساخت مستندهایی درباره آداب‌ورسوم  و فرهنگ فولکلور مردم ایلام، پیشنهاد ساخت مستند «ایلام» مطرح شد و اعتماد شبکه مستند سبب شد که آداب‌ورسوم مردم ایلام در ماه مبارک رمضان را بسازم.

وی افزود: ایلام سرزمین اقوام مختلف است،   حدود ۶۰ درصد مردمش کرد هستند، ۳۰ درصد لر و ۲۰ درصد جمعیت این استان را هم عرب‌ها تشکیل می‌دهند، به همین سبب سراغ آداب‌ورسومی رفتیم که تمام اقوام به آن پایبند باشند.

 این کارگردان افزود: مستند ۲۹ دقیقه‌ای «ایلام» به آداب‌ورسوم مردم  استان و مجموعه رفتارهای آن‌ها در ماه مبارک رمضان پرداخته است.

رحمتی بابیان اینکه ماه رمضان در ایلام از دیرباز آداب و سنن فراوان داشته است، اضافه کرد: در این مستند به ده تا دوازده سنتی اشاره می‌شود که هنوز هم به قوت قدیم بین ایلامی‌ها رایج است،  آداب‌ورسومی که سینه‌به‌سینه منتقل‌شده و تحریفی در آن اتفاق نیفتاده است و هنوز برای مردم ارزشمند است.   

وی ادامه داد:  از مهم‌ترین و برجسته‌ترین سنتی که ایلامی‌ها به آن‌ها پایبند هستند می‌شود به «کاسه همساده» اشاره کرد، رسمی که در آن پیش از اذان مغرب مردم گل غذای افطاری‌شان را برای همسایه‌ای که توان مالی کمتری دارد، می‌برند.

این کارگردان گفت: از دیگر آداب این مردمان می‌توان به سنتی اشاره کرد که در آن مردم از ۱۵ ماه مبارک رمضان به استقبال شب‌های احیا می‌روند.

وی افزود: این مردم هنوز در ماه رمضان نام فرزندان تازه متولدشده را سحر و رمضان می‌گذارند، در این ماه مردم از ساده‌ترین غذاها برای اطعام و مهمانی استفاده می‌کنند، بزرگ‌ترین بخشش‌ها هم به حرمت نزول قرآن و این ماه عزیز در همین ماه اتفاق می‌افتد، بخشش‌های بزرگی مثل گذشتن از قصاص، قهرهای طولانی هم به آشتی می‌انجامد.

«برای مهمانی» در سی قسمت بیست‌وشش دقیقه‌ای در شبکه مستند سیما تصویب شد و  از آغاز ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن روز آینده ساعت ۱۰ خواهد بود.

هر قسمت از این مستند بازسازی به یکی از استان‌های ایران اختصاص دارد و تهیه آن به کارگردان‌های بومی سپرده‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.