یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

انتشار کتاب "گفتمان‌شناسی رسانه‌های خبری"

مطالعات انتقادی رسانه‌ها: گفتمان‌شناسی رسانه‌های خبری

سینماپرس: انتشارات سیمای شرق کتاب «مطالعات انتقادی رسانه‌ها: گفتمان‌شناسی رسانه‌های خبری» کاری از سعید فرامرزیانی، پروانه فرامرزیانی و بهنام رضاقلی‌زاده را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش سینماپرس، در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «عمدتاً نگاه مغرضانه خبرها، رسانه‌ها را به تریبون تبلیغاتی یک اندیشه تبدیل می‌کنند که متناسب با اهداف و منافع خود، خبرها را جهت می‌دهند و از این طریق آگاهی مردم درباره وقایع مختلف را تحریف می‌کنند. بدین ترتیب، عمده‌ترین متن در میان متون رسانه‌ای که می‌تواند بر احساسات، عواطف، ذائقه و سلیقه مخاطبان تأثیر بگذارد، «خبر» است. برای درک بهتر ایدئولوژی یا ایدئولوژی‌های یک متن، باید به معانی بین متن‌ها یا سطرها توجه داشت. شناخت ایدئولوژی یا نظام بین‌متنی رسانه‌ها مستلزم به کارگیری شیوهای مناسب و کیفی‌نگر است.

مطالعه حاضر نمونه‌ای از جریان‌سازی‌های رسانه‌های غربی را بررسی می‌کند. نظیر چنین جریان‌سازی‌هایی همواره در برهه‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون علیه کشورها صورت گرفته و می‌گیرد... د. رسانه‌های جمعی به طور اساسی به اهرمی برای صاحبان قدرت و ثروت تبدیل شده‌اند. نظام امپریالیستی رسانه‌ها توانسته با در پیش گرفتن رویکردهای شگرف، پروپاگاندایی را به کار بندد که بر روحیات و احساسات مردم کشورهای غیرصنعتی و در حال توسعه اثر سوء بگذارد. از این رو، تحقیق در مورد پروپاگاندا و حوزه وسیعی از آن از اهمیت شایانی برخوردار است. در این نوشتار گفتمان حاکم بر رسانه‌های غالب جهان غرب در زمینه اسلام و اعراب، ایران، تروریسم، و همچنین گفتمان رسانه‌های بی‌بی‌سی فارسی و رادیوفردا درباره انتخابات دوره‌های دهم و یازدهم ریاست‌جمهوری اسلامی ایران تحلیل و واکاوی می‌شود...».

این کتاب شش فصل دارد. فصل نخست کتاب به «گفتمان و تحلیل گفتمان» اختصاص دارد. در این زمینه، اظهارات و اندیشه‌های صاحب‌نظران مختلف این حوزه از قبیل وندایک، فوکو، فرکلاف، لاکلا و موف و... آورده شده است.

در فصل دوم به مفهوم‌شناسی و کارکردهای ایدئولوژی و ارتباط آن با گفتمان پرداخته می‌شود.

فصل سوم به «پروپاگاندا» و انواع مختلف آن اشاره دارد. گسترش وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌های گوناگون، تبلیغات سیاسی را پیچیده و روزافزون کرده است. از همین رو، همه دولت‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی در تلاش‌اند با به کارگیری همه ابزارهای تبلیغی، ایده‌ها و اندیشه‌های خویش را به مخاطبان انتقال دهند و در این راه برای دستیابی به قدرت بیشتر از طریق جلب رضایت مردم تمام همت خود را به کار بسته‌اند.

فصل چهارم این مجموعه به مفهوم انگاره‌سازی و بازنمایی می‌پردازد. فناوری‌های ارتباطی، دنیا را آن‌گونه که هست نمایش نمی‌دهند و ما در جریان زندگی برای مشاهده مستقیم و بی‌واسطه جهان امکانات بسیار محدودی در اختیار داریم. برداشت‌های افکارعمومی از رخدادها از تجربیات واقعی ما سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه از اطلاعاتی که از دیگران و از رسانه‌ها به دست می‌آید حاصل می‌شود. بنابراین، جهان امروز تحت تأثیر رسانه به جهان انگاره‌ها بدل شده است.

در فصل پنجم به مطالعات موردی از بازنمایی اسلام، اعراب، ایران و تروریسم در گفتمان رسانه‌ای جهان غرب پرداخته می‌شود.

فصل ششم به تحلیل متون وب‌سایت‌های بی‌بی‌سی فارسی و رادیوفردا در زمینه انتخابات دوره‌های دهم و یازدهم ریاست‌جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. مقوله‌ها یا کارویژه‌هایی که برای بررسی و توصیف متن خبرهای رسانه‌های مورد بررسی به کار می‌روند، شامل واژگان، افراد و نهادهای مطرح در متن، قطب‌بندی یا غیرسازی (ارزش‌های منتسب به «خود» و «دیگری»)، استناد یا ذکر شواهد در متن، پیش‌فرض‌ها و دلالت‌های ضمنی متن (تلقین و تداعی) هستند.

کتاب «مطالعات انتقادی رسانه‌ها: گفتمان‌شناسی رسانه‌های خبری» در ۱۷۲ صفحه و با قیمت ۱۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.