دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷

عدم حمایت نهادهای دولتی از یک ایده هنری

گروه هم خوانی «لیله القدر»

سینماپرس: اعضای گروه هم خوانی «لیله القدر» با اشاره به حضور برخی از گروه های بی کیفیت در اجرای آثار موسیقایی مرتبط با مضامین مذهبی از برخی سیاست ها در نحوه حمایت از فعالان این عرصه انتقاد کردند.

برگزاری جشنواره موسیقی همبستگی کشورهای اسلامی از مهم ترین دغدغه هایی است که گروه هم خوانی بین المللی «لیله القدر» طی سال های گذشته روی آن تمرکز ویژه ای داشته است. ایده طراحی و برگزاری چنین رویدادی در کشورمان مدت ها است که در قالب یک طرح مکتوب از سوی این مجموعه آماده شده اما طبق گفته اعضای این گروه هنوز مجموعه یا نهادی حاضر به حمایت مادی و معنوی از این جشنواره نشده است.

اعضای گروه هم خوانی بین المللی «لیله القدر» که به بهانه مناسبت بیست و پنجمین سالگرد فعالیت خود در حضور پیدا کرده بودند، در بخش اول نشست خود ضمن تشریح جزییات فعالیت مجموعه خود طی سال های گذشته و تبیین نقطه نظرات شان درباره برگزاری جشنواره موسیقی همبستگی کشورهای اسلامی، در بخش دوم نشست بود که ضمن اشاره به نحوه حمایت های دولتی از این رویداد موسیقایی از ظهور تعدادی از گروه های هم خوانی بی کیفیت، کم توجهی رسانه ملی به گروه های هم خوانی در ایام مناسبتی و نحوه حمایت نهادهای دولتی از رویدادهای موسیقایی مرتبط با مضامین اسلامی سخن گفتند.

صابر دریایی فرد در ابتدای این بخش از نشست که با موضوع برگزاری جشنواره موسیقی همبستگی کشورهای اسلامی آغاز شد، به نقش برخی از سازمان ها و مجموعه های دولتی اشاره کرد و گفت: به طور حتم برگزاری چنین جشنواره ای که می تواند دارای جزییات و برنامه های مختلفی باشد، مستلزم حمایت اسپانسرهایی قوی است که متاسفانه هنوز این موضوع محقق نشده است. به عبارتی باید بگویم که ما فقط تا حدی می توانیم از هزینه های شخصی خود برای استمرار کارها صرف کنیم اما وقتی پای برگزاری یک جشنواره مهمی به میان می آید قطعا هزینه های شخصی پاسخگوی مناسبی برای مدیریت یک رویداد بین المللی نیست.

برگزاری یک رویداد هنری در حاشیه اجلاس مهم

صادق دریایی فرد در ادامه صحبت های برادرش بیان کرد: من بر این باورم نهادی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می تواند بسیاری از زیرساخت ها را فراهم نماید اما متاسفانه با توجیه کمبود بودجه، به برگزاری چنین جشنواره هایی که ما مد نظر داریم خیلی اهمیت داده نمی شود. لازم می دانم به این نکته هم اشاره کنم که اسپانسر فقط پول نیست، حمایت حتی می تواند به صورت معنوی نیز صورت پذیرد. مثلا چه عیبی دارد وقتی جشنواره ای به نام موسیقی فجر برگزار می شود، دوستان بیایند و از گروه ها و مجموعه هایی که در حوزه موسیقی مذهبی و الهی فعالیت می کنند، برای حضور در بخش ویژه ای از جشنواره دعوت کنند. آیا وقتی جشنواره ای با عنوان موسیقی فجر که داعیه دار گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی است برگزار می شود نباید در راستای ترویج موسیقی انقلاب از گروه هایی دعوت کند تا به اجرای برنامه بپردازند؟ این ها موضوعاتی است که قبل از بودجه و پول برای ما اهمیت فراوانی دارد و امیدوارم روزی فرا برسد که شاهد تحقق آن باشیم.

وی افزود: هم اکنون در برخی از کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس جشنواره ها، فستیوال ها و رویدادهای متنوعی در حوزه موسیقی اسلامی برگزار می شود که این بسیار قابل تامل است، زیرا کشوری چون ایران باید به اتکای گنجینه ها و سرمایه انسانی ارزنده ای که دارد نسبت به برگزاری چنین رویدادهای پیش قدم باشد.

دریایی فرد تأکید کرد: اگر نهادی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در فراهم کردن زیرساخت ها و دعوت از مهمانان، شهرداری تهران در فراهم کردن تالارهای میزبان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بودجه و جوایز گروه ها در برگزاری این جشنواره به ما کمک کنند، ما قطعا می توانیم جشنواره موسیقی همبستگی کشورهای اسلامی را به خوبی و با کیفیت عالی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ما در این زمینه طرح جامعی داریم اما به دلیل کمبود دغدغه در میان نهادهای دولتی امید چندانی به اجرایی شدن این طرح نداریم.

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به برگزاری برخی از رویدادهای بین المللی میان کشورهای اسلامی در کشورمان توضیح داد: خوشبختانه در کشورمان همایش ها و برنامه های متعددی از جمله کنفرانس وحدت اسلامی، دکترین مهدویت و مواردی از این دست برگزار می شود. آیا بهتر نیست تا در کنار برگزاری این رویدادهای بسیار مهم و ارزشمند بیاییم و برنامه هایی را در راستای اتحاد و همگرایی جهان اسلام برگزار کنیم؟ به اعتقاد من اگر در حاشیه چنین رویدادهایی به برگزاری جشنواره موسیقی همبستگی کشورهای اسلامی نیز توجه کنیم قطعا نتایج ارزنده ای را با خود به همراه خواهد داشت. با برگزاری چنین رویدادهایی علاوه بر موسیقی می توانیم به معرفی هر چه بهتر هنر اسلامی بپردازیم و اقدامات قابل توجهی را در این زمینه انجام دهیم. من به خوبی خاطرم هست که وقتی در کشوری به اجرای برنامه می پرداختیم مخاطبانی بودند که حجاب اسلامی نداشتند اما وقتی برای آنها قطعه ای با توصیف اهل بیت (ع) اجرا می کردیم، آنچنان اشک می ریختند که همین موضوع نشان دهنده تاثیر هنری است که به مدد نام اعظم خداوند و ائمه اطهار علیهم السلام در ذهن و روح شان جاری شده است.

 دریایی فرد گفت: چندی پیش در ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره) برای اجرای برنامه به مالزی رفتیم و به تناسب حضورمان در این کشور تلاش کردیم چند قطعه را به زبان مالایی اجرا کنیم. بسیار جالب بود که دوستان سفارت ایران در مالزی از استقبال قابل توجه مخاطبان با ما سخن می گفتند. حتی یکی از شبکه های ملی این کشور بود که جزو معدود دفعات، اجرای ما را به صورت زنده پخش کرد و این نکته ای است که می توان روی آن تمرکز بیشتری داشت.

وقتی از یک گروه ۸۰ نفره فقط چند نفر می خوانند

صالح دریایی فرد مدیر موسسه بین المللی «لیله القدر» نیز در این بخش از نشست که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس گروه هم خوانی «لیله القدر» برگزار شده بود، توضیح داد: یکی دیگر از مشکلات در این عرصه را باید در میان هم صنفی های خودمان جستجو کرد که فعالیت های شان در برخی از مواقع از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست. شما در برخی از مواقع دیده اید که در جایی هزینه های بسیاری انجام می گیرد اما وقتی اجرای فلان گروه چند نفره را می شنویم هم در حوزه شعر، هم در حوزه موسیقی می بینیم که ضعیف ترین اتفاقات رقم خورده است، حتی من در مواقعی دیدم که یک گروه ۸۰ نفره مشغول خوانش اثری هستند اما از آن گروه هشتاد نفره فقط ۱۰ نفر می خوانند و بقیه به صورت پلی بک آن هم به صورت اشتباه با گروه همراهی می کنند. این موضوع به اعتقاد من تیشه به ریشه ماجرا می زند. چنین اتفاقاتی به نظر من نه تنها تاثیری در پیشرفت کارها ندارد بلکه باعت لوث شدن قضیه شده و باعث عقب نشینی نهادها از جمله رسانه ملی در حمایت از گروه های فعال می شود. البته این را هم بگویم که صدا و سیما نیز در حوزه حمایت گروه های هم خوانی همکاری چندانی نمی کند که این موضوع خود نیازمند تحلیل و بررسی است.

وی در نقد نحوه پخش برخی از آثار مذهبی در زمان نامناسب گفت: با وجود اینکه در سال های گذشته مناجات و ادعیه های زیادی از سوی گروه های همخوانی در تلویزیون پخش می شد اما می بینم این موضوع هر سال که می گذرد کمرنگ تر می شود و شبکه های مختلف هنگام اذان به صورت بسیار عجله ای و چند دقیقه مانده به اذان برنامه هایی را پخش می کنند که حتی سخنرانی های مذهبی نیز در آنها کمتر دیده می شوند، در حالیکه اگر این عجله وجود نداشت قطعا فرصت بهتر و بیشتری نیز برای گروه های هم خوانی در معرفی آثارشان با مناسبت های مختلف وجود داشت.

این مدرس دانشگاه در بخش پایانی صحبت های خود عنوان کرد: با تمام مشکلات و موانعی که به آن اشاره کردم، گروه «لیله القدر» با تمام توان و نیرو در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی خواهد بود. این موضوع جزو تعهدات ماست که باید آن را به نحو احسن انجام دهیم اما از مدیران فرهنگی نیز می خواهیم تا نسبت به فعالیت گروه های موسیقی مذهبی نیز توجه بیشتری داشته باشند.

جای خالی مشاوران رسانه شناس در برنامه های مذهبی

صادق دریایی فرد نیز در راستای آسیب شناسی این موضوع گفت: متاسفانه رسانه ملی با وجود تمام تلاش های صورت گرفته رنگ و لعاب خاصی به برنامه های مذهبی خود نمی دهد تا میزان تاثیرگذاری در راستای اهداف عالی مذهبی در مخاطبان بیشتر شود. من قطعا منکر زحمات و تلاش های رسانه ملی در تولید برنامه های مذهبی نیستم، فعالیت های قابل توجهی در این عرصه از سوی رسانه ملی صورت پذیرفته اما فکر می کنم جای مشاوران جوان و رسانه شناس برای نحوه تولید برنامه های مذهبی در اتاق اندیشه ورزی رسانه ملی خالی است و لازم است در این زمینه اتفاقات جدیدی صورت پذیرد.

وی افزود: به قول معروف حرمت امامزاده را متولی اش حفظ می کند، پس ما به عنوان یک گروه هم خوانی فعال از دوستان رسانه ملی صمیمانه می خواهیم حرمت ما را هم حفظ کنند. این حفظ حرمت هم تنها دعوت از گروه های فعال برای اجرای برنامه در حین تولید و پخش برنامه های مناسبتی نیست، بلکه توجه به کیفیت، مهم ترین بحث ما است که امیدوارم هر چه زودتر نسبت به بهبود آن اقدامات لازم انجام پذیرد. به اعتقاد من اصلا جایز نیست که کارهای درجه ششم با عنوان همخوانی یا تواشیح از رسانه ملی پخش شود. به هر صورت ما تمامی این حرف ها را می زنیم که ثابت کنیم موسیقی مذهبی و گروه های همخوانی می توانند مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنند اما وقتی حمایتی صورت نمی گیرد قطعا اطلاع رسانی درباره فعالیت ها و البته ارتقای کیفیت نیز متوقف شده و گروه ها به فعالیت معمولی خود بدون توجه به کیفیت می پردازند.

صابر دریایی فرد هم با تایید صحبت برادران خود بیان کرد: الان چند روز است که از ماه مبارک رمضان گذشته اما ما می بینیم همچنان این خوانندگان ستاره هستند که تمامی شبکه های تلویزیونی را تسخیر کرده و در برنامه های مختلف به عنوان خواننده حضور دارند. آیا بهتر نبود که رسانه ملی با بررسی بیشتر و مطالعه کیفی روی ساخت برنامه های مناسبتی ماه رمضان از گروه ها و هنرمندانی استفاده می کرد که در حوزه آوای مذهبی تحقیق و فعالیت بیشتری دارند؟

این خواننده مذهبی افزود: این چه ساز و کاری است که برای خوانندگان پرطرفدار که نیازی هم به معرفی بیشتر ندارند کلیپ های متعددی می سازند و آن خواننده محترم هم می آید و در بهترین تایم پخش به اجرای برنامه می پردازد اما گروه های مذهبی که انصافا آثارشان می تواند با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود از حمایت های بودجه ای برخوردار نیستند و حتی زمان مناسبی هم برای ارائه آثارشان اختصاص داده نمی شود؟ سؤال دیگر اینکه چرا در زمان تحویل سال از گروه های مذهبی برای اجرای برنامه دعوت نمی کنند؟ آیا صرفا خوانندگان پاپ که هنرشان برای ما بسیار قابل احترام است گزینه های مناسبی برای معنوی ترین لحظات هستند؟ به هر صورت گروه «لیله القدر» و سایر گروه هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، انتظاری جز حمایت های معنوی از نهادهای مختلف ندارند. ما فقط خواستار این هستیم که مجموعه هایی چون رسانه ملی در معرفی چنین گروه ها و هنرمندانی همت بیشتری داشته باشند، زیرا در غیر این صورت فضا برای انجام کار از بی انگیزگی برخوردار خواهد شد.

* خبرگزاری مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.