-
۱۴۰۴-۰۳-۰۷ ۱۰:۱۱
«جواد اردکانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیریت فرهنگی» به «کمدی» به عنوان یک حوزه استراتژیک نگاه نمیکنند/ باید فیلمها و سریالهایی با رویکرد «کمدی سالم و شریف» تولید کنیم
سینماپرس: «جواد اردکانی» با بیان این مطلب که مدیریت فرهنگی ما به جای اینکه به حوزه کمدی به طور صحیح پرداخته و از آن به عنوان یک ابزار برای ایجاد تغییرات فرهنگی مثبت استفاده کند، به این بخش اهمیتی نمیدهد، گفت: باید به حوزه تولیدات کمدی توجه ویژهای داشته باشیم، نمونهسازیهای درست انجام دهیم و افرادی که توانایی خلق کمدیهای شریف و پربیننده دارند، حمایت کنیم. کمدی نباید از مسیر خود منحرف شود و باید از انحرافاتی که الان درگیر آن است، جلوگیری کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۷ ۱۰:۱۰
«آزیتا حاجیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه سریالهای «شبکه نمایش خانگی» بهشدت به سمت جنایت، قتل و خشونت رفتهاند/ آیا سلیقه مردم به این سمت رفته یا برای مردم در حال فرهنگسازیاند؟
سینماپرس: «آزیتا حاجیان» انتقاد نسبت به محتوای خشونت آمیز سریالهای عرضه شده در. شبکه های نمایش خانگی، گفت: متأسفانه سریالهای خانگی بهشدت به سمت جنایت، قتل و خشونت رفتهاند. باور نمیکنید، ولی شاید در یک تا دو سال اخیر، شش فیلمنامه خواندم که همه درباره قتل و جنایت بود. نمیدانم دلیلش چیست؛ آیا سلیقه مردم به این سمت رفته یا برای مردم در حال فرهنگسازیاند؟ از این موضوع متعجبم و متأسفم.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۰۶
«مرتضی رزاق کریمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مهمترین ویژگی «سینمای مستند» مواجهه با «حقیقت» است/ «مستند» میبایست هم «آسیبها» و «مشکلات جامعه» را به تصویر بکشد و هم بتواند «هویت» و «ارزشها» را بازنمایی کند
سینماپرس: «مرتضی رزاق کریمی» با بیان این مطلب که بسیاری از مؤلفههای هویتی در حال فراموشیاند، گفت: سینمای مستند وظیفهای سنگین در حفظ و انتقال آنها برای نسلهای آینده بر عهده دارد. این سینما باید در همهی ابعاد حرکت کند؛ هم آسیبها و کاستیها را بازتاب دهد، و هم ارزشها و عناصر فرهنگی و هویتی را برجسته سازد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۰۴
کارگردان سریال «ناریا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مخاطب» تا حد زیادی از «تلویزیون» فاصله گرفته/ اگر «مدیران صدا و سیما» تدبیری نیاندیشند این فاصله بیش از پیش عمیقتر خواهد شد!
سینماپرس: «هادی افشار» با بیان این مطلب که مخاطبان تلویزیون و پلتفرمهای نمایش خانگی امروز بهطور کامل از یکدیگر تفکیک شدهاند، گفت: بهنظر میرسد که مخاطبان پلتفرمها تمایل چندانی به تماشای تلویزیون ندارند. هنگام تولید این سریال نیز ما با در نظر گرفتن مدیوم تلویزیون پیش رفتیم؛ چه در انتخاب بازیگران و عوامل پشت صحنه، چه در نوع نگاه به سلیقه مخاطب. اگر قرار بود این اثر برای پلتفرم ساخته شود، ناگزیر میبایست با زبان و ساختار متفاوتی وارد میشدیم.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۰
نیم نگاهی به ماجراهای «یک تصادف ساده»؛
میراثخوار عینک دودی؛ پرداخت یک «نخل طلا» به عنوان هزینه لیدرسازی در میان نسل متشدد و پراکنده «جبهه فرهنگی و سینمایی معارض نظام»!
سینماپرس: «جعفر پناهی» که حالا با ژست جدید و زدن عینکی شبیه «عباس کیارستمی» در «کن ۲۰۲۵» ظاهر شده، سالها است که به عنوان فیلمساز معترض و ممنوعالکار در غرب شناخته و برایش برندسازی شده است. سابقهای که حالا با هزینه کرد یک «نخل طلا» از جیب جشنواره در حال افول و نابودی «کن» میتواند موجب شود تا جبهه فرهنگی غرب یک «عباس کیارستمی» مطلوب خود و یک «عینک دودی» جدید را در سینمای ایران برجسته و با اهدای جوایز جهانی، او را لیدر الهام بخش و الگوی نسل متشدد و پراکنده «جبهه فرهنگی و سینمایی معارض نظام» سازد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۲۹
«فرزاد موتمن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شرایط بسیار «بحرانی» است/ «سینما» عملاً نابود شده و جای خود را به «سریالسازی» داده/ باید تلاش شود تا «فیلمنامههای بهتری» در حیطهٔ «کمدی» نوشته شود
سینماپرس: «فرزاد موتمن» با بحرانی خواندن وضعیت سینمای کشور گفت: شرایط بسیار بحرانی است و این سیستم دیگر پاسخگو نیست. طبیعیترین اتفاقی که در حال حاضر رخ میدهد، همان بخشی است که مورد حمله قرار می گیرد یعنی سینمای کمدی، در حالی که این ژانر یکی از طبیعیترین نیازهای جامعه محسوب میشود. به نظر میرسد، بهجای آنکه به کمدیها حمله شود زیرا جامعهٔ ما بهشدت به این گونهٔ سینمایی نیاز دارد باید تلاش شود تا فیلمنامههای بهتری در حیطهٔ کمدی نوشته شود و سطح این ژانر ارتقا یابد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۴ ۱۸:۰۸
«نخل طلای پناهی» در مضحکه سیاسی «کن ۲۰۲۵»؛
درسی که «مدیران و مسئولان فرهنگیهنری کشور» باید از «جشنواره فیلم کن» بیاموزند
سینماپرس: سالهاست که عیار «نخل طلای کن» کاهش یافته، اما امسال این نخل حتی ارزش فلز مس را هم ندارد! اما با این همه اعطای عنوان مضحک بهترین فیلم «کن ۲۰۲۵» به «یک تصادف ساده» میتواند مصداقی قابل تامل برای مسئولان فرهنگی، قضایی و امنیتی کشور باشد و موجب شود تا ایشان به خود آمده و ببینند که چگونه دشمن در کفر خود ثابتقدم است و حتی اصول و زبان هنری را ـ که خود تعریف کرده و تفسیر میکند و برای رسیدن به اهداف شیطانیاش زیر پا میگذارد، بیآنکه از نگاه ناظر سینماگران، هنرمندان و نخبگان هنری شرم کند.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۴ ۱۱:۵۸
«مجید قاری زاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«کمدی» امروز دیگر «کمدی» نیست/ «بخش خصوصی» عملاً نابود شده/ «سینماداران» خود هم «تهیهکننده» شدهاند و هم «پخشکننده»!
سینماپرس: «مجید قاری زاده» با انتقاد نسبت به تسخیر گیشه سینما توسط سینمای کمدی، گفت: امروز، سینمای غالب به جایی رسیده که سینماداران میگویند بعد از کرونا فلان فیلم باعث روشن ماندن چراغ سینما شده است ــ نام نمیبرم. اما باید پرسید: چراغ سینما به چه قیمتی روشن مانده است؟ با پنج فیلم که تنها در چهار، پنج سالن پرفروش شدهاند؟
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۴ ۱۱:۵۷
«کامبیز کاشفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
عدهای از «دستیاران کارگردان» تبدیل شدهاند به «پدرخواندههای» پشتپردهی «سینما»/ وجود یک «ساختار پنهان» در تصمیمسازیهای کلان «سینما»
سینماپرس: «کامبیز کاشفی» با اشاره به نقش دستیاران کارگردانی در قوت گرفتن مافیای بازیگری، گفت: نهادهایی که اساساً برای صیانت از منافع اعضای خود شکل گرفتهاند ـ مثل بازیگران، طراحان صحنه و لباس، فیلمبرداران و سایر صنوف ـ به دلایل مختلف، از جمله نبود نظارت درست، از مسیر اصلی منحرف شدهاند. همهچیز در ظاهر مهیاست؛ دفتر، امکانات، عنوان، اما در عمل، کارکرد واقعی آنها زیر سؤال است. بهجای آنکه حافظ حقوق حرفهای باشند، گاه بر خلاف آن عمل میکنند. مشخصا خانه سینما یکی از نقاط کلیدیست که باید این ساختار را تقویت کند. نهاد دیگری مثل وزارت ارشاد هم همینطور. اما هیچکدام بهدرستی وظیفهشان را انجام نمیدهند، و نتیجهاش این میشود که، با احترام به همه دستیاران کارگردانی که صادقانه کار میکنند، ناگهان میبینیم عدهای از دستیاران کارگردانی تبدیل شدهاند به پدرخواندههای پشتپردهی سینما.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۰۲
«محسن رضایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای دفاع مقدس» باید از نظر محتوا عمق بیشتری پیدا کنند و پژوهشهای جدیتر و دقیقتری در این زمینه انجام شود/ زوایای پنهان و ناگفتهی بسیاری از «دفاع مقدس» باقی مانده
سینماپرس: بمناسبت فرارسیدن سالروز حماسه سوم خردادماه و فتح الفتوح آزادسازی خرمشهر، «فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس» با اشاره به انتظارات ویژهای که از سینمای دفاع مقدس میرود، گفت: واقعیت این است که آثار و تولیدات سینمای دفاع مقدس باید از نظر محتوا عمق بیشتری پیدا کنند و پژوهشهای جدیتر و دقیقتری در این زمینه انجام شود. چرا که زوایای پنهان و ناگفتهی بسیاری از دفاع مقدس باقی مانده که باید کشف و به مردم معرفی شود.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۰۱
کارگردان «صیاد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلمهای دفاع مقدس» از نظر کمی، کیفی، ساختاری و محتوایی پیشرفت قابلتوجهی داشتهاند/ به دلیل حجم بالای «آثار دفاع مقدسی» ساختهشده «مخاطبان» تا حدی «اشباع» شدهاند!
سینماپرس: «جواد افشار» با بیان این مطلب که سینمای دفاع مقدس را بسیار رو به رشد میبینم، گفت: ممکن است در میان آثار، نمونههای متوسطی هم وجود داشته باشد، اما اگر با آثار دهههای قبل مقایسه کنیم، فیلمهای دفاع مقدس از نظر کمّی، کیفی، ساختاری و محتوایی پیشرفت قابلتوجهی داشتهاند. فیلمنامهها، شخصیتپردازیها و سایر عناصر ساخت نیز بسیار قویتر شدهاند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۸
«شفیع آقامحمدیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» به محلی برای «سوداگری» و حفظ «سرمایه» تبدیل شده است/ کوتاهی «حوزههای علمیه» و «مراکز فرهنگی» سطح تولید آثار دینی و تاریخی را کمارزش و سطحی ساخته است
سینماپرس: «شفیع آقامحمدیان» همزمان با روز زیارت مخصوص امام رضا علیهالسلام با اشاره به کمکاری حوزه های علمیه و عدم ایفای نقش فعال برای تولید آثار هنری و پرداختن به ابعاد هویتی و الگوسازی از مدل حرکتی و سبک زندگی ائمه علیه السلام، گفت: در میان طلاب و کسانی که بهطور رسمی در دروس مذهبی مشغولاند، کمتر کسی را میبینیم که بهطور جدی دغدغه این موضوعات را داشته باشد. یا به اصطلاح، آنها به مسائل دیگری مشغولاند یا تخصص فیلمنامهنویسی ندارند، یا اصلاً احساس ضرورت نمیکنند که وارد این عرصه شوند. این وضعیت، به اعتقاد من، در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد. برای مثال، اگر نگاهی به فعالیتهای سینمایی کشورهایی مانند عربستان بیندازیم، میبینیم که آنها نیز در حال ساخت فیلمهایی مانند فیلمهایی با موضوع معاویه هستند و بهطور واضح و برجستهای این مسائل را به تصویر میکشند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۷
«اصغر توسلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فرایند فرسایشی «کاهش مخاطبان تلویزیون» رخدادی ناگهانی نبوده/ امروز با «تلویزیونی» مواجه هستیم که با وجود دهها شبکه و برنامه اثری در «زندگی مخاطب» ندارد
سینماپرس: «اصغر توسلی» با بیان این مطلب که علت بنیادی فروپاشی تدریجی مخاطبان تلویزیون ناآگاهی مدیران، برنامهسازان و سیاستگذاران رسانهای نسبت به ماهیت رسانه و کارکردهای آن است، گفت: رسانه، همچون ابزاری است که اگر کارکرد آن بهدرستی شناخته نشود، نهتنها به کار نمیآید، بلکه گاه به شکلی معکوس و تخریبی عمل میکند. این ناآگاهی، در ادوار مختلف مدیریتی تکرار شده و باعث شده تا نه از ظرفیت رسانه بهره گرفته شود، نه از مخاطب شناختی حاصل گردد، و نه مسیر تولید محتوا بر مدار نیاز جامعه باشد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۳۰ ۱۱:۲۷
«سید محمد بهشتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیریت فرهنگی» در شرایط فعلی کاملاً قابل تحقق است/ دوران «مدیریت» صرفاً از طریق «نظارت» گذشته/ مهمترین اهرمی که «حاکمیت» در اختیار دارد «حمایت» است
سینماپرس: «سید محمد بهشتی» با بیان این مطلب که مدیریت فرهنگی کار بسیار دشواری است، اما در شرایط فعلی کاملاً قابل تحقق است، گفت: «نظارت» تنها اهرم در اختیار حاکمیت نیست؛ مهمترین اهرمی که در اختیار دارد «حمایت» است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۳۰ ۱۱:۲۶
بازیگر «احمد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» آنقدر محدود است که افراد به سرعت «برچسبزنی» میشوند/ «ماندگاری» و «موفقیت پایدار» حاصل توانمندی و تخصص واقعی است
سینماپرس: «ساره رشیدی» با بیان این مطلب که بازیگری که با پول یا رابطه وارد شده باشد، با برچسب «بازیگر پولکی» یا «اسپانسر بازیگر» مواجه میشود و این مسئله تأثیر منفی عمیقی روی ادامه مسیر حرفهایاش دارد؛ گفت: معتقدم اگر کسی واقعاً به خاطر استعداد و شایستگیاش وارد این فضا شود، و حمایتهای سالم و حرفهای دریافت کند، مثلاً کارگردان یا تهیهکنندهای که بدون توقعات غیرمنطقی و روابط پشتپرده، به او فرصت دهد، آن بازیگر میتواند مسیر رشد و پیشرفت خوبی داشته باشد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۹ ۱۱:۴۲
«دبیر شورای عالی فضای مجازی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
سرعت به روزرسانی قوانین و آیین نامههایی که در کشور داریم با تغییر و تحولات سریع در «فضای مجازی» همخوان نیست/ مسئله ما در «هوش مصنوعی» مسئله «اجرا» است
سینماپرس: «سید محمد امین آقامیری» با اشاره به نقش و کارآمدی سند راهبردی فضای مجازی و تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر؛ گفت: با توجه به تغییر و تحولات سریع در فضای مجازی، در بسیاری از مواقع، سرعت به روزرسانی قوانین و آیین نامههایی که در کشور داریم با این تغییر و تحولات همخوان نیست.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۹ ۱۱:۴۱
«رامبد جوان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در این وضعیت فقط «بازار کمدی» میفروشد/ فیلم های «کمدی» باید ساخته شوند چون بقیه فیلمها «نمیفروشند»!
سینماپرس: «رامبد جوان» در خصوص هجمه سینماگران و فیلمسازان به ژانر کمدی سینمای کشور اظهار داشت: فیلم های کمدی باید ساخته شوند. چون بقیه فیلم ها نمی فروشند. آدم ها مترصد این میکه کاری شنوند بکنند تا فیلمی بسازند که بفروشد و در این وضعیت فقط بازار کمدی میفروشد پس باید چکار کنند؟ فیلم کمدی بسازند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۴
کارگردان «مجنون» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اتفاقی که در «سینمای دفاع مقدس» در حال رخ دادن است «فاجعه» است/ هیچ نظارتی بر «کیفیت فیلمنامه» انجام نمیشود و در ادامه نیز هیچ نظارتی بر «کیفیت کار» وجود ندارد
سینماپرس: «مهدی شاه محمدی» در انتقاد نسبت به رویکرد مدیران و سیاست گذاران فرهنگی بیان کرد: ما فکر میکنیم که دموکراسی در اینجا چیز مثبتی است، در حالی که در هیچ جای دنیا چنین رویکردی وجود ندارد. هیچ کشوری به تولید هر چیزی که به ذهنش میرسد نمیپردازد و آن را به ذائقه مخاطب واگذار نمیکند. در کشورهای دیگر، افراد متخصص تصمیمگیری میکنند و اجازه نمیدهند هر نوع فیلم بیارزشی تولید شود. ممکن است برخی از آثار در پلتفرمهای مختلف یا ویآودیها نمایش داده شوند، اما هیچگاه این آثار در سطح اصلی سینما تولید و نمایش داده نمیشوند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۳
نیم نگاهی به فیلم سینمایی «۵ سپتامبر»؛
«قربانیِ» ابدی، «تروریستِ» همیشگی/ وقتی «سینمای سفارشی غرب» حافظه تاریخی «مخاطبان» را بازنویسی میکند!/ «۱۹۶۸» ایرانی کجای معادله است؟!
سینماپرس: سینما در جهان امروز، ابزاری فراتر از سرگرمی است و میتواند بهمثابه یک رسانه ایدئولوژیک در خدمت شکلدهی به گفتمانهای سیاسی و اجتماعی بهکار رود. یکی از نمونههای بارز این پدیده، فیلمهایی هستند که به بازنمایی منازعه فلسطین–اسرائیل میپردازند، اما با جهتگیری آشکار در حمایت از رژیم صهیونیستی، تصویری تحریفشده از واقعیت ارائه میدهند و فیلم «۵ سپتامبر» (September ۵th) از جمله این آثار است. فیلمی که در ظاهر درام تاریخی خود از همین مدل برای مظلومنمایی رژیم صهیونیستی و شیطانیسازی تصویر فلسطینیها استفاده نموده و با بهرهگیری از نمادهای احساسی، انتخابهای گزینشی در روایت، و حذف آگاهانه بافت تاریخی، موفق به تولید ساختار روایی مجعولی میشود که در آن نه تنها حذف سیستماتیک تاریخ اشغال فلسطین رقم میخورد، بلکه موفق به عوض کردن جای ظالم و مظلوم شده و ضمن ترمیم چهره تروریستهای صهیونیست به ارایه تصویری ناعادلانه از ذات پلید و تروریست فلسطینیان در معرض دید مخاطب سینمایی این اثر مبادرت میورزد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۷ ۲۰:۰۹
با صدور پیامی؛
«هیات اسلامی هنرمندان» درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی «جلیل عرفانمنش» را تسلیت گفت
سینماپرس: «هیات اسلامی هنرمندان» با صدور پیامی درگذشت معلم فرزانه و چهره ماندگار فرهنگی مرحوم «جلیل عرفانمنش» که از اعضای هیات امنای جامعه اسلامی هنرمندان بود را به خانواده محترم ایشان، جامعه هنری و همه دلسوزان فرهنگ و هنر ایران اسلامی تسلیت گفت.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۷ ۱۱:۰۶
«اسرافیل علمداری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بحث «تفکر» چیزی فراتر از «مهارتهای تکنیکی» است/ بسیاری از «فیلمسازان» تحت «فشار اقتصادی» ارزشهایی را که روزی به آنها اعتقاد داشتند کنار گذاشتهاند
سینماپرس: «اسرافیل علمداری» با بیان این مطلب که در رسانهها مدام از «نسل جوان» و «امید به آینده» صحبت میشود، اما واقعیت این است که این نسل هنوز مسیر زیادی برای طی کردن دارد، گفت: فیلمسازی مثل جراحی است؛ یک پزشک جوان، پیش از آنکه جراحی کند، سالها درس میخواند، دوره میبیند و زیر نظر پزشکان باتجربه کار میکند. اما در حوزه سینما، هرکسی بهراحتی وارد میدان میشود و فیلم میسازد، بدون آنکه تجربه، دانش یا رزومهای قوی داشته باشد. این سطحینگری در درازمدت به سینما ضربههای جدی میزند و حتی همین حالا هم اثرات منفی آن را در تلویزیون و سینما شاهد هستیم.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۷ ۱۱:۰۵
«مدیرگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«ادبیات فارسی» آیینه تمامنمای «فرهنگ»، «هنر» و «هویت ملی» ما است/ «نمادهای ملی و فرهنگی» ستونهایی هستند که «فرهنگ» هر ملت بر آنها استوار است
سینماپرس: دکتر «علی دلیر» همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با بیان این مطلب که نمادهای ملی و فرهنگی، ستونهایی هستند که فرهنگ هر ملت بر آنها استوار است؛ گفت: اگر این نمادها در زبان و ادبیات ما نادیده گرفته شوند، بنیان فرهنگیمان سست خواهد شد و ساختار هویتی ما فرو خواهد پاشید. از آنجا که زبان و ادبیات فارسی، بازتابی تمامعیار از تاریخ، تمدن و فرهنگ ما بهشمار میآیند، باید جایگاهی شایسته و بایسته برای آنها قائل باشیم. بیتوجهی یا کمتوجهی به این نمادها، ما را از ریشههای تاریخی و فرهنگیمان دور میسازد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۴ ۱۱:۴۷
«علیرضا افخمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«ترکیب» دو ویژگی برخورداری از «تخصص هنری» و همزمان داشتن تعمق و «مطالعات دینی» همیشه دشوار بوده است/ پیداکردن افرادی که در هر دو این حوزهها توانمند باشند کم و نادر بوده است
سینماپرس: «علیرضا افخمی» با بیان این مطلب که در سینما و تلویزیون بخش معنویت دینی هیچگاه آنطور که باید و شاید رونق نداشته است، گفت: افراد معدودی قادرند در این زمینه به طور عمیقتر فکر کنند. این افراد باید هم به مقوله نمایش و درام آشنا باشند و هم در زمینه معنویت و دینی مطالعات و شناخت کافی داشته باشند. ترکیب این دو ویژگی، یعنی برخورداری از تخصص هنری و همزمان داشتن تعمق و مطالعات در زمینه معنوی و دینی، همیشه دشوار بوده است. پیداکردن افرادی که در هر دو این حوزهها توانمند باشند، کم و نادر بوده است و همچنان هم این مسئله چالشبرانگیز است. در این حوزه معنوی، لازم است که فردی علاقهمند باشد تا به طور جدی در مورد آن تفکر کرده و مطالعات کافی داشته باشد و همزمان باید در حوزه درام نیز صاحب ذوق و اندیشه باشد. طبیعی است که چنین فردی بسیار نادر است و همچنان این چالش به قوت خود باقی است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۴ ۱۱:۴۶
«محمدتقی پاکسیما» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دستمزدها» چالش بزرگی در «سینما» شده است/ بیشترین هزینههای فیلمها صرف «بازیگران چهره» میشود/ بقیهی «عوامل» را در اولویت پایینتری قرار دهند
سینماپرس: «محمدتقی پاکسیما» با بیان این مطلب که بیشترین هزینههای فیلمها صرف بازیگران چهره میشود و این روی سایر بخشهای فنی، از جمله فیلمبرداری، تأثیر منفی گذاشته است، گفت: تهیهکنندهها ترجیح میدهند دو بازیگر چهره را انتخاب کنند و بقیهی عوامل را در اولویت پایینتری قرار دهند، که این موضوع برای بسیاری از افراد حرفهای، مخصوصاً قدیمیترها، آزاردهنده است. در سالهای اخیر، نگاههای فرهنگی در سینما چندان مثبت نبوده و بعضی فیلمهای سخیف که تولید شدهاند، نتیجهی همین مدیریتها بوده است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۳ ۱۰:۲۰
«ایوب آقاخانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مسئله من در «صحنهی تئاتر» با بنیادهای فاسدیست که حضور «اینفلوئنسرها»، «بلاگرها»، «رَپِرها» یا «ستارههای سینما» را در «ساختار فرهنگی تئاتر» مشروع و موجه جلوه میدهند
سینماپرس: «ایوب آقاخانی» در انتقاد نسبت به ریل گذاری های غلط مدیران فرهنگی که منجر به افول تئاتر در سال های اخیر شده است؛ گفت: لعنت، متوجه آنهاییست که با علم به ناکارآمدی این سیاستها و مسیرهای اشتباه، همچنان ما را مصرانه در همین راه نگاه داشتند. رنجی که آنان به ما تحمیل کردند، نابخشودنیتر از خطای اولیهایست که باعث خروج از مسیر شد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۳ ۱۰:۲۰
«رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان سینمای مستند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بر اساس مصوبه «هیئت وزیران»مقرر شد ده درصد از «بودجه پروژههای ملی» صرف «مستندسازی» همان پروژهها شود/ امید میرود که در سال جاری بتوان اجرای این طرح را بهطور جدیتری پیگیری کرد
سینماپرس: «مهرداد زاهدیان» با اشاره به مسئله تخصیص بودجه وزارتخانه ها در زمینه مستند سازی و اینکه هیئت وزیران دولت دوازدهم مصوبهای را به تصویب رساند که بر اساس آن مقرر شد ده درصد از بودجهی پروژههای ملی صرف مستندسازی همان پروژهها شود؛ گفت: این مصوبه تا به امروز بهدرستی اجرا نشده است. اخیراً با تغییر دولت و در پی آن با ورود سازمان مدیریت و سازمان سینمایی جدید، گامهایی در راستای اجرای این مصوبه برداشته شده است. چندین جلسه برگزار شده و امید میرود که در سال جاری بتوان اجرای این مصوبه را بهطور جدیتری پیگیری کرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۲ ۱۱:۱۵
«سعید شیخزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله انیمیشنها» در پلتفرمهای «نمایش خانگی» از چارچوبهای «تربیتی»، «فرهنگی» و «هنری» فاصله گرفته/ «ساترا» امکانی برای ساماندهی جدی این فضا ندارند
سینماپرس: «سعید شیخزاده» با انتقاد نسبت به شیوه دوبله موسسات و گروه های دوبلاژ گفت: این نوع دوبله را اصلاً دوبله نمیدانم؛ بلکه بیشتر شبیه «دابسمش» است و شاید مناسب شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام باشد، جایی که صرفاً برای پر کردن وقت مخاطب تولید محتوا میشود. ما قرار نیست وقت مردم را تلف کنیم!
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۲ ۱۱:۱۵
«تاجبخش فنائیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تئاتر» و «سینما» در ایران به هدفی «تجاری» تبدیل شده است/ «تولیدات نمایشی» بیشتر به عنوان «سرگرمی» برای «تماشاگران» ساخته میشود
سینماپرس: «تاجبخش فنائیان» با اشاره به افول هنرهای نمایشی متفکر در سال های اخیر؛ گفت: متأسفانه، آنچه امروز بهعنوان فعالیت فرهنگی ارائه میشود، فاقد ویژگیهای اساسی یک کار فرهنگی مفید است. این فعالیتها بیشتر به جنبههای بازاری توجه دارند و اهداف آنها بیشتر بر اساس تعداد تماشاگران یا کسب درآمد است، تا آنکه به واقعیتهای فرهنگی و اجتماعی توجه کنند. مدیران معمولاً به این جنبهها میاندیشند و در واقع، تولیدات بیشتر بهعنوان سرگرمی برای تماشاگران ساخته میشود.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۱ ۱۰:۳۴
«عبدالستار کاکایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«نسل جدید مدیران» به طور کلی شناختی از تاریخ و پشتوانههای فرهنگی کشور ندارند و بیشتر به سمت «سطحیگری» و «شعارهای تکراری» میروند
سینماپرس: «عبدالستار کاکایی» در انتقاد نسبت به عملکرد برخی نهادها فرهنگی در کشور اظهار داشت: متاسفانه نهادهای مختلف که در نظام فرهنگی و حتی نظامی کشور تاثیرگذار هستند، نگاه محدودی به این مقوله دارند. این نهادها حتی زمانی که هزینههای سنگینی برای تولید فیلمهای کمارزش یا طنز مزخرف صرف میکنند، از هزینه کردن برای کارهای فرهنگی جدی اجتناب میکنند. متاسفانه، در شرایط کنونی اقتصادی، حاکمیت بیشتر به دنبال کارهایی است که بازگشت سرمایه سریعتری داشته باشند و نه کارهای فرهنگی.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۱ ۱۰:۳۳
کارگردان «آبستن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
دغدغهی اصلی «گروههای سازنده» معمولاً دو چیز است اول اینکه «سرمایهشان» بازگردد و دوم اینکه بتوانند وارد «مارکت» شوند/ در این شرایط فقط یک گزینه «کمدی» وجود دارد!
سینماپرس: «محمد تنابنده» با اشاره به عوامل محدود شدن جسارت فیلمسازان برای ساخت آثار متمایز و تجربه ژانرهای دیگر سینمایی گفت: مهمترین موضوع، انتخاب من نوعی از سوی گروه سازنده است؛ اعم از فیلمنامهنویس، کارگردان و تهیهکننده. در وهله اول، دغدغهی اصلی این گروهها معمولاً دو چیز است، اول اینکه سرمایهشان بازگردد، و دوم اینکه بتوانند وارد مارکت شوند. خب، در این شرایط معمولاً فقط یک گزینه کمدی وجود دارد؛ چون فیلمهای کمدی فروش خوبی دارند، اکثر تهیهکنندهها سراغ کمدی یا کارگردانهایی میروند که بتوانند بازگشت سرمایه را تضمین کنند.