-
۱۴۰۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۱۸
«علی اکبر ثقفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در سالهای اخیر کمتر کسی دنبال «ارتقای سینما» بوده است/ بیشتر دنبال «پول درآوردن» از طریق «سینما» هستند/ «پلتفرمها» باعث افزایش سرسامآور «بودجه فیلمهای سینمایی» شدهاند
سینماپرس: «علی اکبر ثقفی» با اشاره به نقش پلتفرم ها در افزایش نرخ دستمزدهای بازیگران، گفت: بالا رفتن دستمزد بازیگران بهدلیل پرداخت پلتفرمهاست که مثل یک نهنگ وارد سینما شدهاند و هیولای دستمزد را بهوجود آوردهاند. نتیجه این میشود که سینمای شاعرانه، هنری و اجتماعی به حاشیه رانده شود و از بخش خصوصی فقط چند تهیهکننده وارد عرصه تولید شوند. بقیه، مخصوصاً پیشکسوتان قدیمی، بیکار و خانهنشین هستند. اگر در سال صد فیلم تولید شود، ۸۰ درصدشان حتی بودجه خود را درنمیآورند. در پخش فیلمها هم همینطور است؛ ما فقط ۵ دفتر پخش فعال داریم و بقیه بیکارند و شاید سالی یک فیلم پخش کنند. این نشانه بیتعادلی در هزینههاست. اقتصاد بیمار پیکره سینما را گرفته است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۱۸
«شهراد بانکی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه «دوبله» مثل گذشته «تمرکز» و «نظارت» ندارد و کار برای «ارزانتر تمام شدن» در بین گروههای غیررسمی و پراکنده توزیع میشود!
سینماپرس: «شهراد بانکی» با شاره به لزوم نظارت بر گروه های دوبلاژ، گفت: با توجه به شرایط و تکنولوژی روز، هرکسی در هر جایی میتواند هرمحتوایی، از جمله دوبله، تولید کند و بهطور واقعبینانه نمیتوان نظارت کامل داشت. اما در مرحلهای که کار برای پخش به پلتفرمها و شبکههای رسمی میرود، میتوان نظارت دقیق داشت: اینکه کار توسط کدام گروه قانونی، چه کسانی و در کدام استودیو و با چه کیفیتی تولید شده و پس از تأیید، اجازه پخش صادر شود. در این صورت، علاوه بر نظارت کیفی، گروهها و استودیوهای مجاز از نظر کمی و مالی تأمین شده و سایر عزیزانی که با استعداد و صدای خوب در گروههای مختلف با کمترین دستمزد مشغول به گویندگی هستند، بالاخره شرایط عضویت در انجمن یا سایر گروههای قانونی را کسب خواهند کرد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۴ ۱۱:۰۸
«حبیب دهقان نسب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلمنامه خوب» به همه عوامل میگوید که چه کاری باید انجام دهند و چگونه عمل کنند/ بسیاری از مشکلات به «ضعف فیلمنامه» و به خصوص «شخصیتپردازی» برمیگردد
سینماپرس: «حبیب دهقان نسب» با بیان این مطلب که وقتی فیلمنامه ضعیف باشد، قصه درست نباشد، چارچوب و ساختار مناسبی نداشته باشد، شخصیتپردازی ضعیف باشد و روند داستانی درستی وجود نداشته باشد طبیعتاً همه عوامل در کار کردن با آن فیلمنامه با مشکل مواجه میشوند، گفت: شخصیتپردازی یکی از ارکان اصلی یک فیلمنامه است. وقتی شخصیتها یکبعدی و تکساحتی باشند و به درستی شکل نگرفته باشند، قطعاً بازیگران نمیتوانند اثری قوی ارائه دهند.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۴ ۱۱:۰۷
«جواد قارایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
به «مستند» بها داده نمیشود/ در بسیاری از «مستندهای ایرانی» کیفیت فدای کمیت شده است/ تصمیمات سلیقهای «مدیران میانی» ضربه بزرگی به تاریخ، تمدن و هویت ایران میزند
سینماپرس: «جواد قارایی» با بیان این مطلب که متأسفانه در ایران، به مستند بها داده نمیشود؛ گفت: حقیقت این است که مستند، پایه سینما، سریال، تلویزیون و رسانه است. کسی که مستندساز خوبی باشد، میتواند فیلمساز و سریالساز خوبی هم باشد، اما کسی که فیلمساز یا سریالساز قوی باشد، حتماً مستندساز خوبی نخواهد بود. بنابراین، هنوز مستند در میان بسیاری از مدیران و نه همه به طور کامل شناخته نشده و ارزش آن درک نشده است. در حالی که مستند، در حقیقت، فرآیند تکامل انسانها را نشان میدهد و انسان بر روی این کره زمین برای تکامل آمده است. مستند نقش بسیار مؤثری در تکامل انسانها دارد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۳ ۱۰:۵۷
«عبدالله باکیده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نسل آینده نیاز دارد تحلیلی درست از «جنگ دوازده روزه» دریافت کند نه اینکه فقط به چند تصویر محدود شود/ تمام تصاویری که از این ۱۲ روز در دست داریم تنها تصاویر انفجارها است!
سینماپرس: «عبدالله باکیده» با بیان این مطلب که اگر وقایع ۱۲ روزه اخیر هم با نگاه تحلیلی وارد سینما شود، میتواند به یک اثر جاودانه و سند تاریخی برای همه دوران سرزمین ایران تبدیل شود؛ گفت: اگر بخواهیم این تجربه را به نسل آینده منتقل کنیم، باید مراقب باشیم اشتباهی که درباره جنگ ۸ ساله رخ داد، تکرار نشود. متأسفانه در زمان جنگ دوازده روزه، وقتی ما خواستیم دوربین به دست بگیریم و فیلم ثبت کنیم، به دلایل امنیتی اجازه داده نشد. بنابراین تمام تصاویری که از این ۱۲ روز در دست داریم، تنها تصاویر انفجارهاست که با گوشیها ثبت شده است. اینها صرفاً یک وقایعنگاری تصویری هستند. در حالی که نسل آینده نیاز دارد تحلیلی درست از «جنگ دوازده روزه» دریافت کند نه اینکه فقط به چند تصویر محدود شود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۳ ۱۰:۵۶
«سرپرست مدیریت دوبلاژ تلویزیون» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله» را میتوان به نسلهای مختلف تقسیم کرد/ بسیاری از «بزرگان دوبله» همچنان در «تلویزیون» فعالاند و با مدیریت و نظارت آنها «دوبلورهای جوان» در حال رشد و یادگیریاند
سینماپرس: «فرشید شکیبا» با بیان این مطلب که ما کوشیدهایم وضعیت درآمدی گویندگان را که سالها بدون ارتقا بوده، بهبود بخشیم؛ گفت: سال گذشته افزایشهایی داشتیم اما همچنان نیاز به توجه و پیگیری بیشتری دارد که امیدواریم در سال جاری و آینده ادامه پیدا کند.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۲ ۱۵:۵۵
«مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
گروهی پر سر و صدا در «سینما» خود را صاحبان بلامنازع و تاریخی سینمای کشور میدانند/ در نگاه این گروه «ملت ایران» تنها همان بخش محدود «مخاطبان سینما» هستند و سایر جمعیت کشور به هیچ وجه در محاسبات آنان قرار نمیگیرد!
سینماپرس: «مهدی عظیمی میرآبادی» با بیان این مطلب که گروهی پر سر و صدا در سینما که خود را صاحبان بلامنازع و تاریخی سینمای کشور میدانند؛ اظهار داشت: و با نگاهی انحصارطلبانه، یکسویه، منفعت طلبانه، و غیرقابل گفتگو همواره موجب جلوگیری از پیشرفت و ارتقای فنی، هنری، محتوایی، و اعتباری سینما کشور بوده، حتی اندکی از آنان در همراهی با جریانات ضد مردمی و ضد انقلابی برانداز، با استفاده از نفوذ و حمایت باندهای قدرت و فساد در کشور و رسانه هایشان، توانسته اند با جوسازی، فضاسازی، و یارگیری از اهالی سینما، قدرت نسبتاً قابل توجهی در بخشهای کلیدی این هنرـصنعت رسانه کسب کنند و با بهره بردای از ضعف برخی مسئولان و مدیران مرتبط در کشور، و سوء استفاده از حسن نیت اهالی فیلم و سینما، بر جدایی ایدئولوژیک و عملی از اکثریت مردم (با روحیات دینی، ملی و اخلاقی) و انقلاب اسلامی اصرار میورزند.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۲ ۱۵:۵۵
«مدیرعامل صندوق اعتباری هنر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
امسال در «صندوق اعتباری هنر» تصمیم گرفته شد برای افزایش گستردگی و تنوع خدمات بیمهای گزینههای مختلف بررسی شود/ یکی از اولویتهای ما انتخاب بیمهای بود که امکان ارائه مدارک درمانی بهصورت «آنلاین» را فراهم کند
سینماپرس: «سید مجید پوراحمدی» با اشاره به سرعت عمل بازپرداخت خسارات بیمه تکمیلی جایگزین شده طرف قرارداد با صندوق اعتباری هنر اظهار داشت: بیمه دانا در دو سال ابتدایی عملکرد خوبی داشت اما این تاخیر در سال آخر بویژه مشهود بود که در توافق با بیمه آسیا این موضوع بهطور مشخص لحاظ شده است. بر اساس قرارداد، مدارک غیر بیمارستانی که از طریق اپلیکیشن ارسال میشوند بلافاصله بررسی و حداکثر تا ۱۰ روز و مدارک مربوط به بیمارستانهای غیر طرف قرارداد نهایتاً تا ۳۰ روز پرداخت خواهند شد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۲۱ ۱۸:۱۷
ابراهیم حاتمیکیا:
من پنج سال حوصله کردم و سر کار «موسی کلیم الله» ایستادم فقط به نیّت اینکه سرباز آقا هستم و آقا گفته پای این کار بِایست/ انشاءالله یک ماه دیگر میخواهیم سریالش را شروع کنیم
سینماپرس: ابراهیم حاتمیکیا خودش را مأمور و سربازی میبیند که توسط فرماندهاش به پروژه موسی علیهالسلام مکلّف شده. برای همین هم وقتی مقدمات اوّلیّه نسخهی سینمایی موسی علیهالسلام آماده شد، دلنگران و مضطرب و قبل از همه آن را برای فرمانده به نمایش درآورد. حالا هم بعد از رضایت او نفسش خیلی باز شده و خوشحال از اینکه مقدمه مأموریتش با موفقیت انجام گرفته و میرود که یک شروع قدرتمندانه را برای نسخه تلویزیونی موسی علیهالسلام رقم بزند.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۸ ۱۱:۵۱
جواد شمقدری:
امروز همان روز وعده داده شده «پیامبر اعظم» است!
سینماپرس: «جواد شمقدری» در یاددشتی با عنوان «امروز همان روز وعده داده شده پیامبر اعظم است» نوشت: اگر امروز ملتی بخواهد داعیه دار پرچمداری دین و آیین آخرین پیامبر خدا حضرت محمدصلی الله و علیه و آله باشد، بی تردید این افتخار سهم ملت ایران و مردم انقلابی و با بصیرت این سرزمین است همان که وعده اش را خود پیامبر داده بودند که روزگاری میرسد که دین خدا را مردم جزیره العرب زمین می گذارند و مردمی از سرزمین پارس آن را به دست می گیرند.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۸ ۱۱:۵۰
«سید مجتبی یاسینی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بعضی از مدیران فرهنگی نمازی که میخوانند قبله اش را سمت مردم میچرخوانند/ «مدیران تلویزیون» نمیدانند «مناسبت چیست» و چه کاری باید انجام دهند!
سینماپرس: «سید مجتبی یاسینی» با بیان این مطلب که مدیرانی که به تلویزیون آمدهاند، اصلاً نمیدانند مناسبت چیست و چه کاری باید انجام دهند، گفت: وضعیت واقعاً خراب است. بعضی از مدیران فرهنگی نمازی که میخوانند قبله اش را سمت مردم میچرخوانند. اما با این وجود هم نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند برای اینکه دوست ندارند. میترسند و نمیخواهند اثری ساخته شود که مردم بفهمند و درک کنند؛ اما خودشان متوجه اش نشوند. این کارها سواد خاصی نیاز دارد و هرکسی نمی تواند سراغشان برود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۷ ۱۱:۰۸
«سید محمدعلی ابطحی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
باید میان «آرمان» و «واقعیت» تفاوت قائل شد/ بخش عمدهای از «بودجه وزارت ارشاد» عملا بلااستفاده شده است/ جهتگیری کلی «سینما» چندان «نوآورانه» نیست
سینماپرس: «سید محمدعلی ابطحی» با بیان این مطلب که بخش عمدهای از بودجه وزارت ارشاد عملاً بلااستفاده شده است؛ گفت: فیلمهایی که نسل جوان تماشا میکند، حتی فیلمهایی که به تعبیر برخی «مبتذل» دانسته میشوند و علیه آنها فضاسازی رسانهای صورت میگیرد، مورد استقبال جوانان قرار میگیرند و باید برای دیدن آنها به این نسل سوبسید داده شود. به اعتقاد من ما باید خود را به این علاقهمندیها نزدیک کنیم و واقعبین باشیم. هدایت فرهنگی امکانپذیر است اما از مسیر درست آن؛ با نصیحت یا اجبار نمیتوان چنین هدایت فرهنگیای را تحقق بخشید. بلکه باید به نسل جدید اعتماد کرد، چرا که رفتار خود آنان در بسیاری از موارد حاصل نوعی هدایت است. هیچ ضرورتی وجود ندارد که مدیری بالای شصت یا هفتاد سال متولی نسلی باشد که هم از او باهوشتر است، هم اطلاعات بیشتری دارد و هم پایبندی بیشتری به ارزشهای اجتماعی.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۷ ۱۱:۰۸
«شاهین باباپور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تلویزیون» در چند بخش دچار مشکل شده است/ تعویض نسل «مدیران قدیمی سازمان» با مدیران جدیدی که هنوز به «پختگی کامل مدیریت» نرسیدهاند نقش مهمی در این شرایط داشته است
سینماپرس: «شاهین باباپور» با بیان این مطلب که تلویزیون در چند بخش دچار مشکل شده است، یکی از دلایل افت کیفیت آثار تلویزیونی را ورود فیلمسازان بی تجربه که از طریق رانت های دولتی وارد پروژه می شوند عنوان کرد و گفت: جالب اینجاست که الان خود تلویزیون سریالهایی را به کسانی میسپارد که تجربه کافی ندارند و در میانه یا حتی اوایل کار، ما به عنوان مشاور وارد میشویم و میگوییم که این پروژه باید جمع شود. الان خود من در سینما مشاور دو پروژه در پلتفرمها هستم. وقتی به این پروژهها نگاه میکنم، تعجب میکنم که چرا باید یک نفر بدون تجربه و دانش لازم به یک پروژه بزرگ سپرده شود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۶ ۱۰:۳۲
«بابک کرباسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بازیها و انیمیشنهای موفق محصولاتی هستند که در «سطح بینالمللی» عرضه و «درآمدزایی» میکنند/ بخش قابلتوجهی از «مدیران فرهنگی» بجای تقویت و رشد نیروهای جوان و حمایت از تولیدات مستقل آنان اقدام به «تیمسازی» برای خود کردهاند!
سینماپرس: دبیر سابق ستاد بازیهای رایانهای شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به مافیای پنهان حوزه انیمیشن و بازی و مانع تراشی آنها، گفت: در حوزههایی مانند انیمیشن و بازی نیز، نیروهای تولیدکننده مستقل تحت لوای تفکر مافیایی قرار گرفتهاند. بودجههایی که از سوی جریان رسمی کشور تخصیص یافته است، پیش از آنکه به دست تولیدکنندگان برسد، صرف مسائل مدیریتی و فکری در نهادها و سازمانهای نیمه خصوصی مختلف میشود. اگر مراکز مختلفی مانند مرکز سینمای مستند تجربی، سازمان اوج، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مؤسسات و سایر نهادهای خصوصی - دولتی را بررسی کنیم، مشاهده میکنیم که اغلب این مجموعهها به جای حمایت از بخش خصوصی، خود به تولیدکننده، جریانساز و یا تیمساز تبدیل شدهاند و نتوانستهاند نیروهای مستقل را تقویت کنند.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۶ ۱۰:۳۱
«داریوش کاردان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله ایران» نیازمند توجه و احترام است/ هیچکس نمیخواهد به این عرصه به چشم یک «هنر» نگاه کند/ اگر کسی بخواهد تنها از راه «دوبله» زندگی کند این شغل به هیچ وجه پاسخگو نیست!
سینماپرس: «داریوش کاردان» با بیان این مطلب که دوبله ایران به عنوان پل انتقال فرهنگ و ادبیات جهانی به کشور عمل کرده است، گفت: من در عرصههای مختلف هنری، از رادیو و تلویزیون گرفته تا بازیگری و طنز، فعالیت کردهام و در تمام این حوزهها احترام و قدرشناسی لازم را دیدهام. اما در دوبله، با وجود محبوبیت و عشق مردم نسبت به این صداها، هرگز تشکری از سوی مدیران شبکهها و سازمانها ندیدهام؛ آنها که با وجود همین دوبلورها، فیلمها و برنامههایشان پخش میشود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۵ ۱۰:۵۲
«مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سند موسیقی» یک مطالبه قدیمی بود/ اینکه «عالیترین نهاد قانونگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی» چنین سندی را تصویب و امضا کرده است به معنای «رسمیت یافتن موسیقی» است
سینماپرس: «محمد الله یاری» با اشاره به «سند موسیقی و اینکه عالیترین نهاد قانونگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی چنین سندی را تصویب و امضا کرده است، به معنای رسمیت یافتن موسیقی است. گفت: اگرچه ممکن است رضایت کامل در میان اصحاب هنر یا از نظر برخی دیدگاههای فقهی وجود نداشته باشد، اما به هر حال این سند بعد از چند سال به تصویب رسیده و میتواند ایرادات خود را در ادامه برطرف کند. اینکه موسیقی در یک سند رسمی کشور به رسمیت شناخته شده و به آن پرداخته شده، خود یک گام رو به جلوست. وقتی مسئله به رسمیت شناخته شد، طبیعی است که برای رفع معضلات و مشکلات آن هم تلاش خواهد شد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۵ ۱۰:۴۵
«بهرام عظیمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساخت «فیلم» برای «کودکان» واقعاً دشوار است/ بسیاری از «فیلمسازان» ترجیح میدهند برای «بزرگسالان» فیلم بسازند تا تشویق شوند یا اتفاق مثبتی برایشان رقم بخورد
سینماپرس: «بهرام عظیمی» با اشاره به دلایل کاهش آثار ژانر کودک و نوجوان گفت: خیلی وقتها وقتی فیلمی ساخته میشود، فیلمساز بهسراغ مضامین غمگین میرود چون فکر میکند اینگونه آثار تأثیرگذارترند. در حالی که اثری که بتواند بچهها را شاد کند، بسیار ارزشمند و جذاب است، اما ساختن آن بسیار سخت است. شاید دلیل اصلی همین باشد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۲ ۱۱:۲۲
«محمود پاک نیت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مسئولان تلویزیون» در کاهش کیفیت آثار نقش دارند/ بسیاری از پروژهها به دلیل مسائل «مالی» و «مدیریتی» اثرگذاری خود را از دست میدهند/ «کارگردانی» و «نویسندگی» تحت «فشار زمان» و «بودجه» نمیتواند به شکل مطلوب اجرا شود
سینماپرس: «محمود پاک نیت» با بیان این مطلب که مسئولان تلویزیون نیز در کاهش کیفیت آثار نقش دارند. آنها انتظار دارند که پروژه در زمان مشخصی آماده پخش شود، حتی اگر تنها بخشهایی از آن تکمیل شده باشد، گفت: وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم، به شدت اعتماد مردم را نسبت به سازمانها و تولیدکنندگان آثار تلویزیونی تضعیف میکند. بسیاری از پروژهها، حتی با کیفیت بالا، به دلیل مسائل مالی و مدیریتی، اثرگذاری خود را از دست میدهند. این وضعیت به همه عوامل اعم از تولیدکننده، تهیهکننده، کارگردان، نویسنده و بازیگر بازمیگردد و اصلاح آن نیازمند بازنگری اساسی در سیاستها و رویههای مالی و مدیریتی تلویزیون است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۲ ۱۱:۲۱
«سید محمد میرزمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
یکی از چالشهای اصلی در «حوزه موسیقی» رویکرد عمومی و سرمایهگذاری محدود است/ «موسیقی پاپ» بیشترین رونق را دارد/ موسیقیهای فاخر و هنری کمتر مورد حمایت قرار میگیرند
سینماپرس: سید محمد میرزمانی با بیان این مطلب که برای پیشرفت و تداوم فعالیتهای موسیقی، نیاز به تشکیلات منظم و حمایت سازمانیافته است که به نوازندگان امکاناتی از جمله محل تمرین و پشتیبانیهای مالی ارائه کند؛ اظهار داشت: هرچند در بنیاد رودکی چنین اقداماتی انجام میشود، اما کافی نیست و گستردگی و تعداد علاقهمندان بیش از آن است که بتوان با ظرفیتهای محدود آنجا پاسخگو بود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۳۸
«دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سند موسیقی» توسط «وزارت ارشاد» در حال اجرا است و «خانه موسیقی» نیز از آن پشتیبانی میکند/ همه کنسرتها بر اساس همین مجوزها است/ این روند مورد تأیید ما نیز هست!
سینماپرس: حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» با اشاره به دلیل اجرایی نشدن اسناد فرهنگی مصوب شده اظهار داشت: البته برخی از این اسناد بار مالی دارند و ممکن است دولت در تأمین آن ناتوان باشد؛ در چنین شرایطی طبیعتاً در حد بضاعت مالی پشتیبانی صورت میگیرد. با این حال، بخش قابل توجهی از اجرای این اسناد نیازی به بودجه ندارد و بیشتر به راهبری و هدایتگری مربوط میشود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۳۷
«سید مجید موسویان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«ممیزیها» بخش اجتنابناپذیر و لازم کار هستند اما بخش مهمی از مشکل به «سلیقه مدیران فعلی» برمیگردد/ سیاستگذاریهای «سازمان صدا و سیما» با شرایط و نیازهای واقعی جامعه «تناقض» دارد
سینماپرس: «سید مجید موسویان» با انتقاد از شیوه نظارت بر پلتفرمهای نمایش خانگی گفت: در این سیستم نظارت وجود ندارد. بهویژه در مراحل اولیه مثل نگارش، هیچ ناظری حضور ندارد که به طور دقیق همه سکانسها و دیالوگها را بررسی کند. این نظارت نه صرفاً از نظر مسائل سیاسی یا عقیدتی، بلکه حتی در زمینه کشش دراماتیک، منطق شخصیتها، پیشرفت و اوج و فرود داستان، بسیار اهمیت دارد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۹ ۱۰:۴۰
«حبیب الله بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ترجیح میدهم «مسئولیت حوزۀ فرهنگ و هنر» را به «وزارت ارشاد» محدود نکنم/ اگر هدف کلان دستگاههای فرهنگی «رستگاری انسان» باشد پس جایگاه آنان و روش آنها نیز ادامه «راه پیامبران» خواهد بود
سینماپرس: «حبیب الله بهمنی» نویسنده، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینمای کشور با اشاره به عملکرد فرهنگی دولت چهاردهم در طی یک سال گذشته و با بیان این مطلب که ترجیح میدهم مسئولیت حوزۀ فرهنگ و هنر را به وزارت ارشاد محدود نکنم، گفت: اولاً فرهنگ چیزی نیست که با یک وزارتخانه قابل مدیریت باشد، ثانیاً چه بسا دیگر دستگاههای فرهنگی با حوزۀ وسیع تری از جوامع هدف سر و کار دارند. آنچه مهم است هماهنگ بودن این دستگاهها برای رسیدن به اهداف مشترک است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۹ ۱۰:۳۸
«رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
پس از گذشت تقریباً دو ماه از «جنگ ۱۲ روزه» هنوز «رسانه رسمی جمهوری اسلامی» یک روایت کلان از «رویارویی تمدنی» ندارد/ «رسانه» باید درک کند که «ملی» است
سینماپرس: «مسعود معینی پور» با بیان این مطلب که پس از گذشت تقریباً دو ماه از جنگ ۱۲ روزه، هنوز رسانه رسمی جمهوری اسلامی یک روایت کلان از این رویارویی تمدنی ندارد؛ گفت: با وجود ثبات داخلی طولانی پس از آن دوران، فهم رسانهای ما از جنگ کلان تمدنی از بین رفت. این نقطه ضعف، خود را در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی نشان داد؛ وقتی رسانه ما آمادگی مواجهه دائم با رویارویی تمدنی را ندارد، زیرساختهایش برای پشتیبانی و بازنمایی سریع و مؤثر این جنگ کافی نیست. حتی اکنون، با نگاه به فضای رسانهای، انگار جنگ به پایان رسیده، در حالی که به نظر من جنگ جهانی سوم در حال شکلگیری است، منتها صورتنبدی این جنگ کاملا متفاوت از غرب و ترکیبی از تسلیحات، تکنولوژی، سازمانهای بی المللی، رسانه و تاثیر بر ادراکات انسانی و افکار عمومی است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۸ ۱۰:۲۹
«مصطفی دالایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تا زمانی که ما برتری اطلاعاتی و نظامی نداشته باشیم نمیتوانیم به «روایت واقعی فتح» دست یابیم/ «روایت فتح» زمانی معنا پیدا میکند که واقعا «فتحی» وجود داشته باشد که بتوان آن را «روایت» کرد
سینماپرس: «مصطفی دالایی» با بیان این مطلب که در زمینه توان موشکی عملکرد موفقی داشتهایم و این دستاوردها قابل روایتاند، اما در موضوع نفوذ، شرایط متفاوت است، گفت: تا زمانی که ما برتری اطلاعاتی و نظامی نداشته باشیم، نمیتوانیم به روایت واقعی فتح دست یابیم. «روایت فتح» زمانی معنا پیدا میکند که واقعاً فتحی وجود داشته باشد که بتوان آن را روایت کرد. مگر آن که بخواهیم این خط روایت را تقویت کنیم که دشمن در پی آن بود تا در طی چند روز، ساختار نظام را سرنگون کند، اما موفق نشد؛ و همین شکست دشمن را بهعنوان نوعی «فتح» روایت کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۸ ۱۰:۲۸
جواد شمقدری:
فاجعه هشتم شهریور نشان میدهد «جریان نفوذ» در طول «تاریخ انقلاب اسلامی» چقدر مرموز و پیچیده عمل کرده/ یکی از چالش های مهم «دولت چهاردهم» نقش عوامل نفوذی و گاه خائن در تصمیم سازیها و سیاست گذاریها و اتخاذ اولویتها است
سینماپرس: «جواد شمقدری» بنیانگذار سازمان سینمایی در واکنشی متفاوت نسبت به نخستین «هفته دولت» در «دولت چهاردهم» نوشت: کمتر کسی نمیداند کشمیری که با ترور شهید رجایی و باهنر، فاجعه هشتم شهریور را بوجود آورد یکی از افراد مورد اعتماد شهید رجایی بود!
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۵ ۱۲:۰۷
به مناسبت آغاز «هفته دولت»؛
از لزوم شفافیت در «اقدامات فرهنگی دولت چهاردهم» تا ضرورت «تبیین غیر نمایشی» عملکرد دولت!
سینماپرس: امسال «هفته دولت» با عنوان «۱۲ ماه تلاش، ۱۲ روز دفاع» نامگذاری شده است. شعاری که تبیین ماهیت و چگونگی «تلاش ۱۲ ماهه» صورت پذیرفته در آن نیازمند شفافیت است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۵ ۱۰:۳۴
«محسن شایانفر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه «سینما» به شرایط سال ۱۳۵۶ بازگشته است/ در حال حاضر «دستمزد بازیگران» برای یک پروژه به حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کل بودجه رسیده
سینماپرس: محسن شایان فر با بیان این مطلب که در حال حاضر، دستمزد بازیگران برای یک پروژه به حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کل بودجه رسیده و تنها ۳۰ درصد برای سایر عوامل هنری، مانند طراح صحنه، دستیار صحنه، موسیقی و طراح لباس، اختصاص مییابد؛ گفت: این وضعیت همانند سینمای ایران در سال ۱۳۵۶ است که منجر به فروپاشی بدنه هنری و مشکلات جدی در تولید شد. اگر این روند ادامه یابد، سینمای کشور دوباره با بحران مواجه خواهد شد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۴ ۱۰:۴۰
«امیرحسین شریفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ما فاقد «مدیریت مؤثر» و ساختارمند در «حوزه بینالملل» هستیم/ رویکرد «بینالملل جشنواره فجر» نه تنها کمکی به «اعتبار سینمای ایران» نمیکند بلکه «سطح بینالمللی جشنواره فجر» را نیز تنزل میدهد
سینماپرس: «امیرحسین شریفی» با بیان این مطلب که مدیران دولتی غالباً صرفاً بهعنوان حقوقبگیر فعالیت میکنند و دغدغهای برای اعتلای سینما ندارند، گفت: در شرایط کنونی، موضوع برگزاری جداگانه بخش بینالملل جشنواره فجر، به نظر من چندان سودمند نیست. این بخش عملاً به جای آنکه یک جشنواره معتبر و حرفهای بینالمللی باشد، صرفاً به نمایش چند فیلم داخلی و تعداد اندکی فیلم خارجی غالباً از کشورهای اطراف مانند سوریه و .. محدود شده است. چنین رویکردی توسط «بینالملل جشنواره فجر» نه تنها کمکی به اعتبار سینمای ایران نمیکند، بلکه سطح بینالمللی جشنواره فجر را نیز تنزل میدهد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۴ ۱۰:۳۹
«ناصر ممدوح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برخی از «گویندگان» تلاشی برای ارائهی آثار بهتر نمیکنند و این باعث «افت کیفیت دوبله» شده است/ «مدیران دوبله» باید واقعاً «مدیر» باشند
سینماپرس: «ناصر ممدوح» با انتقاد نسبت به عملکذئ مدیران و نقش آنها در وضعیت نامناسب کنونی دوبله کشور، گفت: مدیران دوبله باید واقعاً مدیر باشند. اگر ایرادی وجود دارد، باید در جهت رفع آن تلاش کنند، نه اینکه بیتفاوت از کنار آن بگذرند. مدیریت باید جدی باشد. یک مدیر خوب، مرا دعوت میکند، پیگیری میکند، و من هم وقتی این جدیت را میبینم، انگیزه پیدا میکنم که سطح کارم را بالا ببرم. اگر این چرخه به درستی عمل کند، شرایط بهتر خواهد شد؛ اما در حال حاضر همه چیز خراب است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۳ ۰۹:۵۳
«مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
امروز ارتباط مستقیم «مخاطب» با «فیلم کوتاه» بسیار گسترده و مؤثر است/ با مدیریت هوشمندانه «سینمای کوتاه» میتواند مؤثرترین ابزار فرهنگی برای انتقال اخبار، احساسات و تجربیات مردم باشد
سینماپرس: «بهروز شعیبی» با اشاره به نقش سینمای کوتاه در بازنمایی حقایق «جنگ تحمیلی دوازده روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران» اظهار داشت: با مدیریت هوشمندانه، سینمای کوتاه امروز میتواند مؤثرترین ابزار فرهنگی برای انتقال اخبار، احساسات و تجربیات مردم باشد.