به گزارش سینماپرس، عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ادامه داد: در سینما مانند بخش های دیگر با خلاء جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم. سینما موضوع پیش پا افتاده ای نیست. گرچه برخی از خانواده سینما و مسئولین سینمایی ، سینما را امری بسیط و ساده ای تلقی می کنند اما سینما در زمره ی پدیده های مرکب است و این پدیده نیازمند توجه در زمینه های مختلف است البته نه صرفا در زمینه های سخت افزاری، اعتبارات و بودجه ها.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات جدی و خطیر امر پژوهش است، اظهار داشت: پژوهش در امر سینما که یک هنر، صنعت و رسانه است باید از جایگاهی مناسب و متناسب با اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما در حوزه ی زیست فردی و جمعی ما، برخوردار باشد. از سوی دیگر از دید من سینما یک نهاد اجتماعی بسیار قدرتمند به شمار می آید و یک نهاد اجتماعی، بخواهد یا نخواهد، با مساله ی پژوهش پیوندی ناگسستنی و پیوسته دارد.
نبوی ادامه داد: در مجموع، سینمای ما نیاز به پژوهش های جدی نظری و کاربردی دارد. شاید جایزه پژوهش سینمایی بتواند کاری کند تا امر پژوهش در سینما جدی تلقی شود و بتواند به پژوهشگران این حوزه امید دهد که کارهایشان دیده می شود و مورد تشویق قرار می گیرند. از نظر من برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال بسیار ضروری است و باید زودتر از این ها در سینما بوجود می آمد.
نبوی همچنین گفت: شاید روزگاری تصورها بر این بود که سینمای ایران مشکل فیلمنامه دارد اما امروز آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، داستان خوب است . سینمای ما از داستان ها و ایده های خوب کم بهره است و متاسفانه فقر شدیدی در این زمینه داریم. اگر ایده خوبی باشد و بر مبنای ایده داستان خوبی نوشته شود متناسب با موضوع داستان، پژوهش به میدان می آید به ویژه در آثاری که به اصلاح به آنها سینمای اجتماعی می گوییم.
وی ادامه داد: اگر در فیلم های پلیسی، اکشن، حادثه ای و آثار ملودرام امر پژوهش را جدی تلقی نکنیم (که در این گونه ها هم پژوهش لازم و ضروری است) اما در آثار اجتماعی حتما و حتما به پژوهش نیاز داریم. این مهم را آثاری که در این سال ها ساخته شده و ضعف مفرط پژوهش در آنها جدی است، بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد.
وی با بیان اینکه پژوهش درواقع رکن یک امر جمعی است، گفت: پژوهش یک اتفاق و تصمیم است که رویکردها را سامان می دهد و کمک می کند تا ذهن منسجمی پیدا کنیم. منطقا دانشجو به دلیل شادابی روحی که دارد می تواند در این زمینه موثر باشد البته منظور ما تنها دانشجویان سینما نیست بلکه منظورمان همه دانشگاه ها و همه رشته های علوم انسانی است که باید به امر پژوهش های اجتماعی توجه کنند. دانشجویان رشته های فلسفه، ادبیات ، تاریخ و روانشناسی هم باید به امر پژوهش و سینما توجه داشته باشند. اگر امر پژوهش درباره سینما را جدی بگیرند در این صورت جایزه پژوهش سینمای توانسته فرایندی مناسب را طراحی کند و دانشکده های علوم اجتماعی و دانشجویان و اساتید را با امر سینما آشنا کند.
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی به دبیری احمد ضابطی جهرمی نیمه دوم آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.
ارسال نظر