به گزارش سینماپرس، مهدی حامد سقائیان مدیر بخش پژوهشی و ادبیات نمایشی شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، ضمن بیان این مطلب، گفت: ششمین دوره همایش پژوهشی تئاتر مقاومت یک شنبه، ۲۷ آبان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار میشود.
وی در ادامه افزود: این همایش یک روزه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار میشود. در نوبت صبح رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش و کتابچه ریختارهای نمایش ایرانی به قلم خودم صورت میگیرد.
سقائیان با بیان اینکه از ۳۵ چکیده مقاله و ۱۷ مقاله کامل، ۱۱ مقاله برای چاپ و از این تعداد ۸ مقاله برای سخنرانی در روز همایش انتخاب شدهاند، افزود: هشت سخنران برای روز همایش انتخاب شدهاند که ۴ سخنران (فرهاد مهندس پور از دانشگاه تربیت مدرس، رحمت امینی از دانشگاه تهران، مهرداد رایانی مخصوص از دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر جلالی پور از دانشگاه هنر)در نوبت صبح مقالات خود را با موضوع کاملا تخصصی دفاع مقدس و مقاومت ارائه میکنند.
وی یادآور شد: همچنین دو منتقد و مدرس آقای دولت آبادی و فارس باقری و خانم لیلی عاج و صمد چینی فروشان نیز از منتقدان برجسته تئاتر در این مراسم سخنرانی خواهند داشت.
سقائیان در ادامه افزود:چهار سخنران نیز ظهر آثارشان را ارائه میکنند و در انتها نشستی تحت عنوان تئاتر مقاومت در ایران با حضور فرهاد مهندس پور، اسماعیل شفیعی و شهرام کرمی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی برگزار میشود و امیدواریم این نشست در تدوین برنامههای تئاتر مقاومت در ایران تأثیرگذار باشد.
*آسیبهای تئاتر دفاع مقدس
وی در پاسخ به این سؤال که در زمینه تئاتر مقاومت آیا برپایی فعالیتهای پژوهشی خصوصا در یک جشنواره میتواند تأثیرگذار باشد، گفت:ما دو نوعآسیب در زمینه پژوهش حیطه مقاومت داریم، یکی آسیبهای بیرونی که مربوط به کلیت پژوهش در کشور به ویژه وضعیت پژوهش و پژوهشگران در حیطه تئاتر کشور است. متأسفانه تعداد پژوهشگران حرفهای و تمام وقت ما در این حیطه از تعداد انگشتان دست هم شاید کمتر باشد.
سقائیان یک فعالیت خوب دانشگاهها را سوق دادن اساتید و هیئت علمیها به سمت ارائه مقالات خوب برای ارتقای وضعیت استخدامیشان به شمار آورد و گفت: تاکنون مقالاتی که اساتید تئاتر و دانشجویان در زمینه تئاتر و از جمله دفاع مقدس ارائه میکردند، خیلی پراکنده بود، البته به شکل متمرکز بنیاد حفظ و نشر آثار روایت فتح و انجمن تئاتر دفاع مقدس به شکل اساسی از پژوهشها در این زمینه دفاع میکردند برای مثال من خودم فرهنگ جامع دفاع مقدس را با کمک بنیاد حفظ آثار کار کردم، اما اینها کافی نیست.
وی با اشاره به اندک بودن تعداد پژوهشگرانی که در حیطه مقاومت کار میکنند، افزود: بودجهها و حمایتهای مالی نسبت به سالهای قبل کمتر شده است و همین به پیکره پژوهش تئاتر دفاع مقدس ضربه میزند،همچنین بخش خصوصی هم در این زمینه پا جلو نمیگذارد و برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت هم با بحران روبه رو میشود الان اگر حمایتهای دولتی را نداشتیم تا به حال تئاتر مقاومت محو شده بود.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: من همیشه به سه شعار معتقدم نخست استقلال تئاتر دفاع مقدس از بخش دولتی و به نظرم در این زمینه میبایست بخش خصوصی وارد کار شده و به کمک تئاتر مقاومت بیاید،دوم اینکه ما به شکل دائمی تئاتر دفاع مقدس را لازم داریم و این استمرار بخشی هنوز صورت نگرفته است گاهی شاهد هستیم که چند سال در میان جشنواره دفاع مقدس برگزار میشود و این خود لطمه به پیکره آن میزند و سوم اینکه ما نیاز به سالنهایی در طول سال برای اجراهای عمومی تئاتر دفاع مقدس داریم تا هنرمندان تئاتر مقاومت هم اقتصاد خود را بچرخانند.
وی در پایان درباره اهمیت وجود صنف و نهاد در زمینه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس گفت: خود هنرمندان میتوانند این را شکل دهند و دور هم جمع شده و فعالیت کنند. چنین تشکیلاتی سالها قبل بنیاد روایت فتح تحت عنوان انجمنهایی فراهم کرده بود اما متأسفانه به تعطیلی کشید اگر ما بتوانیم سیاستهای کلی را در تئاتر مقاومت تعریف کنیم و بر اساس فضای امروز تئاتر نیازسنجی کنیم بعد به استراتژیهایی میرسیم که میتواند به تدوین برنامههای مناسب ما را یاری دهد.
سقائیان با اشاره به اینکه الان شرایط برای برنامههای تئاتر مقاومت برعکس شده و به نوعی تئاتر مقاومت برنامه محور شده است، افزود: همین باعث میشود استراتژی و سیاستی را نتواند دنبال کند و این لطمه زیادی به فرهنگ و تئاتر ایران وارد میکند بنابراین اگر در یک گام کارها را از برنامه محوری خارج کنیم و به دنبال سیاستهای کلی برویم شرایط بهتر خواهد شد.
*فارس
ارسال نظر