دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۵

سجادی حسینی: نگاه سیاسی و جناحی، فقدان سواد و دانش سینمایی در انتخاب و داوری ضربه جدی به جشنواره وارد می‌کند

کاوه سجادی حسینی در نشست خبری فیلم سینمایی«بوفالو»

سینماپرس: کاوه سجادی حسینی کارگردان و مدرس سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: نگاه سیاسی و جناحی و فقدان سواد و دانش سینمایی در انتخاب و داوری ضربه جدی به جشنواره وارد می کند و این وظیفه مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره است که افرادی را که در این دایره جا می گیرند از لیست هیأت های انتخاب و داوری حذف کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «شب، بیرون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً در هر جشنواره ای یک سری فیلم ها انتخاب می شوند که در وهله اول سلیقه افراد انتخاب کننده در برگزیده شدن آن آثار دخیل است به همین دلیل بهتر است برای انتخاب های شایسته تر و بهتر ما افرادی را به عنوان هیأت انتخاب برای جشنواره معرفی کنیم که سواد بالای سینمایی داشته باشند؛ اینکه ما افرادی با سواد را انتخاب کنیم اما سواد آن ها هیچ ارتباطی به سینما نداشته باشد هم کار درستی نیست و حتماً افرادی که برای انتخاب و داوری فیلم ها معرفی می شوند باید دارای سواد بالای سینمایی باشند.

وی ادامه داد: اگر ما افراد باسواد بالای سینمایی را انتخاب کنیم قطعاً اتفاقات خوبی برای جشنواره رخ خواهد داد و شاهد فیلم های نازل و ضعیف در جشنواره نخواهیم بود؛ متأسفانه همین سال گذشته و در جشنواره سی و ششم فیلم فجر ما بعضاً شاهد حضور فیلم هایی در جشنواره بودیم که کیفیت بسیار پایینی داشتند، اصلاً برای جشنواره ساخته نشده بودند و نه تنها ما که بسیاری از تماشاگران جدی و فهیم سینما هم از اینکه این آثار ضعیف در جشنواره حضور دارند شوکه شده بودند و ابراز تعجب می کردند.

سجادی حسینی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی بود که بسیاری از فیلم های ارزشمند و باکیفیت به دلیل انتخاب این فیلم های نازل در جشنواره، فرصت حضور در این رویداد مهم سینمایی را از دست داده و حیف شدند. بنده معتقدم برخی روابط پشت پرده و زد و بندهای عجیب در انتخاب این نوع آثار ضد جشنواره ای در جشنواره وجود دارد.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه فیلم های گیشه ای و نازل نباید جایی در جشنواره داشته باشند تصریح کرد: مسئولان اگر می خواهند جشنواره فیلم فج جایگاه خود را به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور از دست ندهد و بر اساس استانداردهای سینمایی کار و فعالیت کند بایستی همه شرایط را به گونه ای فراهم آوردند که این جشنواره شاهد حضور فیلم های نازل نشود. متأسفانه کار به جایی رسیده که ما در این جشنواره شاهد حضور فیلم های نازلی به اسم کمدی هستیم که اصلاً هیچ قرابتی با جشنواره ندارند و حتی کوچکترین وجه هنری هم در آن ها دیده نمی شود.

وی در خاتمه گفتگو متذکر شد: اگر متولیان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر با این شرایط می خواهند جشنواره فیلم فجر را به پیش ببرند ما باید اسم و عنوان جشنواره فیلم فجر را عوض کنیم و عنوان جدید «جشنواره فیلم های تجاری فجر» را روی آن بگذاریم چرا که فیلم هایی که برای بدنه سینما ساخته می شوند و دست اندرکاران شان جز گیشه به هیچ چیز دیگری فکر نکرده اند نباید در مهترین رویداد سینمایی کشور حضور داشته باشند. ما در جشنواره فیلم فجر نباید تنها شاهد حضور تعداد معدودی از فیلم های هنری و باکیفیت باشیم و این اتفاق باید در کلیت آثار جشنواره وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.