سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۲

سلطان محمدی: انتخاب آثار جشنواره فجر باید بر اساس اصول فرهنگی و معیارهای اجتماعی باشد/ هیأت انتخاب مرعوب فضاسازی ها نشود

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: انتخاب آثار جشنواره فجر باید بر اساس اصول فرهنگی و معیارهای اجتماعی که اکثریت کشور آن را قبول دارند انجام شود هم اکنون ما در آستانه ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و همگان روی اصول و معیارهای فرهنگی مان که برآمده از انقلاب اسلامی است آگاهی کامل داریم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی دیگر از نکاتی که اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید توجه ویژه و جدی به آن داشته باشند رعایت استانداردهای فنی و حرفه ای در آثار است؛ اصولاً فیلم هایی که از استانداردهای لازم پذیرفته شده در سطح جهانی بهره نبرده اند و از لحاظ فنی و تکنیکی ضعف هایی دارند و هچنین همانطور که پیش از این تأکید کردم آثاری که با معیارهای فرهنگی و اجتماعی تعریف شده کشور تطابقی ندارند نباید به هیچ عنوان در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند.

سلطان محمدی سپس با بیان اینکه طی سال های برگزاری جشنواره ما همواره با اعتراض بخش اعظمی از فیلمسازانی روبرو بودیم که فیلم های شان به هر دلیلی توسط هیأت انتخاب رد شده اند اظهار داشت: اصولاً هر فیلمسازی معتقد است کار خودش خوب و بدون نقص است و قطعاً ما و یا هر کس دیگری تا زمانی که فیلم ها را ندیده باشد نمی تواند به این نتیجه برسد که کدام آثار بهتر هستند و کدام فیلم ها نقص دارند و از این رو بهتر است تا زمان دیده شدن کامل آثار هیچ قضاوتی از سوی رسانه ها و عموم اهالی سینما نسبت به عملکرد هیأت انتخاب صورت نگیرد و اگر بعد از دیده شدن همه آثار اگر ضعفی در انتخاب اعضای هیأت انتخاب بود مطرح شود.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آنچه مهم است اینکه اعضای هیأت انتخاب مرعوب برخی فضاسازی ها نشوند! برخی از سینماگران سعی دارند با فضاسازی های تبلیغاتی برای فیلم شان به خصوص در فضای مجازی اعضای هیأت انتخاب را مجاب کنند تا اثرشان را در میان آثار انتخابی خود قرار دهند.

وی در پایان این گفتگو افزود: مهمترین نکته ای که اعضای هیأت انتخاب باید به آن توجه داشته باشند این است که آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را با طمأنینه رصد و بازبینی کنند و جزئیات فیلم ها را با نگاهی تخصصی بررسی نمایند و اجازه ندهند هیچ گونه فضاسازی تبلیغاتی، فشار بیرونی و... آن ها را از هدف اصلی خود که انتخاب شایسته ترین فیلم ها برای حضور در جشنواره فجر انقلاب اسلامی است دور کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.