شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۸

سیفی: فقدان استراتژی و اهداف مشخص در جشنواره فیلم فجر باعث گمراه شدن اعضای هیأت انتخاب و داوران می شود/ سیاست مسئولان فضاسازی است و بس!

حجت الله سیفی*

سینماپرس: حجت الله سیفی کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: فقدان استراتژی و اهداف مشخص در جشنواره فیلم فجر باعث گمراه شدن اعضای هیأت انتخاب و داوران می شود و متأسفانه سال ها است که دست اندرکاران سینما و برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر سیاست های سینما و جشنواره را به درستی تعریف و تبیین نکرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «سهم من از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر جشنواره سینمایی در جهان سیاست ها و اهدافی دارد و در پی دستیابی به آن اهداف و سیاست ها کار خود را جلو می برد اما متأسفانه در کشور ما جشنواره ها به صورت باری به هر جهت برگزار می شوند و همانطور که پیش از این اشاره کردم هیچ استراتژی و هدف مشخصی ندارند و این اتفاق باعث می شود تا هم فیلمسازان گمراه شوند و ندانند که چه می کنند و چه کاری انجام می دهند و هم اعضای هیأت های انتخاب و داوری در جشنواره ها نمی دانند باید بر اساس چه اصول و پارامترهایی فیلم ها را گزینش کنند.

وی سپس با بیان اینکه سیاست مسئولان فضاسازی است و بس تصریح کرد: آن سیاستی که مدیران سینمایی امروز در نظر گرفته اند تنها بر پایه تولید است؛ هر چیزی که در آن آمار وجود داشته باشد مورد علاقه مدیران است و متأسفانه آن ها کمتر توجهی به مسائل فرهنگی ندارند. در واقع می توان این گونه تعبیر کرد که سیاست امروز مدیران فرهنگی و سینمایی تنها فضاسازی است و کار اصیل فرهنگی برایشان حائز اهمیت نیست.

این سینماگر تأکید کرد: اتفاقی که در سینمای کشور ما می افتد درست برعکس آن چیزی است که در سینمای جهان و جشنواره های جهانی وجود دارد. در جشنواره های تراز اول و معتبر جهانی مسئولان تنها بر اساس سیاست های از پیش تعیین شده جشنواره مبادرت به انتخاب آثار سینمایی می کنند و به همین علت است که در اغلب این جشنواره ها شاهد حضور فیلم هایی هستیم که علیه کشور و نظام ما تولید شده اند چرا که سیاست این جشنواره ها مقابله با مملکت ما است اما متأسفانه ما در این راستا بی هدف عمل کرده و می کنیم و اغلب جشنواره های مان بی هدف برگزار می شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «بچه های جسور» اظهار داشت: نه تنها در جشنواره ها که در تولیدات سینمایی هم ما سیاست و استراتژی مشخصی نداریم؛ فیلم های تلخ و سیاه در سینمای ما بیداد می کند همانطور که فیلم های نازل و بی ارزش زیاد شده اند؛ به عنوان مثال در سینمای ما وضعیت به گونه ای است که در برخی فیلم هذ فرزند گریزی تعریف می شود اما خانواده های ارزشی و کسانی که پایبند ارزش ها و اصول هستند در سینمای مان جایی ندارند.

وی ادامه داد: همه سینما درگیر گیشه و فروش شده است. بسیاری از پخش کننده ها و تهیه کننده ها از بدنه فرهنگی وزارت ارشاد جدا شده اند و این کم کم باعث می شود که سینما رو به انحطاط برود و روزی به خود بیاییم که دیگر کاملاً اداره سینما از دست مان خارج شده است.

سیفی در پایان این گفتگو افزود: امید است مسئولان سینمای کشور سیاست های روشن و واضحی را برای اداره سینمای کشور در نظر بگیرند و بر اساس سیاست ها کار خود را جلو ببرند. از سوی دیگر امیدوارم اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر نیز بر اساس ارزش ها و معیارهای هنری و محتوایی فیلم ها مبادرت به گزینش آثار کنند و اجازه ندهند تا هر اثری در جشنواره حضور داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.