شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

یک منتقد سینما:

شرایط فعلی سینما محصول ورود پولهای ناسالم است

سحر عصر آزاد منتقد  در نشست فیلم برف روی کاج ها در فرهنگسرای ارسباران

سینماپرس: سحر عصرآزاد با نگاهی به دوره‌های معاصر جشنواره فیلم فجر با مرور فیلمهای جشنواره گفت: اگر سینما بعد از سالها به شرایط امروز رسیده محصول ورود پولهای ناسالم است.

به گزارش سینماپرس، سحر عصر آزاد، با بیان این که از سال ۱۳۷۹به عنوان منتقد در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان  به عنوان منتقد ماهنامه «گزارش فیلم» در جشنواره حضور پیدا کردم و به صورت حرفه‌ای به تماشای فیلم‌هایی که آن موقع در سینمای رسانه  به نمایش در می آمد نشستم ولی به عنوان یک مخاطب عادی سینما از سال ۱۳۶۸ در جشنواره حضور پیدا می‌کردم و مانند دیگر افراد در جلوی درب سینما "شهر فرنگ" در صف  می ایستادم تا بلیط جشنواره را برای تماشای فیلم ها را به دست آورم .

او با بیان این که خاطره انگیزترین دوران جشنواره فیلم فجر  برایم، دورانی بود که به همراه همکارانم از ماهنامه «صنعت سینما » در جشنواره حضور پیدا می‌کردیم و به صورت جمعی به تماشای فیلم‌ها می‌پرداختیم و بعد از آن هر کدام به نقد فیلمها  از جنبه‌های مختلف می پرداختیم، گفت: در آن موقع ،آن کار دست جمعی و تحلیل فیلم‌ها با یکدیگر  باعث می‌شد که نگاه جامعی به فیلم‌ها داشته باشیم و به صورت حرفه‌ای فیلم‌ها را نقد کنیم،  ولی متاسفانه بعد از مدتی با تعطیلی ماهنامه صنعت سینما  این گروه از هم پاشید.

عصر آزاد افزود: در دوره ای نیز در تهیه بولتن روزانه جشنواره فیلم فجر با  تعدادی از دوستان  رسانه‌ای همکاری داشتم و تلاش شبانه روزی که برای تهیه مطالب مربوط به جشنواره داشتیم از جمله خاطرات هیجان انگیزم  برای حضور در جشنواره است که البته  اینها همه به دهه ۸۰ باز می‌گردد.

این منتقد سینما با اشاره به این که به طور کلی در طول سال های حضور در جشنواره فیلم  فجر ،فیلم اولی‌ها بیشتر  از دیگر فیلمها او را تحت تاثیر قرار داده‌اند ، در این ارتباط ادامه داد : متاسفانه بعضا در جشنواره شاهد این موضوع  بوده ایم که کارگردانان بزرگی فیلم داشتند که این فیلم ها باعث جلب نظر مخاطبان نشده است و حتی زمینه سرخوردگی را فراهم کرده است.

عصر آزاد با بیان این که هر چه به جلوتر می رویم روند جشنواره دلسرد کننده تر می‌شود و البته  این به شرایط روز سینمای ایران بر می‌گردد، توضیح داد: به نظرم فیلم ها از ماهیت هنری و سینمایی خود دور شده‌اند و از خیلی از افرادی که توقع می‌رود فیلم های مطرح بسازنند، آثاری می بینیم که باعث سرخوردگی است. در طی سال‌های اخیر در جشنواره  فیام فجری کمتر فیلمی را مشاهده کردیم که باعث شگفت زدگی مخاطبان شود.

او با بیان این که معتقدم  تزریق پول‌های ناسالم به سینمای ایران  در به‌وجود آمدن چنین شرایطی موثر بوده است، افزود: وقتی که شاهد تاثیرگذاری این پول های ناسالم در سینما هستیم قطعا این موضوع خود به خود تاثیرش را بر روی جشنواره فیلم فجر که مبدا سال سینمای ایران است، می‌گذارد.

این منتقد سینما با بیان این که در تمام این سال‌ها محدودیت و ممیزی در سینمای ایران  وجود داشته،  ولی این موضوع باعث نشده که از سوی کارگردانان ایرانی فیلم شاخص ساخته نشود، بنابراین وضعیت کنونی را نمی‌توان به صورت مستقیم نتیجه‌ محدودیت و ممیزی عنوان کرد؛ گفت: به نظر می‌رسد  که دغدغه‌مندی نیز در بین فیلمسازان کاهش پیدا  کرده که این موضوع نیز ناشی از عوامل  مختلف است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.