به گزارش سینماپرس، علی کاشفیپور، مدیر حوزه هنری دیجیتال، در گفتوگو با پایگاه خبری حوزه هنری درباره برگزاری رویداد هنرسو گفت: یکی از برنامههای اصلی که طی سال گذشته، حوزه هنری دیجیتال پیگیر آن بوده ایجاد مراکز نوآوری است که در آن افراد فعال، هنرمند و خلاق به ویژه جوانان، با هدف تدوین و تشکیل کسب و کارهای جدید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بتوانند از امکانات و سرمایههایی که در اختیار نهادها است استفاده کنند. ما در نظر داریم برای این جوانان مستعد، در مرحله اول یک محیط فعالیت ایجاد کنیم تا بتوانند بدون دغدغه فضای کاری به ایجاد کسب و کار خودشان بپردازند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که جوانان خلاق در ابتدای کار خود دارند محل استقرارشان است. ما برای آنها فضایی را در نظر گرفتهایم تا قبل از اینکه به عنوان یک شرکت و تیم حرفهای مشغول به فعالیت شوند، در یک محیط تخصصی مستقر شوند و در فضایی عمومی که قبلا برای آنها پیشبینی شده است کارشان را آغاز کنند و پیش بروند. در مرحله بعدی، مسئله دسترسی آنها به مربیان تخصصی و منتورها است که در حوزه فعالیتشان به مشاوره آنها احتیاج دارند. ما با معرفی این منتورها بهعنوان مشاوران خبره در حوزهای تخصصی تلاش میکنیم که آنها در کسب و کار خود موفق باشند و از مشکلات و چالشهای پیش رو با موفقیت عبور کنند.
مدیر حوزه هنری دیجیتال تصریح کرد: مسئله استارتاپها و شتابدهندهها در چند سال گذشته بسیار رونق پیدا کرده است. کسانی که در حوزههای فنی و تخصصی کسب و کار، تجارت و بازاریابی ورود کردهاند به ایدههای نو راه را نشان میدهند، در حوزه کسب و کار فرهنگی و تولید محتوایی منتورها و مشاوران متخصصی وجود دارند که در رشتههای خودشان بسیار مجرب و مسلط هستند و از دانش خودشان میتوانند به عنوان پشتوانه افرادی که تازه وارد کار شدهاند استفاده کرده و با حمایت از آنها این جوانان تازهکار را راهنمایی کنند تا در کسب و کار خود موفق باشند.
علی کاشفیپور در ادامه گفت: یکی از مشکلات جوانان خلاق دسترسی دشوار به این مشاورها و منتورها است، به طوریکه بسیاری از آنها را نمیشناسند و یا اینکه امکان دسترسی به آنها بسیار مشکل است. در دنیا مراکزی وجود دارند مانند - شتابدهندهها و مراکز رشد - که با دعوت و فراخوان از منتورها یک بانک اطلاعاتی تهیه کرده، آنها را به عنوان منتورها در مجموعههای جدید به کار گرفته و به شرکتهای ورودیافته به حوزههای جدید معرفی میکنند. در ایران به دلیل آنکه این زیست بوم جدید است و بسیاری از مقدمات کار هنوز به کامل شکل نگرفته، حوزه هنری دیجیتال به عنوان یک اقدام پیشدستانه سعی کرده است یک مدل جدید را آزمایش کند، این ایده و این مدل مورد بررسی قرار گرفت و خروجی کار برنامهای شد که به عنوان رویداد «هنرسو» از آن یاد میشود.
وی تاکید کرد: در رویداد هنرسو، از افرادی که خود را صاحب کار میدانند و دارای تجربه در رشتههای مرتبط و مدنظر ما هستند و خبره به حساب میآیند، دعوت میشود تا در یک رویداد در کنار هم قرار گیرند. ما در نظر داریم تا با ایجاد یک بستر آشنایی و شبکهسازی فضای جدیدی را برای ایدههای جدید فراهم آوریم و در چند پنل، تجربه، افرادی را که در این حوزه فعالیت کردهاند به خوبی معرفی کنیم.
در این برنامه مشخصات افراد را جمعآوری کرده و در یک سامانه قابل دسترسی به همراه پروفایلشان در اختیار جوانانی قرار میدهیم که ایدههای نو و بکری دارند. در واقع با شبکه کردن و تربیت این منتورها میتوانیم جامعهای را درست کنیم و در رشتههای مختلف کاری از نظرات و ایدههای آنها بهرهمند شویم. راهنمایی این منتورها میتواند برای کسانی که به تازگی وارد فضای کسب و کار فرهنگی شدهاند، بسیار راهگشا باشد.
رئیس حوزه هنری دیجیتال گفت: اولین گام هنرسو ورود به سه حوزه تخصصی انیمشین، بازیهای رایانهای و کتابهای تعاملی است. علت انتخاب ما این است که این سه حوزه مذکور نسبت به حوزههای دیگر علاقهمندان بیشتری داشته و کارهای بیشتری صورت گرفته است. ما حدود ۹۰ نفر را در فهرست اولیه خود قرار دادهایم تا در قالب برنامه یک روزه از صبح تا ظهر به حوزه هنری بیایند و هرکدام در گروههای ۷، ۸ نفره به همراه یک میزبان به تبادل افکار و تجربیات بپردازند. تمام تلاش ما این است که در این مدت که این افراد خبره در این برنامه حضور دارند، برنامههای جذاب و پرباری برگزار شود تا احساس نکنند که وقتشان تلف شده است. میخواهیم محیطی فراهم شود تا انتقال تجربیات به خوبی اتفاق بیفتد و هدفمان این است که از افراد برجسته که نسبت به سایرین ابتکار عمل بیشتر و کارآمدتری دارند ثبتنام قطعی کنیم، اطلاعاتشان را کامل دریافت کنیم و آنها را برای پروژههای جدید به عنوان مشاور معرفی کنیم.
علی کاشفیپور بیان کرد: ما سعی کردهایم افرادی در این برنامه حضور داشته باشند که در حوزه فعالیت خود در رشتههای تخصصی تسلط کامل را داشته باشند، به عنوان مثال در انیمیشن حدود ۸، ۹ تخصص وجود دارد که از مراحل نگارش داستان گرفته تا فیلمبرداری و استوریبرد تا کارهای فنی مانند طراحی شخصیت، صداگذاری و دوبله، افراد خبره هر رشته حضور داشته باشند تا بتوانند به گروههایی که به تازگی وارد عرصه تولید انیمشین شدهاند به خوبی کمک کنند. در بازیهای رایانهای و کتابهای تعاملی نیز چنین مسئلهای صدق میکند. این اتفاق تجربه بسیار جدیدی است که برای نخستین بار در ایران برگزار میشود که یک شبکه ایجاد شود و افراد خبره برای برنامههای عملیاتی در حوزههای مختلف با یکدیگر هماهنگ شوند. هنرسو با مشارکت و حمایت ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت کفا اجرا میشود که در این برنامه کنار ما هستند و تماما تلاش میکنند تا این اتفاق مبارک به خوبی خوب به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: این برنامه در روز چهارشنبه ۱۲ دیماه برگزار میشود و علاوه بر منتورها، مهمانان ویژهای نیز از معاونت علمی ریاست جمهوری، ستاد فناوریهای نرم ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات حضور دارند. این ارگانها و نهادها حلقههای اتصالی هستند که میتوانند بستر لازم را برای ارتباط با بخشهای فعال خصوصی فراهم آورند.
رویداد هنرسو چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ صبح در تماشاخانه مهر حوزه هنری کار خود را آغاز میکند، بعد از مقدمات از جمله قرائت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی یک تئاتر تعاملی اجرا میشود و سپس پنل صبح کار خود را آغاز میکند. این پنل تا ظهر ادامه دارد و بعد از اقامه نماز ظهر و صرف نهار، پنل دیگری به شکل کارگاهی در محل تماشاخانه خانه عکاسان ایران در حدود یک ساعت برگزار میشود. در این پنل گروههای ۷، ۸ نفر در کنار هم قرار میگیرند و به شکل تعاملی کار خود را پیش میبرند.
همچنین در حاشیه این رویداد تفاهمنامه همکاری میان حوزه هنری انقلاب اسلامی و ستاد توسعه فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری امضا خواهد شد. در چارچوب این تفاهمنامه، طرفین برای ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی صنایع فرهنگی و خلاق برنامهریزی و همکاری میکنند.
ارسال نظر