دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

غرغرهای نابه جای یک فیلم ساز تلویزیونی

سخنرانی کیومرث پوراحمد در مراسم تشییع پیکر مرحوم «خشایار الوند»

سینماپرس: ویدئویی کوتاه از صحبت‌های کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون در مراسم تشییع خشایار الوند منتشر شد که واکنش‌های فراوانی را برانگیخت.

ویدئویی کوتاه از صحبت‌های کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون در مراسم تشییع خشایار الوند منتشر شد که واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. پوراحمد کارگردان آثار مشهوری چون «خواهران غریب» و سریال «قصه‌های مجید» است که در جشنواره امسال، با بیستمین فیلم خود «تیغ و ترمه» حضور داشت. پوراحمد در بخشی از صحبت‌های خود که در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده، گفته بود: «آقای ملکی گفتند که امروز روز خیلی بدیه، روز سختیه. بله امروز روز بدیه، روز سختیه. ولی در ۴٠ سال گذشته، کدام روز ما روز خوبی بوده؟!»

نکته مهمی که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت، کارنامه کارگردان بود که مملو از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی بعضاً پرخرج بوده است. او در طول ۴۰ سال گذشته، ۲۰ فیلم سینمایی و ۵ سریال تلویزیونی را کارگردانی کرده که تقریباً همه آن‌ها حمایت نهادهای مختلف دولتی و حکومتی را داشته است. نهادهایی مانند وزارت ارشاد، حوزه هنری، انجمن سینمای دفاع مقدس (وابسته به سازمان بسیج مستضعفین) و صداوسیما. عملاً تنها حضور این کارگردان در سینمای بخش خصوصی، همان فیلم «گل یخ» بوده که با شکست سنگین در گیشه همراه شد. با حمایت‌هایی که از آثار کیومرث پوراحمد شده، او را به جرئت می‌توان فیلم سازی کاملاً وابسته به نظام و غرق در حمایت‌های حکومتی دانست. به علاوه پوراحمد بارها از جشنواره‌های دولتی جایزه گرفته و در آن‌ها تجلیل شده است. کتاب‌هایش را ناشران دولتی مانند انتشارات کانون پرورش فکری چاپ کرده‌اند و حتی در جشنواره فجر امسال هم که فیلمش با واکنش‌های منفی فراوانی مواجه شده بود، به طور غیرقانونی مجوز گرفت تا در میانه جشنواره، فیلمش را دوباره تدوین کند!

جالب است که چنین فیلم سازی حالا از سختی‌های این ۴۰ سال می‌گوید! تنها یک جمله از مصاحبه چهار ماه قبل او با فرهیختگان را بخوانید: «ما در دهه ۶۰ و ۷۰ پادشاهی می‌کردیم‌. کافی بود اراده کنیم فیلم بسازیم فورا همه چیز مهیا می‌شد.» دقت کنید که دهه ۶۰ و ۷۰، می‌شود نصف همان ۴٠ سال!

* روزنامه خراسان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.