شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

سینماگران و جشنواره جهانی فیلم فجر/۴

مستغاثی: جشنواره فیلم فجر کاملاً هویت باخته شده/ چرا سینما از گفتمان انقلاب اسلامی دور افتاده است؟!

سعید مستغاثی*

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر کاملاً هویت باخته شده؛ در حال حاضر برای بنده بخش ملی و جهانی این رویداد چندان تفاوتی نمی کند چرا که معتقدم در هر ۲ حوزه این جشنواره به شدت دچار مشکل است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما قرار بود در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر به گفتمان انقلاب اسلامی نزدیک شویم اما متأسفانه طی این سال ها این اتفاق رخ نداده و ما روز به روز بیشتر به قهقرا می رویم. ما امروز باید به این بیندیشیم که چرا سینمای مان از گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش ها و آرمان های انقلابی دور افتاده است؛  آمار مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری از جشنواره فجر که همین اواخر منتشر شده تکان دهنده است. شما بروید این آمار که در مورد همین جشنواره ملی در سال ۹۷ است را مطالعه کنید با نتایجی مواجه می شوید که هوش از سرتان خواهد پرید.

مستغاثی ادامه داد: این آمار تکان دهنده نشان از آن دارد که وضعیت سینمای کشور بسیار فاجعه بارتر و سیاه تر از آن چیزی است که ما سال ها است تذکر می دادیم. در این آمار آمده جشنواره فیلم فجر به لحاظ موضوعات مختلف اعتقادی اعم از سبک زندگی، نشان دادن رفتار فرزندان با والدین، مسائل ملی و... وضعیت خراب و بحرانی دارد. این نکته ای است که خود دولت به آن اعتراف کرده! قبلاً مرتب به ما می گفتند شما با انتقادات مکررتان سیاه نمایی می کنید و توهم توطئه دارید اما این دیگر آمار خود دولت است که می گوید وضعیت سینمای ایران بسیار اسفبار شده است.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: متأسفم که باید بگویم وضعیت فیلم های ما اصولاً از سینمای جهان بسیار سخیف تر شده و ما آثاری را در سینمای کشور تولید می کنیم و برای آن ها هزینه های گزافی متحمل می شویم که هیچ قرابت و سنخیتی با اهداف و آرمان های ملی و اعتقادی و دینی و انقلابی مان ندارند.

وی تأکید کرد: ما در سیبل نظام سلطه جهانی و خط مقدم نظام سلطه هستیم؛ ما باید دروازهای جدیدی در حوزه فرهنگی و هنری باز کنیم. ما اگر می خواهیم جشنواره ای جهانی برگزار کنیم باید شبیه به جشنواره فیلم عمار باشد که طی سال های اخیر فعالیت های بسیار خوبی انجام داده نه اینکه بیاییم و میلیاردها تومان از بودجه بیت المال را خرج کنیم تا آثاری مغایر با اهداف انقلاب را به نمایش بگذاریم و از آن ها حمایت کنیم.

این منتقد سینما متذکر شد: ما طی این سال ها سلبریتی هایی را پرورش داده ایم که خار چشم مردم و انقلاب اسلامی هستند و به گفته خودشان دغدغه شان این است که چطور ماهانه چند هزار دلار برای خرج زن و بچه شان به خارج از کشور بفرستند!؛ ما باید در سینمای ایران پناهگاه فیلمسازان مستقل و آزاده از سراسر دنیا باشیم. ما باید نظام سلطه را بشکنیم. ما باید حلقه های جشنواره های غربی را بشکنیم.

مستغاثی در خاتمه افزود: ما نباید روی فیلمسازان ایرانی خودباخته که تجربه ثابت کرده عرقی به نظام و انقلاب ندارند سرمایه گذاری کنیم و بودجه های این کشور را برای آن ها مصرف کنیم. ما نیازمند آن هستیم تا یک جشنواره پویا و ارزشمند در سینمای کشورمان راه اندازی کنیم که به فیلم ها و فیلمسازانی از کشورهای اسلامی که با ما هم نظر و هم عقیده هستند بها بدهند و از آن ها حمایت کنند نه اینکه جشنواره های بی هویتی برگزار کنیم که هیچ هدفی برایشان مشخص نشده و به صورت باری به هر جهت برگزار می شوند و دستاوردی برای سینمای کشور ندارند.

نظرات

  • سعید مستغاثی ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۱۶:۱۴
    0 0
    متاسفانه خبرنگار شما گفت و گوی با بنده را کاملا تحریف کرده اید و بایستی آن را اصطلاح بفرمایید. خبرنگار شما از بنده پرسید آیا اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر جدای از جشنواره ملی فجر برگزار می شود اشکال نیست و بودجه هنگفتی برآن هدر نمی رود و بنده (همانطور که در مصاحبه ام با روزنامه جوان هم گفته ام و در این روزنامه منتشر شده)، صریحا عرض کردم خیر، جدا شدن بخش بین الملل فیلم فجر از بخش ایرانی امر استاندارد و درستی بوده و جشنواره را از آن شلوغی و ازدحام نامطلوب سالهای قبل رهایی بخشیده و حتی بخش بین الملل را از آن شیوه و شکل جوک و مسخره در آورده که مثلا از کنار خیابان فیلم ارباب حلقه ها را می خریدند و در بخش مسابقه قرار می دادند و یا فرضا به نیکول کیدمن و جک نیکلسون جایزه می دادند در حالی که حتی روحشان و ایضا شصت تهیه کننده و کارگردان فیلم ها هم از برگزاری چنین جشنواره ای بی خبر بود!! در نتیجه جوایز را در غیاب همه عوامل فیلم و سفارت کشور متبوع و حتی سفارت حافظ منافع آن کشور و حتی راننده سفارت مثلا به دربان فلان سفارت همسایه می رساندند تا بدست هنرپیشه مربوط برسد!!! از خبرنگار شما سوال کردم اگر این بخش بین الملل به آن بخش ایرانی با آن همه مشکلات و نابهنجاری ها بچسبد، قضیه حلی می شود؟ و در واقع آنچه خبرنگارتان از بنده به عنوان نظرم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر نقل کرده همه آن توضیحی است که بنده درباره جشنواره ملی فیلم فجر داده ام و اشکالات متعدد و فاجعه باری است که آن جشنواره دارد و اینکه امروز جشنواره جهانی فیلم فجر لااقل آن اشکالات را ندارد و حتی به فجر انقلاب نزدیکتر است. خواهش بنده این است مصاحبه با افراد را به سلیقه خودتان آرایش نکنید و خواست خودتان را به جای حرف های ایشان قالب نکنید که اگر چنین می خواهید، خودتان با خودتان مصاحبه کنید و خودتان بگویید و خودتان بخندید! ما هم به هر حال هنوز رسانه هایی در اختیار داریم ، درست است که از اسب افتاده ایم ولی از اصل که نیفتاده ایم!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.