به گزارش سینماپرس، سعید الهی کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه که در برابر اکبر نبوی و محمد حسین لطیفی به طرح دیدگاههای خود پیرامون سینمای استراتژیک می پرداخت، با اشاره به دو نقل قول از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: دو عبارت" هنر، دمیدن روح تعهد در انسانهاست" و نیز" ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم" دو راهبرد اصلی و کلان فعالیت در عرصه هنر بعد از انقلاب است.
وی افزود: این جملات در قالب یک نگاه جامع، کل نگر و آینده محور اگرچه قطعا برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای مرتبط سرلوحه تدوین راهبردهای هنری بوده است، ولی در حوزه اجرا نباید درگیر پیچیدگی های مرسوم سازمانی شده و از آن غفلت شود.
الهی اضافه کرد: این خط فکری کلی که دارای چشم انداز بوده و حتی به سهولت میتواند دربرگیرنده تاکتیک ها برای مدیران اجرایی نیز باشد، به این معناست که متولیان امر در مسیر تولیدات استراتژیک می بایست به پرورش هنرمندان متعهد نیز مبادرت بنمایند و هرگونه عدول و خروج از این راه، انحراف و خطا از راهبرد تعیین شده تلقی می شود.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بی تردید اگر مدیران فرهنگی به ویژه دست اندرکاران سازمان سینمایی، با تکیه بر این استراتژی روشن و دقیق، با جامعه سینمایی و در عین حال مسئولان دستگاههای منتفع از حوزه فرهنگ و سینما تعامل مستمر داشته باشند، زمینه مشارکت و رغبت همگان برای ورود به عرصه تولید آثار استراتژیک فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به وجوه علمی و هنری مقوله استراتژیک در حوزه سینما خاطرنشان ساخت: در جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور موظف به تدوین، نظارت، هدایت و حمایت از سینمای متعهدانه و مسئولانه تحت عنوان سینمای استراتژیک هستند، صحبت از تشکیل شوراهای جدید برای ایجاد همبستگی بین دستگاههای دولتی بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب نوعی موازی کاری است.
سعید الهی پرهیز از انفعال در دستگاههای فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه مدیران مربوطه چندان اراده ای برای رونق سینمایی منطبق بر راهبردهای کلان جامعه که اتفاقا مورد نیاز جامعه نیز هست ندارند و این رخوت و سستی نیز به جز معدود هنرمندانی که دغدغه شخصی نسبت به انقلاب و ایران اسلامی دارند به درون اهالی سینما نفوذ کرده است.
وی افزود: دو عنصر تعهد و تخصص از ملزومات تولید سینمای استراتژیک است و تجربه آثای چون به وقت شام آقای حاتمی کیا ثابت کرده مردم اقبال خوبی نسبت به اینگونه آثار دارند؛ هر چند که سینمای استراتژیک تنها در واکنش هنرمندان به موضوعات منطقه ای و سیاست خارجی خلاصه نمی شود و میتواند دربرگیرنده سایر نیازهای جامعه در بخش منافع و امنیت ملی نیز باشد.
ارسال نظر