شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

جواد اردکانی:

فیلمساز ایرانی باید مبلغ آرمانهای انقلاب باشد

جواد اردکانی*

سینماپرس: یک کارگردان سینمای دفاع مقدس گفت: فیلمسازی که با امکانات این سرزمین و انقلاب فیلمساز شده باید مبلغ ارزش‌ها باشد.

به گزارش سینماپرس، جواد اردکانی، کارگردان سینمای دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، اظهار کرد: سینما تا چند دهه پیش تنها ابزاری برای سرگرمی مردم بود، اما طی نیم قرن گذشته این هنر صنعت ابزاری شده تا به واسطه آن کشورهای صاحب قدرت برای تبلیغ سیاست‌های خود از آن سود ببرند. در این میان آمریکا اصلی‌ترین نقش را بازی می‌کند، چون کارهایی که تولید می‌کند، عموماً مروج سیاست‌های کاخ سفید است، البته نمی‌توان از آنها برای انجام این کار ایرادی گرفت چون در راستای اهداف ملی خود کار می‌کنند، اما نکته اینجاست که ما در این زمینه چه کاری انجام داده‌ایم.

وی افزود: اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد سینما ایرن جدا از این‌که نتواسته مبلغ چندان خوبی برای ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد. در بحث رویداد نگاری هم هیچگونه موفقیتی نداشته است. برای مثال از فاجعه ای نام می‌برم که چند روز بیشتر از سالروز آن نمی‌گذرد، آنهم سقوط هواپیمایی مسافری ایران توسط ناو آمریکایی است. این اتفاق وحشتناک در زمان خود دنیا ایران و جهان را در اندوه فرو برد، اما در ادامه این فاجعه به فراموشی سپرده شد، درحالی‌که این وظیفه سینماست بود تا آن را برای مردم داخل و خارج بارها و بارها روایت کند.

کارگردان فیلم «شور شیرین» تاکید کرد: کم‌کاری سینما را بگذارید در کنار فیلم‌هایی که هالیوود درباره اتفاقات مختلف می‌سازد، وقتی این مقایسه صورت می‌گیرد متوجه می‌شویم تا چه اندازه ما کم کار هستیم. درباره دلایل کم کاری هم به نظرم چندان نباید امکانات را حائز اهمیت دانست، چون برخی مواقع ما فیلم‌هایی را تولید کرده‌ایم که شاید بودجه آن بیشتر از فیلمی با محوریت سقوط هواپیمایی مسافربری ایران باشد.

اردکانی تاکید کرد: اصلی‌ترین دلیلی که در این رابطه به نظرم می‌رسد نوع بیان روایدادهای معاصر است که دلیل این کم کاری شده، چون این گونه رویدادها متولی بسیار دارد که هر یک از آنها می‌خواهند شکل روایت آنها مد نظر قرار گیرد، درصورتی‌که اگر به هنرمندان خود اطمینان کنیم، مطمئن باشید جواب آن مطلوب خواهد بود. بگذارید برای این گفته فیلم «شبی که ماه کامل شد» را مثال بزنم. این فیلم حامی دولتی دارد و در آن قرار است روایتی واقعی تعریف شود، اما صاحب سرمایه به فیلمساز اعتماد می‌کند، برای همین هم نتیجه دلخواه مردم و منتقدان شده است.

وی با تاکید بر این‌که برخی از سینماگران از ساخت فیلم‌هایی با محوریت موضوعات ضد امریکایی پرهیز دارند، بیان کرد: متاسفانه برخی از سینماگران دوست ندارند برچسب فیلمساز ضد آمریکایی به آنها خورد، چون ممکن است هیچگاه نتوانند با چنین عنوانی در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کنند، این موضوع درحالیست که فیلمسازی که در این کشور رشد کرده باید تمام نیرو و انرژی خود را در مسیر خدمت به انقلاب اسلامی صرف کند.

اردکانی با بیان این‌که سینمای دفاع مقدس دیگر تنها عنوانی فرمایشی است، گفت: در روزگاری فیلم‌های دفاع مقدسی از مهمترین گونه‌های سینمایی بود که عمدتاً در گیشه هم با استقبال مردم روبه‌رو می‌شد، اما امروز این شکل از سینما عملاً فراموش شده است و تنها با ساخت چند فیلم در سال پرونده این شکل از سینما بسته شده است. این بی‌توجهی در شرایطی پیش آمده که سینمای دفاع مقدس را می‌توان به عنوان سینمای ملی نام برد.

وی یادآور شد: در برخی کشورها، فیلم‌هایی هستند که با دیدن آن تماشاگر متوجه کشور سازنده می‌شود. برای مثال فیلم‌های ژاپنی یا هندی از چنین امتیازی بهره برده‌اند. فیلم‌های دفاع مقدسی ما نیز پتانسیل این را دارد که به عنوان الگوی برای سینمای ملی مطرح شود، چون در هیچ کجای دنیا فیلم‌های جنگی همانند آثار ایرانی نیستند. با این توضیح برایم بی‌توجهی که از طرف مسئولان نسبت به این گونه می‌شود قابل درک نیست.

اردکانی با تاکید بر این‌که سینماگران متعهد کشور خانه‌نشین شده‌اند، گفت: برخی تبلیغات این تصور را در بین مردم به وجود آورد که سینماگران متعهد بهترین شرایط را برای ساخت در اختیار دارند، درصورتی‌که اینگونه نیست و اکثر فیلمسازهای ارزشی ما خانه‌نشین شده‌اند. وضعیت پیش آمده در شرایطی است که اگر آنها در پی مال اندوزی بودند می‌توانستند وارد سینمای گیشه شوند، اما آنها آرمان‌های خود را فدای کار در سینما نکردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: یکی از مسیرهایی که انتظار می‌رود سینمای ایران را به سمت ارزش‌های انقلاب هدایت کند، فیلم‌های خانوداگی است که سالهاست فراموش شده و دیگر کسی به آنها توجه ندارد. در این شکل از فیلمسازی، می‌توان همه اقشار جامعه را به سینما کشاند نه اینکه همانند زمان حال تنها بخشی از مردم مخاطب فیلم‌های ایرانی باشند.

این کارگردان در انتهای سخنانش درباره خود نیز چنین اطلاع رسانی کرد: همیشه سعی کردم با فیلم‌های به گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان اشاره داشته باشم. برای این‌که بتوانم چنین کاری را انجام دهم نیز سختی‌های فراوانی را تجمل کرده‌ام. در همین راستا نیست درصدد ساخت سریالی با محوریت دفاع مقدس هستم که امیدوارم به‌زودی شرایط مطلوب تولید آن فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.