سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

سازمان سینمایی و لزوم اصلاح محتوای آثار/۸

گیتی: فقدان مدیران باسواد، اندیشمند و سینماشناس باعث وفور تولید فیلم های سبک و مبتذل شده است/ می خواهند جامعه را از تفکر و عقلانیت دور کنند!

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: فقدان مدیران باسواد، اندیشمند و سینماشناس باعث وفور تولید فیلم های سبک و مبتذل شده است؛ طی سال های اخیر ما فقط شاهد جا به جایی مدیران در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص در سینما بوده ایم که هیچ کدامشان کاری بلد نیستند، دور خودشان می چرخند و سینما را ورطه نابودی و ابتذال کشانده اند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده وقتی در ذهنم فیلم های سال های اخیر سینما را با مبتذل ترین فیلم های دهه ۳۰ و ۴۰ مقایسه می کنم می بینم که برخی از فیلم های آن دوران ارزشمندتر از فیلم های امروز هستند! این مایه شرمساری برای یکایک مدیران سینمایی است که ما این چنین در هنرهفتم دچار عقبگرد و پسرفت شده ایم.

وی ادامه داد: در سینمای ایران رسماً برخی دفاتر فیلمسازی وجود دارند که مو به مو از روی فیلمفارسی ها رونویسی و کپی برداری می کنند و سالی چند فیلم را روانه اکران سینماها می کنند و من نمی دانم چرا مدیران سینمایی جلوی این حرکت زشت و غیراخلاقی و ضد فرهنگی را نمی گیرند؟؛ هرچند که جواب این سوأل روشن است! دوستی ها و رفاقت ها و لابی گری ها و باندبازی ها در سینمای امروز ایران حرف اول و آخر را می زند و معلوم است که مدیران هم با کسانی که دست در دست شان دارند برخورد قاطع نمی کنند!

گیتی خاطرنشان کرد: درد اصلی سینمای ما این است که کسانی مدیر سینمایی شده اند که هیچ پیشینه و سررشته ای در حوزه سینما ندارند؛ همه این اتفاقات باعث می شود ما با فیلم های مشممئزکننده ای همچون «رحمان ۱۴۰۰» در سینمای ایران روبرو شویم که رسماً اثری فاجعه بار و ضد فرهنگی است! این مدیران هستند که باعث می شوند ما حتی در مورد اسامی فیلم ها هم دچار پسرفت شویم و زننده ترین عنوان ها برای فیلم ها انتخاب شوند مثل «ایکس لارج» و «نیوکاسل» و...

این منتقد سینما در همین راستا تأکید کرد: چرا سینمای ایران باید کارش به جایی برسد که ظرف یک سال گذشته هیچ اتفاق درخشان و دستاورد ارزشمندی را شاهد نباشد؟ ما رسماً از سال گذشته تاکنون تنها ۲-۳ فیلم قابل تأمل را شاهد بوده ایم که سرآمد آن ها فیلم «شبی که ماه کامل شد» بوده است؛ مابقی فیلم ها همه شرم آور و مایه تأسف اند و حال ما را به شدت بد می کنند.

وی متذکر شد: نه تنها فیلم ها و محتوای شان بلکه حتی بازیگران سینما هم دیگر بازیگر نیستند، رسماً با بازیگرانی مواجه هستیم که سینما را جایی برای دلقک بازی و شیرین کاری می دانند و بس و جلوی دوربین دلقک بازی می کنند!؛ کارگردانان دیگر کارگردان نیستند و ضعف های شدید ساختاری در فیلم های شان مشهود است. خلاصه که وضعیت سینمای ایران رسماً آشفته بازاری صرف است که دل همه دوست داران سینما را به درد می آورد. ما حتی در حوزه طراحی پوسترها و بیلبوردهای فیلم ها نیز با فجایعی شرم آور مواجهیم و من نمی دانم چرا کسانی که باید نظارت جدی روی این امور داشته اند دست روی دست گذاشته و ساکت نشسته اند؟

گیتی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه گویا دست هایی پنهان در کار است که می خواهند جامعه را از تفکر و عقلانیت دور کنند اظهار داشت: باورکردنی نیست که آنقدر ذائقه مخاطبان را تضعیف کرده اند که فیلم سخیفی مانند «هزارپا» پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای کشور شده است! این یعنی مرگ فرهنگ و هنر در جامعه امروز ایران!

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم مدیری دغدغه مند و متعهد و کاربلد از دل سینمای کشور برای مدیریت سینما انتخاب شود تا بتواند برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم گام های اساسی بردارد و سینما را از این بحران وحشتناک نجات دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.