شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

آثار مسأله دار و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم/۳

شاهمرادی زاده: قوه قضائیه باید مسئولان فرهنگی را برای تولید آثار مسأله دار مورد بازخواست قرار دهد/ دستاورد بسیاری از فیلم ها و سریال ها القای حس ناامیدی و یأس در جامعه است

ماشاالله شاهمرادی زاده

سینماپرس: ماشاالله شاهمرادی زاده کارگردان و بازیگر سینما گفت: قوه قضائیه باید از حقوق فرهنگی مردم صیانت کرده و مسئولان فرهنگی را برای تولید آثار مسأله دار مورد بازخواست قرار دهد؛ سوأل هنرمندان مومن و انقلابی این است که چرا نشانی از اسلام و انقلاب و دین و مذهب و خدا و پیغمبر در فیلم ها و سریال های ما نیست؟

کارگردان فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چرا بودجه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای آثاری صرف می شود که بر ضد اعتقادات و باورهای عموم مردم مومن و مسلمان هستند؟ چرا کسی به به فریاد این اوضاع اسفبار و بحران زده در حوزه فرهنگ و هنر نمی رسد؟ این مایه شرمساری برای مسئولان فرهنگی و هنری کشور است که در فیلم ها و سریال ها هیچ نشانی از روحانیت، مسجد، دین و... وجود ندارد اما دعوا، دزدی، خیانت، بی بندوباری و امثالهم تشکیل دهنده محتوای اغلب فیلم ها و سریال ها هستند. آیا این آثاری که با پول بیت المال تولید می شوند هیچ نشانی از واقعیات امروز کشور دارند؟

وی ادامه داد: مردم شریف ایران اسلامی، اغلب مومن و معتقد و دیندار و خداپرست هستند، مردم باید تصویر خودشان را در آثار فرهنگی و هنری ببینند اما اسفا که جز تصویری سیاه و چرک چیز دیگری در آثار فرهنگی و هنری مشاهده نمی شود. وضعیت در تولیدات تلویزیونی و سینمایی به حدی وخیم شده که آقای قرائتی می گوید در هر فیلمی اگر بازیگران نماز بخوانند من یک سکه به سازندگان آن فیلم اهدا می کنم!

شاهمرادی زاده خاطرنشان کرد: بنده معتقدم باید جلوی سرچشمه و آبشخور این اتفاقات را گرفت؛ مسلماً کسانی که به عنوان مدیر و متولی در سینما و تلویزیون حضور دارند و این فیلمنامه های کدر و تلخ را تصویب می کنند و به آن ها بودجه و امکانات می دهند باید در مقابل ملت ایران پاسخگوی اعمال ناشایست خود باشند. این بر عهده دستگاه های نظارتی و قضایی است که آن ها را بازخواست کنند و مانع شوند تا دیگر چنین آثار سخیف و سیاهی در سینما تولید نشود.

این سینماگر در همین راستا افزود: چرا ما از همین غربی ها کمی درس نمی گیریم؟ چرا از خودمان این سوأل را نمی کنیم که چرا باید در اکثریت فیلم های خارجی کلیسا و پدر روحانی و... حضور داشته باشد اما در آثار سینمایی و تلویزیونی ما تصویری از مسجد و دین و روحانیت دیده نشود؟

بازیگر فیلم سینمایی «بر بال فرشتگان» متذکر شد: اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران خانواده شهید، رزمنده، آزاده و بسیجی هستند اما اسفا که در آثار سینمایی و تلویزیونی ما شاهد حضور این بخش کثیر جامعه نیستیم. این مایه شرمساری است که هیچ خبری از سوریه و داعش و مدافعان حرم در آثار فرهنگی ما دیده نمی شود. من نمی دانم چطور مسئولان فرهنگی کشور چشم خود را روی حقایق بسته اند؟ چرا در رابطه با اینکه بچه های ما امروز در سوریه به صورت مستقیم با اسرائیل جنایتکار درگیر هستند و شهید می شوند اثر ارزنده ای تولید نمی شود؟

وی سپس با بیان اینکه دستاورد فیلم ها و سریال ها القای حس ناامیدی و یأس در جامعه است، خطاب به مدیران سینما و تلویزیون تصریح کرد: آقای علی عسگری، چرا امید را در سریال ها نشان نمی دهید؟ چرا همه سریال ها سرشار از یأس و ناامیدی شده است؟ چرا مسئولان سینمایی و خانه سینما بعضاً به طرف آمریکا غش کرده اند؟ سینمای ما دست چه کسانی است؟ چرا ما باید در این سینما شاهد آن باشیم که افرادی بودجه های مملکت را می گیرند و علیه مملکت فیلم می سازند؟ چرا بودجه های کشور صرف تولید آثاری می شود که این حس را القا می کنند که ما باید با آمریکای خونخوار کنار بیاییم؟ چه کسانی در این سینما به امثال میرکریمی ها و میری ها پول و سمت می دهند تا فیلم هایی بسازند که قرابتی با فرهنگ ملی ما ندارد؟

شاهمرادی زاده در خاتمه این گفتگو افزود: سازندگان فیلم ها و سریال ها باید مجبور شوند دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه های سیاسیه، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و... را نشان دهند. مدیران سینمایی باید مجبور شوند از فیلمسازان ارزشی، مومن و انقلابی حمایت نکنند نه اینکه ما را بایکوت و خانه نشین کنند و به کسانی امکان فعالیت دهند که قلبشان برای این ملت و این کشور نمی تپد؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.