شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱

گفتگوی سینماپرس با منتقد سینما؛

وفایی: ساختار کهنه و کلیشه ای سینمای کودک نمی تواند برای کودکان امروزی جذابیت داشته باشد/ فیلم های کودک باید بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی تولید شوند

مریم وفایی

سینماپرس: مریم وفایی منتقد سینما همزمان با سی و دومین جشنواره فیلم کودک گفت: ساختار کهنه و کلیشه ای سینمای کودک نمی تواند برای کودکان امروزی جذابیت داشته باشد؛ بنده معتقدم سینماگران، مدیران و همه فعالان حوزه سینمای کودک باید تدبیر ویژه ای برای به روز شدن خودشان داشته باشند و سپس مبادرت به فیلمسازی کنند در غیر این صورت این گونه مهم سینمایی محتوم به شکست است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مایه تأسف است که فیلم هایی که امروزه برای کودکان و نوجوانان ساخته می شوند هیچ قرابتی با تفکرات، اندیشه ها، نیازها و باورهای آن ها ندارند. متأسفانه دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان در دهه ها قبل به سر می برند و هنوز به این نتیجه و باور نرسیده اند که کودکان امروزی دیدشان بسیار وسیع تر از کودکان دهه ۶۰ و ۷۰ است!

وفایی با بیان اینکه کودکان امروزی با هر ترفند سردستی دچار شور و شعف و ذوق زدگی نمی شوند اظهار داشت: کودکانی که به واسطه گسترش فضای مجازی با یک کلیک ساده به مهمترین و بهترین و باکیفیت ترین انیمیشن های روز دنیا دسترسی دارند قطعاً درگیر آثار سردستی سینمای ایران نمی شوند. آن ها کارتون ها و فیلم های ناب کودک دنیا را می بینند و از آن غرق لذت می شوند و قطعاً این مدل ساختار کهنه و عقب مانده سینمای کودک نمی تواند آن ها را مجذوب خود کند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران ادامه داد: ما سال ها است هیچ قصه خوبی برای کودکان مان نداریم؛ فیلمنامه نویسان سینمای کودک مرتباً در حال عقبگرد هستند. کودکان نیازمند فانتزی های جذاب هستند که نویسندگان سینمای کودک در کشور ما از رسیدن به آن عاجز هستند! از سوی دیگر در زندگی روزمره کودکان و نوجوانان سوژه های نابی وجود دارد که می تواند دستمایه تولید ده ها اثر قرار گیرد اما هیچ کس در پی آن نیست!

این منتقد سینما توجه به سبک زندگی غربی در آثار سینمای کودک و نوجوان را یکی از معضلات مهم این گونه سینمایی برشمرد و با انتقاد از تولیداتی که کمترین سنخیتی با سینمای کودک ندارند اظهار داشت:  فیلم های کودک باید بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی تولید شوند. این وظیفه مدیران است که با نظارت و جدیت دقیق جلوی تولید آثار غرب گرا که منجر به غرب زدگی و وادادگی فرهنگی در میان کودکان و نوجوانان می شود را بگیرند.

وفایی در خاتمه اظهاراتش با اشاره به فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم کودک گفت: متأسفانه ما در همین رویداد با فیلم هایی روبرو هستیم که مثلاً برای کودکان ساخته شده اند اما به دلیل ضعیف های آشکار و گل درشت در فیلمنامه، کارگردانی، بازی ها، فضاسازی و... نمی توانند کودکان را مجذوب خود کنند. به عنوان نمونه در یک ربع اول فیلم سینمایی «تورنادو» بنده شخصاً شاهد بودم که اغلب کودکان در سالن سینما هیچ توجهی به فیلم نداشتند و سرگرم خوراکی ها و گوشی های موبایل شان بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.