شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی/۴

کوشکی: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کوتاهی های بسیاری انجام می دهند/ سال های اخیر ارتباطات مشکوکی بین برخی سینماگران با سفارتخانه‌های اروپایی شکل گرفته است

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در خصوص لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کوتاهی های بسیاری انجام می دهند و مراعات و مماشات با آن ها هیچ معنا و مفهومی ندارد چرا که این دستگاه ها موظفند برای ارتقای رشد فرهنگ عمومی جامعه و تعالی انسان ها تلاش کنند!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران چندین هزار نفر عضو دارد و اگر تعداد اندک محدودی می آیند و علیه اقدامات درست و شایسته قوه قضائیه بیانیه می دهند و می خواهند با این کارها از فیلمسازان و مدیران متخلف سینما حمایت کنند نباید جلوی آن ها مرعوب شد.

وی ادامه داد: ملاک برای ما اجرای قانون است و بس!؛ اینکه برخی افراد صراحتاً مخالف قانون هستند مهم نیست. حرکتی که این افراد می کنند درست شبیه حرکت اشرار و قانون شکنان است. سینماگران نباید جا پای اشرار بگذارند؛ این اشرار هستند که اگر یکی از دوستان و هم صنفان شان تخلف می کند جلوی قانون ایستادگی کرده و از وی حمایت می کنند. این اتفاق منجر به آن می شود که قانون جنگل در کشور حکمفرما شود.

کوشکی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه نمی تواند برای یک کارگردان تبعیض قائل شود. کسانی که ادعای هنر و فکر و اندیشه دارند باید بیشتر از سایرین قانون مندتر باشند و به قانون احترام بگذارند. کسانی که به اجرای قانون اعتراض می کنند در مرحله پیشاتمدنی هستند چرا که هیچ صنفی در برابر قانون برتر نیست و کسی که خود را از قانون برتر می داند باید در ابتدا برود و شرایط تمدنی زندگی شهری را یاد بگیرد.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه کسانی که این نامه را امضا کردند سند توهین به خودشان را امضا کردند تصریح کرد: ملاک مدنیت احترام به قانون است؛ مشخص است که وقتی مسئولان سینمایی و فرهنگی توجهی به محتوای آثار ندارند سایر دستگاه ها و نهادهای ناظر مانند قوه قضائیه باید برای پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی وارد میدان شوند.

نویسنده کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی» سپس با یادآوری اتفاقی که حول محور فیلم «خانه پدری» رخ داد یادآور شد: ما ضوابطی مشخص برای اکران آثار سینمایی داریم. بنده معتقدم مقصر اصلی برای اکران فیلم «خانه پدری» وزارت ارشاد است. معلوم است که وقتی آن ها به کار خود درست عمل نمی کنند دستگاه قضایی باید وارد میدان شود و از آن ها پرس و جو کند که چرا این فیلم را بدون حذف برخی صحنه ها اکران کرده اند.

کوشکی در همین راستا ادامه داد: دادستان نماینده حفاظت از منافع عمومی است. وقتی اتفاقی به ضرر امنیت اخلاقی و اجتماعی و اعتقادی جامعه است باید دادستانی ورود کند چرا که ورود دادستانی به سینما برای حراست از امنیت اخلاقی و اعتقادی جامعه ضروری است. کسانی که به ورود دادستانی معترض هستند قطعاً معنی واژه دادستان را نمی فهمند. دادستان باید مدافع حقوق و امنیت و حریم جامعه باشد. اگر این کار را دادستان نمی کرد باید خرده می گرفتیم نه حالا که با درایت و تدبیر و هوشمندی به این قضیه ورود کرده اند.

وی در خاتمه این گفتگو در خصوص لزوم ورود دستگاه های امنیتی به سینما نیز اظهار داشت: طی سال های اخیر برخی ارتباطات مشکوک بعضی اهالی سینما با سفارتخانه های اروپایی شکل گرفته و واضح است که برخی سفارتخانه ها حتی خط مشی سینمای ایران را می چینند و در اینجا نیاز است که دستگاه ها و نیروهای امنیتی وارد میدان شوند و جلوی ادامه این رویه شوم را بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.