دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

به کارگردانی مهدی فرجی؛

مظلومیت نخبگان ایرانی در سینما به روایت «نبرد امواج»

مستند نبرد امواج

سینماپرس: سینمای دفاع مقدس نتوانسته موفقیت دانشمندان ایرانی در اوج تحریم‌ها و فشار جنگ به تصویر بکشد.

به گزارش سینماپرس، همواره تاریخ جنگ و دستاوردهای آن در سینمای جهان در کانون توجهات بوده است، خصوصاً اینکه این دستاوردها تکنولوژیک هم باشد و نشان دهد که دانشمندان یک کشور در بحبوحه جنگ در پشت میدان نبرد همگام با نیروهای خط مقدم در پیشبرد فناوری برای دفاع از وطن با نتایج مبهم و گره‌های علمی جنگیده‌اند.

در سینمای جهان یکی از سرشناس‌ترین آثار در زمینه دستاوردهای تکنولوژیک جنگ جهانی دوم، بازی تقلید محصول ۲۰۱۴ است. این فیلم به موفقیت دانشمندان انگلیسی در شکستن دستگاه پیام‌رسان رمز آلمان نازی می‌پردازد و نقش دانشمندان در پیروزی در جنگ را نشان می‌دهد.

در سینمای دفاع مقدس، کمتر به چنین موضوعی پرداخته شده است، حال آنکه جای جای هشت سال دفاع مقدس مملوء است از تلاش‌ها و ابتکارات جوانان و دانشمندان نخبه ایرانی برای فائق آمدن بر دشمن بعثی که به نمایندگی از تمام جهان و حمایت آنان به جمهوری اسلامی  هجوم آورده است.

شاید تنها اثری که تا حدودی به مسأله تلاش علمی جوانان نخبه ایرانی در ژانر دفاع مقدس می‌پردازد را بتوان فیلم سینمایی مهاجر ابراهیم حاتمی‌کیا دانست که در سال ۶۸ تولید شده است.

بنابراین می‌توان گفت از حیث پرداختن به دستاوردهای علمی ۸ سال دفاع مقدس و مجاهدت‌های دانشمندان و نخبگان ایرانی واقعاً در سینمای ایران مظلوم واقع شده است و سینمای دفاع مقدس نتوانسته موفقیت دانشمندان ایرانی در اوج تحریم‌ها و فشار جنگ را به تصویر بکشد.

در حوزه مستند هم در این حوزه آثار زیادی تولید نشده است و یکی از معدود آثار این حوزه مستند نبرد امواج به کارگردانی مهدی فرجی محصول سال ۱۳۹۶ است که به موفقیت‌ها و پیشرفت ایران در حوزه راداری و پدافند هوایی در مدت ۸ سال دفاع مقدس و توسعه بومی این صنعت در سال های پس از دفاع مقدس می‌پردازد.

جنگ جهانی دوم و سالهای پس از آن که به جنگ سرد معروف است را می‌توان به تلاش دولت‌ها برای شنود و رهگیری امواج اختصاص داد که به نوعی نشان از نقش نبرد امواج در برتری نظامی و اطلاعاتی را دارند. انگلیسی‌ها اولین رادارها را برای کشف امواج ساطع شده از جنگنده‌های نازی‌ها بوجود آوردن تا بتوانند در مقابل حملات هوایی آلمان نازی واکنشی به موقع داشته باشند و این صنعت به مرور زمان و حتی پس از جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد.

مستند "نبرد امواج" به رشد و توسعه صنعت راداری در ایران اسلامی می‌پردازد. آنطور که این مستند نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای مقابله با دشمن درجه یک‌شان یعنی شوروری کمونیست، در زمان طاغوت پهلوی به علت همسایگی ایران با این کشور پهناور شوروری و از طرفی روابط پهلوی با آمریکا، اقدام به تأسیس سایت‌های راداری جهت کنترل شوروی در ایران ‌می‌کنند.

آمریکایی‌ها سایت‌های راداری و تکنولوژی آن را در شرایطی به ایران آورده بودند که حاضر نبودند حتی جوانان ایرانی را برای تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها بکار بگیرند. با وقوع انقلاب اسلامی و رفتن آمریکای استعمارگر و شروع جنگ تحمیلی به ناگهان این کمبود حس می‌شود که ایران پهناور هیچ دفاعی به جز ۶ عدد توپ برد کوتاه برای دفاع در مقابل حملات هوایی رژیمی بعثی ندارد و این دقیقاً آغاز ماجرای شروع به کار نخبگان ایرانی برای دستیابی به سیستم پدافنی و راداری برای مقابله با حملات هوایی عراق است.

این مستند نشان می‌دهد که چگونه سایر کشورها بالاترین تکنولوژی‌ها را در اختیار رژیم بعث برای تهاجم به جمهوری اسلامی قرار می‌دادند و خود در ژستی به ظاهر بیطرفانه نظاره‌گر قتل عام زنان، مردان و کودکان ایرانی در شهرهای بدور از صحنه نبرد، بودند.

پدافند سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در ابتدا با خرید سامانه‌های خارجی نظیر HQ چینی و سایت موشکی از لیبی با دشمن تا بن دندان مسلح وارد جنگ می‌شوند.

جوانان ایرانی سامانه ناموفق چینی را، که در ارتش چین به علت عدم موفقیت بازنشسته شده بود با ابتکار و خلاقیت منحصر به فرد ایرانی خویش بکار می‌گیرند و اولین هواپیمای میگ ۲۵ عراق را سرنگون می‌کنند و گام اول ایران اسلامی در صنعت رادار و پدافند را بر می‌دارند و دشمن را به عقب می‌رانند.

پس از جنگ نیز جوانان نخبه ایرانی و غیور مردان نظامی ایران برای حفاظت از حریم هوایی کشور، این مسیر را ادامه می‌دهند تا به امروز که ایران اسلامی جزء ۱۲ کشور اول سازنده رادار و سیستم پدافند هوایی است به طوریکه موفق می‌شود کوچکترین پرنده‌های بی‌سرنشین و جاسوسی کشورهای متخاصم را شناسایی، رهگیری و مورد اصابت موشک قرار دهد.

اگر می‌خواهید در مورد صنعت رادار و پدافند هوایی و نحوه رشد و توسعه این صنعت در ایران اسلامی در دل تحریم‌ها به همراه صحنه‌های جذاب و غرورآفرین اطلاعاتی کسب کنید حتماً به تماشای مستند تقریباً یک ساعته «نبرد امواج» بنشینید و به همراه احساس غرور ملی، لذت هم ببرید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.