شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

آقای وزیر به داد هنرمندان برسید!

از اعتراض سینماگران نسبت به توزیع ناعادلانه عیدی توسط خانه سینما تا انتقاد نسبت به بی تدبیری مدیران فرهنگی برای تأمین معیشت هنرمندان در دوران کرونایی

آرم خانه سینما

سینماپرس: در حالی که انتظار می رفت در ایام بحران کرونا و خانه نشین شدن اجباری بخش اعظمی از اهالی سینما متولیان خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران و مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیر ویژه ای برای رفع مشکلات و موانع به وجود آمده در زندگی سینماگران و سایر هنرمندان در دیگر حوزه ها داشته باشند، شنیده می شود که همچون سال گذشته عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، تنها به عده ای معدود اهدا شده و دست قاطبه سینماگران از دریافت آن خالی مانده است!

به گزارش سینماپرس عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند!؛ در تازه ترین و تلخ ترین اتفاق مدیران این نهاد به اصطلاح صنفی اهالی سینما، مبالغ میلیاردی اهدایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که قرار بوده به دست اهالی سینما برسد همانند سال گذشته میان برخی افراد خاص توزیع کرده اند!

این اتفاق در حالی است که پیش از این به خصوص در دولت دهم و زمان ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی، با کمک نهاد ریاست جمهوری همواره به مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و... سبدهای کالا، کارت های هدیه، بن های خرید و... به یکایک اعضای خانه سینما، خبرنگاران و اصحاب رسانه و... اهدا می شد!

نکته محیرالعقول و تعجب برانگیز این است که مشخص نیست هیأت مدیره خانه سینما بر چه اساس و ملاک و معیاری دست به اهدای مبالغ عیدی می زنند! ‌ به عنوان مثال بر اساس شنیده‌ها از میان ۳۳۶ عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تنها ۶۰ نفر مشمول دریافت این عیدی شده اند و یا از میان حدود ۴۰۰ عضو انجمن بازیگران عیدی تنها به ۹۵ نفر تعلق گرفته است و...!

این اتفاق در حالی است که انصاف و عدالت حکم می کند که به خصوص در این بحران کرونا که یکایک اهالی سینمای کشور در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می برند، مدیران خانه سینما دست از انتخاب های گزینشی برداشته و مبالغ بیت المال را به صورت یکسان میان یکایک هنرمندان تقسیم کنند!

لازم به یادآوری است که متأسفانه علیرغم انتقادات و اعتراضات گسترده ای که بابت چگونگی تقسیم پر ابهام عیدی اهالی سینما در سال ۱۳۹۸ وجود داشت، مدیران خانه سینما بیش از گذشته به عملکرد پر شبهه مبادرت کرده اند و مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گویا اختیار خود را به دست آن ها سپرده اند! سینماگران به جان آمده از رفتارهای ناصواب بارها تأکید کرده اند «مدت ها است سلایق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم شده، رفتار مسئولان خانه سینما دیکتاتورمآبانه و بر اساس نگاه های باندی و سیاسی است. این نهاد صنفی محسوب نمی شود و دست اهالی سینما از آن کوتاه است!»

بی تردید در این روزهای تلخ که مشکل معیشتی زندگی بسیاری از هنرمندان را در آستانه فروپاشی قرار داده وظیفه متولیان فرهنگی است که جلوی رفتارهای سلیقه ای و گزینشی مدیران خانه سینما را بگیرند و به آن ها اجازه ندهند میان اهالی سینمای کشور تبعیض قائل شوند.

از سوی دیگر این وظیفه مدیران فرهنگی به خصوص شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به داد هنرمندان برسند؛ این که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین پست توئیتری خود از پیگیری خسارات اصحاب فرهنگ، هنر، نشر، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، چاپ، موسسات، کانون ها و ... خبر می دهد، هرچند جای تقدیر دارد اما کافی نیست! ‌اهالی فرهنگ و هنر امروزه نیازمند اقدامی عاجل از سوی دولتمردان و مدیران فرهنگی هستند و باید هرچه سریع تر با عزمی راسخ بخشی از بودجه فرهنگی کشور را برای رفع بحران معیشتی به آن ها اختصاص داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.