سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲

پیرو غفلت مسئولان فرهنگی در تولید و اکران فیلم های سینمایی

تأکید سینماگران بر جلوگیری از گسترش فساد و ابتذال در سینمای ایران/ وقتی نظارتی بر تولیدات سینمای ایران وجود ندارد!

سیدزاده-حر-الماسی-نیرومند-اکبری-بهمنی-آقامحمدیان

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور تأکید کردند: ما در سینمای کشور شاهد تولید آثار متعدد سینمایی هستیم که هدف شان مخدوش جلوه دادن قوه قضائیه و سیستم قضایی کشور است؛ جریان اصلاحات سرمایه های نظام را سوزاندند و از سینما بر ضدمنافع ملی استفاده کردند؛ هرآنچه امروز در سینمای مبتذل کشور شاهد هستیم به دلیل عملکرد غلط مدیران است!

به گزارش سینماپرس رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش در ارتباط تصویری با مسئولان قضایی به برخی نکات مهم، کلیدی و حساس راجع به سینما اشاره کردند که مورد توجه دلسوختگان و دغدغه مندان عرصه فرهنگ و هنر قرار گرفت.

ایشان با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از هنر و ظرفیت‌های رسانه‌ای در ارائه گزارش فعالیت‌ها گفتند: متأسفانه با غفلت برخی مسئولان مربوط در عرصه نظارت بر فیلم‌ها، شاهد نمایش فیلم‌هایی هستیم که اساس و مبانی قضایی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند.

رهبر انقلاب افزودند: غربی‌ها بر خلاف واقعیت، در فیلم‌های سینمایی‌، دادگاه‌های خود را عرصه عدالت محض نشان می‌دهند ولی ما حتی در ارائه واقعیات کشور از ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای بهره نمی‌گیریم و گاهی بر عکس نشان می‌دهیم.

این شاید برای اولین بار بود که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی صراحتاً سینمای ایران را مورد انتقاد قرار دادند؛ همین امر باعث واکنش های گسترده ای به خصوص در فضای مجازی شد و سیل انتقادات و اعتراضات هنرمندان انقلابی، متعهد، مومن و ولایتمدار که دل در گرو نظام و انقلاب اسلامی دارند نسبت به متولیان سینمای کشور به همراه داشت.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، اکبر حر، جهانگیر الماسی، محمدحسین نیرومند، محسن علی اکبری، حمید بهمنی و شفیع آقامحمدیان با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی سخنان مقام معظم رهبری پیرو غفلت مسئولان فرهنگی در تولید و اکران فیلم های سینمایی که مبانی قضایی جمهوری اسلامی ایران را زیر سوأل می برند گفت: بنده فرمایشات حضرت آقا را شنیدم و مثل همیشه از دقت نظر معظم له در حوزه مسائل فرهنگی لذت بردم؛ شخصاً خرسندم که رهبر فرزانه ای داریم که این چنین در حوزه مسائل فرهنگی اشراف کامل دارند؛ آنچه باعث این اتفاقات تلخ شده این است که برخی از مسئولان برای رضای خدا گام بر نمی دارند! باعث شرم است که رفتارهای غلط برخی مدیران و مسئولان باعث شده تا ارزش ها امروزه به فعلی قبیح و زشت بدل شوند؛ مسأله نفوذ دشمنان که مقام معظم رهبری سال ها است از آن یاد می کنند در حال حاضر به صورت کامل در سینمای ایران به بار نشسته و اگر می خواهیم جلوی این تخریب فرهنگی و نفوذ بیشتر را بگیریم باید هرچه سریع تر فکری اساسی کنیم، باید اندیشه کنیم، باید کاری کنیم کسانی که روی صندلی های مدیریتی کشور می نشینند معتقد باشند، به خدا و پیامبر خدا ایمان داشته باشند، به ارزش ها و آرمان های انقلاب پربرکت اسلامی پایبند باشند.

اکبر حر کارگردان سینما در این خصوص اظهار داشت: جریان اصلاحات سرمایه های نظام را سوزاندند و از سینما بر ضدمنافع ملی استفاده کردند؛ هرآنچه امروز در سینمای مبتذل کشور شاهد هستیم به دلیل عملکرد غلط مدیرانی چون بهشتی است که سال ها اداره نهاد مهمی همچون بنیاد سینمایی فارابی را بر عهده داشتند و تفکراتی که در این بنیاد پیاده می کردند با انقلاب اسلامی در تناقضی آشکار بود. یکی از نکات قابل تأمل در مورد این افراد آن بود که خودشان بعدها در برخی اظهارات شان به این امر صحه گذاشتند که التقاطی فکر می کردند.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی سخنان مقام معظم رهبری پیرو غفلت مسئولان فرهنگی در تولید و اکران فیلم های سینمایی که مبانی قضایی جمهوری اسلامی ایران را زیر سوأل می برند گفت: ایراد اساسی سینمای کشور فقدان نظارت تخصصی و اصولی است؛ ما شاهد هیچ گونه نظارت تخصصی در سینما نیستیم و این در حالی است که ناظران باید از میان افراد تحصیل کرده، خبره و برجسته در حوزه های جامعه شناسی، روانشناسی و... به کار گرفته شوند. عدم نظارت کافی بر تولیدات سینمایی سال ها است ضربات زیادی را به هنرهفتم وارد کرده است. بی تردید ما امروزه نیازمند یک بازنگری فوری، جدی و اساسی در حوزه نظارت بر آثار سینمایی هستیم. ما باید از مدیران و متولیان سینمایی و دستگاه های نظارتی این پرسش را داشته باشیم که چرا به افرادی که صلاحیت ندارند و یا صاحب نظر نیستند مجوز ساخت و تولید فیلم می دهند؟

محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز با انتقاد شدید از وضعیت فعلی سینمای کشور به سینماپرس گفت: اصولاً وضعیت نظارتی و هدایتی در سینمای ایران بسیار وخیم تر از آن است که بتوان تصور کرد؛ در سینمای ایران اصلاً هیچ نظارتی وجود ندارد و ما بعد از این همه سال نتوانسته ایم سیستمی را طراحی کنیم که این اتفاقات تلخ و دردآور از دل آن بیرون نزند. امروزه در سینمای ایران همه اختیارات دست افرادی است که هیچ اعتقادی ندارند و همین باعث می شود آثاری در سینمای کشور تولید شود که در مسیر غلط با اهداف کشور پیش می روند و موجبات گمراهی را فراهم می آورند.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی سخنان مقام معظم رهبری پیرو غفلت مسئولان فرهنگی در تولید و اکران فیلم های سینمایی که مبانی قضایی جمهوری اسلامی ایران را زیر سوأل می برند گفت: عده ای از فیلمسازان برای گرفتن گرین کارت، پناهنده شدن به غرب و خوش آمد جشنواره های غربی مبادرت به تولید اثر می کنند و برای همین نهادهای کشور از سپاه و بسیج گرفته تا دانشمندان هسته ای و دستگاه قضایی را زیر سوأل می برند و شرم آور اینکه مدیران ارشد سینمایی کشور همواره چشم خود را روی این مسائل شوم می بندند. متأسفانه ما در سینمای کشور شاهد تولید آثار متعدد سینمایی هستیم که هدف شان مخدوش جلوه دادن قوه قضائیه و سیستم قضایی کشور است. بنده به عنوان یک بسیجی و هنرمندی که بیش از ۴۰ سال است در این سینما کار ارزشی، دینی و انقلابی می کنم، سخنم این نیست که کسی نباید راجع به قوه قضائیه فیلم نسازد بلکه بحث ما این است که باید نقاط قوت و ضعف در کنار هم دیده و گفته شوند و قوه قضائیه به تنهایی نباید قوه ای مسأله دار به تصویر کشیده شود.

 

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز اظهار داشت: قوه قضائیه باید یک نماینده تام الاختیار در شوراهای پروانه ساخت و نمایش داشته باشد تا با رصد و کنترل جدی و دقیق روی یکایک آثاری که قرار است تولید شوند و یا به تولید رسیده اند مانع از انتشار مطالب کذب و ضدملی شده و اجازه سمپاشی توسط برخی فیلمسازان را ندهند! در دولت تدبیر و امید برخی افراد تمام تلاش شان را به کار بردند تا مبحث مهم نظارت را به گونه ای جا بیندازند که سانسور تلقی شود! آن ها در اولین گام برای رسیدن به اهداف شان مسائلی نظیر جذب مخاطب و ایجاد مباحث آزاد در عرصه فرهنگ و هنر را مطرح کردند تا از این رهگذر با سمپاشی در سطح جامعه بتوانند برخی عوام را با خود همراه کنند.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی سخنان مقام معظم رهبری پیرو غفلت مسئولان فرهنگی در تولید و اکران فیلم های سینمایی که مبانی قضایی جمهوری اسلامی ایران را زیر سوأل می برند گفت: وزارت ارشاد از سر کم لطفی به آثار ضد ارزشی، ضد ملی و ضد اخلاقی اجازه ساخت می دهد؛ این اتفاق شاید به دلیل نبود قوانین بازدارنده در مقابله و مواجهه با ساخت فیلم های سینمایی ضد ارزشی است که در این راستا قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی باید ورود جدی داشته باشند. بی تردید این وظیفه مدیران است که اجازه ولنگاری و سهل انگاری در حوزه ها و ارکان مختلف را ندهد؛ مادامی که مدیران در هر پست و مقامی که حضور دارند ولنگارانه با مسائل برخورد می کنند ما شاهد چنین رخدادهای تلخی نیز خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۹/۰۵/۱۷ - ۱۵:۰۰
    0 0
    شمام یکسره برو با این چهارتا آدم مصاحبه کن و از فساد و ابتذال بگو، خسته نباشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.