به گزارش سینماپرس، فرزاد موتمن در گفتوگویی با فرهیختگان، با بیان اینکه «من شورای داوری خانه سینما را به رسمیت نمیشناسم» گفت: مخصوصاًً اینها را میگویم تا ببینید سیاستهایی که طی ۱۳ سال اخیر بهوجود آمده تا چهاندازه ایجاد نفرت کرده. ما همه الان پر از نفرت هستیم. من الان از سینمای ایران نفرت دارم.
وی تصریح کرد: مهمترین اشتباهی که سینمای ایران مرتکب شد، تاسیس خانه سینما بود. برای اینکه از همان ابتدا فقط تبدیل به یک مانع شد. من برای یک بیمه، چرا باید به خانه سینما مراجعه کنم؟ میروم در یکی از این دفاتر و بیمه میشوم.
موتمن همچنین درباره وضعیت تهیهکنندگی در سینما گفت: هر وقت میخواهم فیلمی بسازم، این تهیهکنندگان شروع به زنگ زدن به این طرف و آن طرف میکنند که به موتمن کار ندهید. برای اینکه من کارگردان هستم و آنها هیچگاه کارگردان نبودهاند، بلکه پادو بودهاند. دخالتهای دولتی در سینما، سبب این دودستگی شده؛ منفعل شدن تهیهکنندگان سنتی سینما درحالیکه ما به آن تهیهکنندگان نیاز داریم، آمدن نسلی از تهیهکنندگان که ربطی به سینما نداشتند، ورود پولهای بسیار کلان به سینما، بالا بردن نجومی دستمزد بازیگران و رانتی کردن شرایط خوب فیلمسازی که برای یک عده مهیا باشد تا بقیه لهله بزنند. اینها همه شرایطی را بهوجود آورده که ما فیلمسازان را روبهروی هم قرار داده. اختلاف طبقاتی بین فیلمسازها شدید شده و همچنین اختلاف طبقاتی بین بچههای سینما؛ بین بازیگر و فیلمبردار، بازیگر و کارگردان، بازیگر و گروه فیلمبرداری، بازیگر و بازیگر و... تمامش هم به این دلیل است که تهیهکنندگان درآمدشان را از اکران ندارند، بلکه از تولید دارند. وقتی شرکتهای فیلمسازی خودشان پول نمیگذارند و مثل معاملات ملکی دارند عمل میکنند، شرایط همین میشود. معاملات ملکی که خودش پول نمیدهد، بلکه به مشتری میگوید چهار خانه اینجا دارم و میرود نشان میدهد بعد قرارداد میبندد و پورسانتش را میگیرد. تهیهکنندگان ما الان همین کار را میکنند.
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
فرزاد موتمن:
مهمترین اشتباه سینمای ایران تاسیس خانه سینما بود/این خانه به درد هیچ چیزی نمیخورد!
سینماپرس: یک فیلمساز گفت: خانه سینما را هم نمیخواهیم؛ این خانه به درد هیچ چیزی نمیخورد!
ارسال نظر