به گزارش سینماپرس، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گرانقدر هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را با دعوت از از صاحب نظران و هنرمندان برگزار میکند. مسابقهای که با ریاست عالی سعید رسولی مدیرعامل راه آهن و دبیری حامد نوری برگزار میشود.
در این خصوص با سیروس الوند کارگردان سینما گفتوگو کردیم. وی به کم رنگ شدن نقش دفاع مقدس در آثار هنری اشاره کرد و گفت: مسئله دفاع مقدس چیزی نیست که با گذر زمان فراموش شود. درست است که سالهای زیادی از آن واقعه میگذرد اما موضوعی حیاتی در برههای از تاریخ کشور به شمار میرفت و نیاز است تا برای آن برنامهریزی صورت گیرد و کماکان آثار هنری تولید کنیم.
وی ادامه داد: در ۸ سال جنگ تحمیلی جوانهای بسیاری شهید و جانباز شدند و ویرانیهای بسیاری بر زندگی مردم وارد آمد که هنوز هم اثرات آن را در زندگی مردمان جنوب کشور میبینیم.
الوند به تحریفهایی که در خصوص موضوع دفاع مقدس در برخی از فیلمها انجام شده است، اشاره کرد و ادامه داد: این قبیل تحریفها باعث شده تا از اصل موضوع فاصله بگیریم و دچار سوءتفاهمهایی شویم. بعضاً با ساخت فیلمهایی زرد و برای فروش بیشتر سعی داریم تا به موضوع جنگ از نگاه متفاوت بپردازیم که با واقعیتها هماهنگ نیست و بیشتر ساخته و پرداخته ذهن فیلمساز است تا واقعیت.
کارگردان فیلم «پرتقال خونی» توجه و رویکرد مسئولانه و متعهدانه به موضوع دفاع مقدس را یکی از لازمههای حفظ این بخش از تاریخ کشور بر شمرد و خاطر نشان ساخت: بدون شک رویکرد برنامههای فرهنگی و هنری و یا برگزاری جشنوارههایی با موضوع دفاع مقدس میتواند در یادآوری و پررنگ کردن این موضوع نقش داشته باشد اما باید بیش از هر چیز به واقعیت ها توجه کنیم و از شعار بپرهیزیم.
* رویدادهای دفاع مقدسی نیازمند هدفگذاری صحیح است
از این کارگردان سینما در خصوص برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثاگران و نقش رویدادهای این چنینی در یادآوری موضوع ایثار پرسیدیم که پاسخ داد: برای هر موضوعی اگر تولید و برنامهسازی شود، نتایج مثبتی را رقم خواهد زد و این موضوع هم از این قاعده مستثنی نیست اما باید توجه داشت که چگونه سیاستگذاری میکنیم و چه اهدافی را از برگزاری برنامههایی این چنینی داریم. بدون شک اگر هر برنامهای با هدفگذاری صحیح حرکت کند میتوان امیدوار به نتایج مثبتی از آن بود و دستاوردهای خوبی را از آن انتظار داشت.
الوند که تجربه ساخت فیلم «خستهدلان» را در لوکیشن راهآهن دارد، از قطار به عنوان لوکیشن و وسیلهای که از قابلیت بالایی در ساخت فیلم برخوردار است، یاد کرد و بیان داشت: داستان این فیلم در خصوص مسافرانی است که در یک قطار همسفرند و در سفر هر یک به یاد زندگی خود و یادآوری گذشته هستند. مطمئناً نقش سوژه در پرداخت و لوکیشن راه آهن تأثیرگذار است و با توجه به ایدههای بسیاری که میتوان از راهآهن و قطار الهام گرفت، دارای فضای بسیار خوبی برای فیلمسازی است.
ارسال نظر