چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

از سوی دبیر هنری رویداد؛

جزییات سومین جشنواره موسیقی کیش اعلام شد

جشنواره موسیقی کیش

سینماپرس: دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش درباره جزییات برگزاری این رویداد هنری در آبان ماه سال جاری توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، حمید هادی دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش گفت: موسیقی نواحی ایران تجسم زوایای گوناگون یک زندگی کامل در چهارچوب فرهنگی سنتی است. ایران کشوری است با خرده‌فرهنگ‌های متفاوت که بسته به اقلیم، باورهای فرهنگی و سنتی گوناگون، جلوه‌هایی از جشن‌ها، سوگواری‌ها، حرکات آیینی، آواها و ترانه‌ها، موسیقی حماسی و مراسم‌های اجتماعی را در خود جای داده است.

دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش با اشاره به این موضوع که در ایران هرچه به مناطق مرکزی نزدیک می‌شویم موسیقی ردیف و دستگاهی نمود پیدا می‌کند، افزود: در کشور عزیزمان هر چقدر به سمت نواحی می‌رویم موسیقی قوی‌تر، دست‌نخورده‌تر و بهتر شده و دنیای متفاوتی را دارا می‌شود، برای اینکه موسیقی حرکات آیینی با بطن زندگی روزمره مردم در این مناطق عجین شده است. در ایران موسیقی آیینی ترک ها، ترکمن‌ها، کردها، لرها، بختیاری‌ها، کولیان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان بزرگ، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان گنجینه‌های متفاوت، بی‌نظیر و غیرقابل توصیفی هستند که فرهنگ عامیانه را بر ریشه آداب و رسوم اقوام سرزمین سینه به سینه به نسل‌های دیگر منتقل کرده‌اند.

هادی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره موسیقی کیش عنوان کرد: پس از تجربه موفق برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کیش که در بخش رقابتی بر پایه گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی بود و دومین جشنواره این منطقه که در راستای موسیقی سواحل جنوبی ایران در امتداد دریای عمان تا خلیج فارس برگزار شد، با بهره‌مندی از مشورت اساتید موسیقی ایرانی و نظرات مشورتی شورای سیاستگذاری سازمان منطقه آزاد کیش، توفیق برگزاری سومین جشنواره موسیقی جزیره نیز حاصل شد. در این راستا  رویکرد و اصالت سومین جشنواره موسیقی کیش را بر پایه حرکات آیینی ایران به صورت غیررقابتی است. این رویداد با هدف حفظ و اشاعه فرهنگ غنی اقوام ایرانی، خلق و آفرینش مقام‌های موسیقایی با تکیه بر فرهنگ عامه و اجتماعی نواحی مختلف، ترغیب نسل جوان به هنر معاصر با رویکرد به اصالت و هویت، احیای گردشگری هنری در معرفی جزیره زیبای کیش در قالب هنر ناب ایرانی و ابلاغ پیام مهر و مودت و دوستی از مجرای موسیقی اصیل بومی کشور، شکل خواهد گرفت.

وی درباره موضوعات جشنواره نیز گفت: موضوعات این جشنواره در قالب حرکات موسیقی کار آوای نواحی ایران و نوآوری در آواها و نواهای موسیقی قدیمی برپایه فرهنگ موسیقی حرکات آیینی تعریف شده است. ضمن اینکه آثار این جشنواره با نظرات کارشناسی هیات محققین و اساتید برجسته موسیقی اقوام و نواحی انتخاب و در آبان ماه سال جاری همزمان با روز کیش با حضور هنرمندان در جزیره اجرا خواهند شد.

دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش درباره بخش بین‌الملل این رویداد نیز بیان کرد: در این راستا کشورهای حوزه خلیج فارس مدنظر قرار گرفته‌اند و در صورت تمایل امکان حضور آنها در این دوره از جشنواره فراهم می‌شود. بخش دیگر این جشنواره  هم تجلیل از پیشکسوتان و محققین برتر موسیقی نواحی ایران است که پس از بررسی سوابق آنها در شورای کارشناسی، در مراسم اختتامیه از این هنرمندان به عمل می آید.

هادی در پایان درباره نحوه ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره نیز گفت: برای این موضوع کارگروه ویژه‌ای مشخص شده است و این کارگروه متشکل از کارشناسان محقق موسیقی نواحی ایران است که گروه‌های منتخب را با توجه به تجربیات خود به جشنواره معرفی می‌کنند. علاقه‌مندان در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند آثار خود را در تارنمای جشنواره بارگذاری کنند. مدت زمان ارسال آثار هم تا بیستم مهرماه امسال است و امیدواریم که این جشنواره مانند ۲ دوره قبلی مورد توجه هنرمندان، اساتید و کارشناسان قرار بگیرد و بتواند راهی را در استیلای فرهنگ اصیل و ناب ایرانی برای شناساندن بیشتر به مردم عزیزمان و همچنین شناساندن این هنر اصیل به سایر ملل باز نماید و در نهایت کارنامه قابل قبولی را از خود به جای بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.