شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

لزوم توجه به دین در سینما/۴

سجاده چی: امروزه پدیده ای به عنوان سینمای دینی نداریم!/ سبک زندگی و شیوه های تربیتی باعث شده تا کمتر شاهد تولید فیلم های ارزشی و مومنانه باشیم

مهدی سجاده چی

سینماپرس: مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس سینما گفت: امروزه پدیده ای به عنوان سینمای دینی نداریم و تنها اندک فیلمسازان مومنی داریم که باور الهی دارند و به دلیل دغدغه مند بودن شان می خواهند در حوزه دین فعالیت داشته باشند از سوی دیگر افرادی هم هستند که چنین دغدغه و باورمندی ندارند و یا در اولویت شان نیست که دست به تولید چنین آثاری بزنند.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «سوفی و دیوانه» و «روز سوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این برای ما یک بزنگاه هست که چگونه می توانیم فیلم هایی با گرایش دینی بیشتر و تأثیرگذارتر تولید کنیم. ما در این حوزه دچار چالش و پارادوکس هستیم که ظاهر را بر باطن ترجیح می دهیم؛ بی شک یک فیلمساز مومن در سبک زندگی و شیوه تربیتی اش تفاوت بسیار زیادی با سایر فیلمسازان وجود داشته و دلیل گرایش وی به سینمای دینی هم همین شیوه تربیتی اش است.

وی سپس با بیان اینکه سبک زندگی و شیوه های تربیتی باعث شده تا کمتر شاهد تولید فیلم های ارزشی و مومنانه باشیم تصریح کرد: امروزه شاهدیم کارگردانانی که از سال ها قبل شروع به فعالیت در سینمای دینی کردند کمرنگ شده اند و فیلمسازان جوان هم دیگر گرایشی برای حضور در عرصه سینمای دینی ندارند و دلیل اصلی این اتفاق آن است که جامعه آن ها را نمی سازد.

سجاده چی در همین راستا خاطرنشان کرد: این جامعه است که فیلمساز را به سمت مضامین و موضوعات سوق می دهد. متأسفانه هیچ چیز در سینما حاصل برنامه ریزی ما نیست، حاصل آن چیزی است که فیلمسازان یاد می گیرند و باور می کنند و جزو ارزش های آن ها است. پس ما اگر در حال حاضر فیلم های ارزشی و مومنانه کمتری می بینیم اشکال از جای دیگری است.

این فیلمنامه نویس سپس با بیان اینکه اصولاً طبقه بندی کردن سینما به دینی و غیر دینی را می توان هم کاری صحیح دانست و هم نادرست اظهار داشت: حسن این اتفاق آنجا است که ما وقتی نوع سینما را طبقه بندی می کنیم می توانیم شناخت بیشتری به سینما داشته باشیم. این اتفاق به عنوان یک پدیده کلی به ما کمک زیادی می کند، به ما آمار می دهد و آمار به ما برای برنامه ریزی های آتی در سینما کمک می کند اما عیب این طبقه بندی نیز آنجا است که به نوعی میان سینماگران دوگانگی و تفرقه ایجاد می نماید که باید جلوی آن گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.