به گزارش سینماپرس، فعالیت مراکز هنری و فرهنگی از جمله سالنهای سینما قرار است از ۲۰ آبان و البته به شکلی خاص و اینبار تا ساعت ۱۸ هر روز آغاز به کار کند.
اما همین نحوه بازگشایی و اکران فیلمها آنهم در سینماهایی که طبیعتاً عمده فروششان متوجه ساعات شب است، مورد اقبال اهالی سینما قرار نگرفته و سر و صداهایی را نسبت به این تصمیمگیری درپی داشته است. علاوه بر فیلمسازان که مثل چند ماه اخیر مایل نیستند آثارشان را به سالنها بیاورند، پخشکنندگان و سینماداران نیز به نظر توافقی بر این ماجرا نشان نمیدهند.
داریوش بابائیان که از تهیهکنندگان و پخشکنندگان سینماست در اینباره به آنا گفت: به نظرم این نحوه بازگشایی سینماها یک تصمیم پوچ است که لرزه بدتری به بدنه سینما نیز وارد میکند.
دولتیها میخواهند از خودشان سلب مسئولیت کنند
وی ضمن اشاره به فعالیت چند ماه گذشته سینما در دوران کرونا یادآور شد: حتی در بازه زمانی اخیر نیز خانوادهها حاضر نبودند سری به سالنها بزنند چه برسد به الان؛ حتی اگر سالنهایی هم باز بود مخاطبش نهایتا جوان بیکار یا سربازی و دختر پسری بود که سعی میکردند برای گذران وقتشان سری به سینما بزنند وگرنه کسی به سالنها نمیرود.
مدیر سابق سینما صحرا اضافه کرد: الان هم اعلام میکنند که سینماها اجازه دارند روزانه تا ساعت ۱۸ به اکران فیلمها بپردازند، درحالیکه در حالت عادی نیز سینما در صبح و روز رونقی ندارد و اوج کاری همه سینماها به ساعات پایانی و شب برمیگردد.
وی همچنین اعتقاد داشت: لابد دولت میخواهد با اعلام چنین طرحهایی از خودش برای حمایت احتمالی از سینماها سلب مسئولیت کند تا با این ایدهها مدعی شود که حقوق و این همه مخارج سینما را خود ما تأمین کنیم.
شما بگو ۱۲ شب؛ باز هم خبری از بازگشت سینما نیست
مدیرعامل دفتر پخش شکوفافیلم با اشاره به اینکه چنین طرحهایی اشتباه است و مورد اقبال هم قرار نمیگیرد، گفت: برخی الکی طرح میگذارند! درحالیکه امکان بازگشت یک درصد سرمایه صاحبان فیلم در این طرح وجود ندارد. من اینطور بگویم که در دوران کرونا، سینما حتی اگر تا ۱۲ شب هم باز باشد، جوابگو نخواهد بود.
تهیهکننده «چهار اصفهانی در بغداد» درباره تمایل صاحبان آثار سینمایی برای اکران عمومی فیلمهایشان نیز یادآور شد: بخش خصوصی سراغ نمایش فیلمش نمیرود چون مطمئن است که در این دوران به شدت ضربه خواهد خورد و هیچ عایدی نصیبش نمیشود.
بابائیان ادامه داد: ما فیلمها و نهادهای دولتی داریم که همین الان آثار بسیاری دارند که آماده اکران است اما آیا حاضر میشوند آنها را وارد اکران کند؟ خیر! چون میداند به ضررشان است و به قول معروف در این وضعیت جوری به زمین میخورند که دیگر نمیتوانند از جا بلند شوند.
خروجی امروز اکران سینما هزینه است و نه برگشت مالی
وی اضافه کرد: حتی فیلمهایی که سر و شکل هنروتجربه و یا تلهفیلم دارند نیز اگر تصمیم به اکران در همین طرح جدید بازگشایی سینماها بگیرند، به روزهای خوشی گرفتار نخواهند شد. بنابراین من اعتقادی به این جور بازگشایی ندارم.
بابائیان در عین حال در مورد مشکلات سینمای آنلاین نیز یادآور شد: مگر قاچاق فیلم و دانلودهای غیرقانونی میگذارد که این طرح به سرانجامی برسد. متأسفانه عمده فیلمهایی که وارد پلتفرمهای اینترنتی شدهاند حداکثر در روز دوم قاچاق و به طور گسترده توزیع میشوند. اینطور هم به راحتی فیلم و سرمایه فیلمساز نابود میشود.
این تهیهکننده در نهایت با رد فعالیت سینماها در شرایط بدون مخاطب کرونایی گفت: فعلاً اکران سینما به جز ضرر برای صاحبان فیلم و سینماداران عایدی نخواهد داشت. سینمادار چطور میتواند با این همه خرج، اقدام بازگشایی سالنها کند درحالیکه شاهد عدم رجوع مخاطب باشد. خروجی امروز اکران سینما هزینه است و نه برگشت مالی.
ارسال نظر