چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی:

اگر روی مباحث نظری کار جدی نشود ممکن است جشنواره‌ها و اقدامات فرهنگی دچار تکرار و روزمرگی شوند

بهمن حبشی

سینماپرس: مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی، گفت: فیلم مقاومت با سفارش ساخته نمی‌شود؛ زیرا مقاومت یک مفهوم درونی و اعتقادی است. مفاهیم و صورت مقاومت در خیال ساخته و در عقل معقول می‌شوند، سپس به ورطه احساس می‌رسند.

به گزارش سینماپرس، بهمن حبشی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: یکی از پیش‌نیازهای برنامه‌های فرهنگی، مباحث تئوری است؛ اگر روی مباحث نظری کار جدی نشود ممکن است جشنواره‌ها و اقدامات فرهنگی دچار تکرار و روزمرگی شوند. علاوه بر آن، سینمای مقاومت باید تولید و ساخت آثار با کیفیت را در دستورکار قرار دهد و آثاری را نشان دهد که در آنها به فتوحات محور مقاومت اشاره می‌شود.  

تنهایی، محرومیت و شهادت از تاوان‌های مقاومت است.

حبشی با اشاره سیر تولید فیلم در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب، تصریح کرد: سیر تولید فیلم در حوزه مقاومت رو به رشد است؛ اما اگر آثار تولیدشده حوزه مقاومت مبنای نظری قوی داشته باشند و بتوانند خود را با موضوعات روز تطابق دهند، قطعاً اثرگذاری بالاتری خواهند داشت.

این مدیر فرهنگی یادآور شد: فیلم مقاومت با سفارش ساخته نمی‌شود زیرا مقاومت یک مفهوم درونی و اعتقادی است. مفاهیم و شکل و صورت مقاومت در خیال ساخته می‌شوند، در عقل معقول می‌شوند و سپس به ورطه احساس می‌رسند. در این سیر باید از تکرار پرهیز کرد تا به حکمت باطنی رسید.

وی تأکید کرد: خوشبختانه آثار باکیفیتی در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حضور داشت که هم مبنای نظری قوی داشتند و هم حرف‌های جدیدی برای زدن، این فیلم‌ها توانستند چشم‌انداز بسیار خوبی در حوزه فیلم مقاومت ایجاد کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: فیلم مقاومت باید در برابر ناامیدی، بدبینی و روایت‌های جعلی از دفاع‌مقدس و انقلاب قرار بگیرد و آینده امیدبخشی برای نسل جوان کشور ترسیم کند.

حبشی با بیان اینکه مقاومت یک فرهنگ فطری در نظام آفرینش است، گفت: حقایق از پی مقاومت ظهور می‌کنند. مقاومت در واقع مدیریت قوا و خواسته‌های انسان است.  

تعادل بین عقل و نفس و دفع شر و جلب خیر، از دیگر جلوه‌های مقاومت به عنوان فرهنگ جهانی و بین‌المللی است.  

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، ادامه داد: برگزاری هر آیین و مراسم فرهنگی با محور مقاومت اقدامی پسندیده و مثبت است. این جشنواره تذکری مستمر برای اهمیت مقاومت است.  

بدون مقاومت نمی‌توان به آرمانگرایی، اخلاق‌مداری، انسانیت و دیانت رسید و در واقع مقاومت تجلی همه این‌ها است.  

شانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت فیلم امسال در دو مرحله زمانی برگزار می‌شود، مرحله اول مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس از ٣١ شهریور تا ۶ مهر و در سه بخش مدافعان سلامت و بخش ملی فیلم سازان بسیجی و جشنواره جشنواره ها به علاوه اهدای نشان رسول برگزار شد. بر اساس آمار دبیرخانه،  در مرحله نخست، ۲۱۰ اثر به بخش جشنواره جشنواره‌ها و هزار و ۳۴۲ اثر به بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ارسال شده بود. مجموع آثار رسیده به این دوره از جشنواره از زمان انتشار فراخوان تا پایان مهلت ارسال آثار ۱۰ هزار و ۴۹ اثر بود.

مرحله دوم جشنواره نیز یکم تا هفتم آذر جاری همزمان با هفته بسیج در بخش‌های مسابقه اصلی، سیدالشهدای مقاومت، روایت قلم، نقد، پژوهش، تحلیل، فیلم به معنای مطلق و انتخاب برگزیدگان ملی فیلمسازان بسیجی به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی و به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.