شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

محمدعلی باشه:

هنرمند باید جلوتر از مردم به مشکلات و مسائل کشور فکر کند و درباره آن فیلم بسازد

محمدعلی باشه آهنگر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینمای دفاع مقدس ضمن بیان خاطرات خود از دیدار با رهبر انقلاب به عدم عمل مسئولین به توصیه‌های ایشان برای همراهی با سینمای ایران اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، یکی از چهره‌هایی که در جریان مستند «غیررسمی» حضور داشت اما سخنی از او شنیده نشد «محمدعلی باشه آهنگر» کارگردان سینمای ایران است.

فیلمسازی که با فیلم «بیداری رویاها» و «ملکه» گره‌هایی از فضای جنگ را برای ما ترسیم کرد که سبک خاص او را در فیلم‌سازی دفاع مقدس نشان می‌دهد. فیلم دیگر او یعنی «سرو زیر آب» نیز با همین نگاه خاص نسبت به جنگ و دفاع مقدس ساخته شد که به علت عدم همراهی سینماها در اکران و تبعیض همیشگی جریان مافیای اکران از فروش قابل قبولی برخودار نشد. اما طبق گفته کارگردان رهبر انقلاب آن را پسندیده بودند.

با این کارگردان کم‌حاشیه و محترم سینمای دفاع مقدس دقایقی کوتاه درباره تجربه دیدارش با رهبر انقلاب صحبت کردیم تا بدانیم که رهبری در دیدار با کارگردانان سینمای ایران چه می‌گویند و چه بازخوردی دارند؟ صمیمی یا رسمی!

آقای باشه آهنگر با شاره به اینکه دیدارهای میان رهبری و اصحاب فرهنگ و هنر به صورت رسمی و غیررسمی است گفت دیداری که در این مستند پخش شد در آستانه جشنواره فیلم فجر بود و به همین دلیل کارگردانان فیلم‌های آن دوره را مانند به وقت شام، تنگه ابوغریب و فیلم من یعنی سرو زیر آب را برای حضور در این برنامه دعوت کردند.

تصور من این گونه بود که احتمالا دیدار نیمه عمومی است اما بعد متوجه شدیم که جلسه به صورت غیررسمی اما محدود است. در این جلسه حضرت آقا بسیار شوخ طبع بودند و جلسه به صورت صمیمانه برگزار شد. ایشان از فیلم‌هایی که کار شده بود اطلاع داشتند و می‌دانستند که هرکدام از ما چه سبک فیلمی را ساخته‌ایم. مثلاً به من گفتند شما بیشتر فیلم‌های دفاع مقدسی می‌سازی. یا آقای تبریزی گفت که فیلمی دارم می‌سازم که روی لبه است و ایشان به شوخی به او گفتند که چرا روی لبه راه می‌روی؟ روی آسفالت صاف راه برو و همه خندیدند. یا به یکی از کارگردانان گفتند که فیلم‌ها را به صورتی بساز تا باقی و ما هم بفهمیم چه می‌گویید. او ادامه داد: برنامه تا ساعت ۱۱ طول کشید و ایشان گفتند که قرار است تا به جلسه دیگری بروند. یکی از ما گفت که آقا شام هم هستیم؟ ایشان گفتند دفعه قبلی هم خبری از شام نبود. البته ایشان در دیدار دیگری که در پشت حسینیه تشکیل شده بود یکبار حتی برای شام هم ماندند و البته غذای مختصری خوردند.

خلاصه که با همه شوخی می‌کردند و حتی گفتند که همه صحبت کنند اما بعد از اینکه آقای برزیده و حقیقی حرف زدند یکی از همکاران ما خارج از نوبت وارد بحث شدند که باعث شد هم فضا و بحث از مسیر خارج شود و هم اینکه فرصتی که ما هم بتوانیم حرف بزنیم از دست رفت. اما آقا با این حال با همه روبوسی کردند و به چند نفر انگشتر دادند و به من هم یک انگشتر دادند.

باشه آهنگر با اشاره به تماشای فیلم سرو زیر آب توسط رهبری به صورت خانوادگی گفتند: در دیدار دیگری که با ایشان داشتیم درباره سرو زیر آب حرف زدیم. ایشان گفتند که فیلم را به صورت خانوادگی تماشا کردند و از فیلم خوششان آمده بود. سؤالی درباره ازدواج «جهانبخش» که برادرش به شهادت می‌رسد با «چیستا»، دختر زرتشتی پرسیدند و اینکه چطور این دو با هم ازدواج کردند در حالی که امکان ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان نیست.  من هم گفتم که این دو با یکدیگر ازواج نکردند بلکه لایه زیرین فیلم اشاره به این دارد که شهدا می‌توانند واسطه ارتباط بین ادیان باشد. ایشان هم گفتند که به این لایه فکر نکرده بودند اما نکته خوبی بود.

بعد هم با آقا درباره اکران فیلم که برخی مشکلات فراوانی بر سر راه ما ایجاد کردند صحبت کردم و ایشان هم به کسی که کنار ما بود توصیه‌های کوتاهی کردند که امکان اکران بهتر برای فیلم فراهم باشد. البته متأسفانه این توصیه‌های رهبری عملی نشد و فیلم در اکران مشکلات فراوان و تبعیض‌های روشنی در سانس‌های نمایش دید که باعث شد به خوبی فروش نرسد.

خب حضرت آقا به هنر و شعر و ادبیات و حتی موسیقی مسلطند و این از ویژگی‌های خوب ایشان است و در کل از نظر هنری برای یک رهبر روحانی به نوعی در قله بودن ایشان محسوب می‌شود.

رهبری یک کشور در این شرایط سخت سیاسی و اقتصادی واقعاً دشوار است اما امیدوارم که خداوند به همه نصرت بدهد. کشور خوبی داریم و همه دوستش داریم اما گاهی حرکاتی می کنیم که باعث ناراحتی است.

این کارگردان سینمای ایران در پایان گفت: مثلاً هنوز که هنوز است در فیلمنامه نه می‌توان نام پزشک آورد و نه نام روحانی. اگر بخواهیم از پلیس استفاده کنیم که واقعاً دشوار است زیرا باید تمام فیلمنامه را بخوانند و هر بار برای هرکدام از سکانس‌ها ایرادی وارد می‌کنند. این گونه دیگر تنها یک فیلمنامه بی‌رمق می‌ماند که دیگر فایده‌ای ندارد. در حالی که خود آقا می‌گویند که باید مسائل کشور در فیلم‌ها مطرح شود و حامی این رویکردند.

چه اشکالی دارد اگر ما بخواهیم مثلاً درباره قوه قضائیه فیلمی بسازیم؟  درباره معاونینی که معلوم شده است فساد دارند نمی‌توان فیلم ساخت مگر اینکه فرضاً آقای رئیسی شخصاً وارد عمل شوند.

هنرمند باید جلوتر از مردم به مشکلات و مسائل کشور فکر کند و درباره آن فیلم بسازد. باید هنرمند نقادی بکند و نباید جلوی او گرفته شود. در این جلسات جلوی آقا این گلگی‌ها گفته می‌شود. ایشان هم می‌فرمایند که مملکت خودتان است و برای آن کار کنید اما بعد از آن در عمل کوهی از موانع و مشکلات بر سر راه فیلمساز ایجاد می‌شود که کار او را سخت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.