دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

به کارگردانی جواد شمقدری؛

«روزهای ابدی» از شهید چمران تا اصغر وصالی

سریال تلویزیونی «روزهای ابدی»

سینماپرس: بحث کلان این مجموعه تلویزیونی پیرامون حضور قشر جوان در پیروزی انقلاب و تاثیرگذاری آنها در اتفاقاتی است که اوایل انقلاب اسلامی ایران رخ داد و از بهمن سال ۵۷ تا آبان سال ۵۸ روایت می شود.

به گزارش سینماپرس، این روزها به سال روز پیروزی انقلاب نزدیک می شویم. روزهایی که در تاریخ کشورمان به یاد ماندنی است و یادآور مجاهدت های تاریخی یک کشور و مردمان آن است. یکی از موضوع هایی که در میان سریال های تلویزیونی جای خالی آن حس می شد، ‌ مسئله نفوذ بود. نفوذ دشمن در کشورهایی مثل ایران و انجام فعالیت های تخریبی که به طرق مختلف صورت می گرفت.

از امشب سریال جدیدی روی آنتن شبکه یک سیما می رود، سریالی با نام «روزهای ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری که هر شب از ساعت ۲۲:۱۵ مهمان خانه های شما خواهد بود.

** طولانی شدن پروسه تولید و پس تولید

تصویربرداری این سریال از سال ۹۷ آغاز شد و به دلیل طولانی بودن پروسه تولید و لوکیشن های مختلف و متعدد، حدود یک سال به طول انجامید و البته به دلیل استفاده از جلوه های ویژه بصری و سی جی آی پروسه پس تولید تقریبا طولانی داشت. تصویربرداری این سریال در روزهای پایانی سال ۹۸ به پایان رسید.

** «نفوذ»، «خط تماس» یا «روزهای ابدی»؟

درست است این سریال در ۴۴ قسمت تهیه و تولید شده است اما در بهمن سال ۹۷، ۱۰ قسمت از بخش هایی از این سریال تحت عنوان «خط تماس» و به عنوان سریال مناسبتی دهه فجر از شبکه یک سیما بروی آنتن رفت. اما زمانی که سریال به روزهای پخش نزدیک می شد نام آن از نفوذ به روزهای ابدی تغییر یافت.

** علی اکبری: ۱۰ قسمت پخش شده «خط تماس» در «روزهای ابدی» نیست

«محسن علی  اکبری» تهیه کننده این سریال در گفت و گو با خبرنگار فارس، در همین زمینه گفت: قسمتی که تحت عنوان «خط تماس» در سال ۹۷ پخش شد را در این سریال به ندرت می بینیم. بخش هایی از آن ۱۰ قسمت را فقط به خاطر همان قسمت ها که قرار بود در بهمن ۹۷ پخش شود، ضبط کردیم و با همان فضا همخوانی داشت و آنجا نگاه جدیدی به قصه دادیم و سکانس هایی ضبط شد که بیشترشان را دور ریختیم. برهمین اساس بنا شد برای پخش همان ۱۰ قسمت، مقاطعی را ضبط کنیم که در سریال «روزهای ابدی» آن بخش ها نیست و آنقدر کم است که بعید می دانم مخاطب بتواند آن را تشخیص دهد.

** حضور قشر جوان در پیروزی انقلاب داستان اصلی سریال

«روزهای ابدی» با این هدف ساخته شده که تاثیر منفی حضور بیگانگان را در داخل کشور به تصویر بکشد و در نهایت برای نسل جوان و نوجوان این سوال را پاسخ می دهد که چرا به سفارت آمریکا لانه جاسوسی می‌گویند؟ در این سریال سایت‌های مختلف جاسوسی در اقصی نقاط کشور را می بینید، مثل سایت کبکان که وظیفه اصلی آن جاسوسی است و گزارش‌هایش را به طور کامل تحویل سفارت آمریکا می‌دهد و از آنجا به وی آی ای منتقل می‌کند.

بنا به گفته تهیه کننده این سریال، بحث کلان این مجموعه تلویزیونی پیرامون حضور قشر جوان در پیروزی انقلاب و تاثیرگذاری آنها در اتفاقاتی است که اوایل انقلاب اسلامی ایران رخ داد که از بهمن سال ۵۷ تا آبان سال ۵۸ روایت می شود.

علی اکبری افزود: این اتفاق ها تا جنگ هشت ساله ایران و عراق  و حتی تا امروز هم ادامه دارد و همین جوان ها برگ برنده نظام و حاکمیت هستند و تا همین امروز هم شاهد چنین اتفاق هایی هستیم.

** «روزهای ابدی» بر اساس مستندات ساخته شده است

بنابراین گزارش، روزهای ابدی بر اساس مستندات ساخته شده است و برای تحقیق و نگارش این سریال بازه زمانی حدود ۴ سال در اختیار شمقدری قرار داشت. این سریال بر اساس استنادهای موجود در سیستم کشور قبل از انقلاب و به نوعی برخورد نیروهای انقلابی با فضاهایی که در اختیار جاسوسی آمریکا بعد از انقلاب بود و همچنین بر اساس استنادهای تاریخی است و مشاور فیلم نامه و ناظر کیفی مهدی ارگانی است که از مطلعین این حوزه است و تقریبا تمامی موارد مد نظر با تائید او پیش رفته است.

علی اکبری در این باره افزود: بیشتر از چهار صفحه برگه آ ۴ منابع تحقیقی داشتیم و از طرفی با قشرها و تفکرهای مختلف از جناح های مختلف صحبت کردیم. همچنین گروه ۲۰ نفره متشکل از افراد مختلف بودند که به آقای شمقدری مشورت می دادند.

وی ادامه داد: این سریال از نظر استناد تاریخی محکم و درست است و انشاله بتواند به همراه درام هایی که در قصه شکل می گیرد و لحظه های خلق شده مخاطب خوبی را جذب خود کند.

این تهیه کننده ادامه داد: این سریال در روزهای کرونایی هم برای مخاطب جوان مفید است که می تواند به سوال های آنها پاسخ دهد و هم اینکه برای بزرگسالان نیز از این جهت که با آن دوران خاطره هایی دارد، جذابیت دارد. ‌

** سریالی در چند فصل؟ / روایت قصه ای در چهار مقطع تاریخی

تهران، روستای قرق آباد، خجیر، گنبد و مشهد از لوکیشن های اصلی این سریال هستند. همچنین بخش هایی از دکورهای این سریال در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده است مثل لانه جاسوسی و همچنین سایت کبکان در چالوس ساخته شده است.

همانطور که در خبرها خوانده شده است این سریال در ۵ فصل ساخته شده است. تهیه کننده «روزهای ابدی» نیز گفت: نمی توانیم بگوییم این سریال فصل بندی شده است، اما می توانیم آن را از نظر محتوایی به چهار بخش تقسیم کنیم: مقطع پیروزی انقلاب، مباحث مربوط به گنبد، اتفاق های مریوان کردستان و اتفاق های تسخیر لانه جاسوسی آمریکا. این چهار مقطع مدنظر کارگردان و نویسنده بوده و سعی شده قصه در این چهار مقطع روایت شود.

** بازیگرانی که با این سریال معرفی می شوند

شاید آنچه بیش از پیش در این سریال خودنمایی کند، تعداد بازیگران آن باشد. جمعی از چهره های قدیمی بازیگری و چهره های جدیدی که با این سریال اولین کار حرفه ای شان را بازی می کنند.

تهیه کننده «روزهای ابدی» در این باره گفت‌: بالای ۱۰ بازیگر چهره در این سریال بازی کردند و از ۱۰ بازیگر جوانی که با این سریال به دنیای هنر معرفی می شوند، سه بازیگر در نقش های اصلی بازی می کنند. امین اسکندریان، کیمیا اکرمی و یلدا افشارنیا از جمله این بازیگران هستند که در نقش جوان های انقلابی سریال به ایفای نقش پرداختند.

** حضور بازیگران خارجی در سریال

در این سریال ۱۰ بازیگر خارجی نیز حضور دارند که یکی از آنها شخصیتی است که نقش سفیر آمریکا را بازی می کند.

** شخصیت هایی که ما به ازای بیرونی دارند/ از شهید چمران تا اصغر وصالی

علی اکبری درباره شخصیت های این سریال نیز عنوان داشت: شخصیت های این سریال با این عنوانی که می بینیم ممکن است نماد بیرونی نداشته باشند، اما به هرحال هر کدام از این کاراکترها افرادی هستند که در دوران قبل از انقلاب وجود داشتند. افرادی مثل ابراهیم یزدی را در قصه این سریال داریم که نماینده دولت وقت است یا سوریبان سفیر آمریکا و ... که سعی شده با استفاده از گریم شبیه به خود واقعی شان درآیند.

«اصغر وصالی» جزو بچه های اول انقلاب که در درگیری های مختلف حضور داشته و بیشترین نقش را در کردستان دارد و در همانجا نیز به شهادت می رسد. «شهید چمران»، «تیمسار فلاحی» فرمانده وقت ارتش، «مریم کاظم زاده» خبرنگار و عکاس جنگ بوده که بعدا همسر اصغر وصالی می شود و از شخصیت های واقعی این سریال هستند.

بنابر این گزارش، امین اسکندریان (مهدی نقش اول سریال)، کیمیا اکرمی (محبوبه نقش اول زن)، احمد نجفی (پرویز)، حمید گودرزی (نفیسی)، رحیم نوروزی (سُرخو)، علیرام نورایی (بکتاش)، صالح میرزا آقایی (سرهنگ شریف زاده)، شهره لرستانی (مادر محبوبه)، زهرا سعیدی (مادربزرگ مهدی)، حجت‌الاسلام سیدمحسن هاشمی (استاد حوزه علمیه و نماینده امام خمینی)، جلیل فرجاد (دانشفر)، ماشاله شاه مرادی (حاج عرفان)، کاوه سماک باشی (سروان عباسی)، امیرمحمد زند (حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی)، یلدا افشاری‌نیا (مهناز)، شیوا بلوچی (شهره)، نجوا صاحب الزمانی (ثریا)، فاطمه بیگی (ناهید)، محمد جواد جعفرپور (قاسم)، جلال فاطمی (سرهنگ دیویس) بازیگران ایرانی این سریال و فیلیپ ساترکین (مایکل مترینکو)، سامی بابو (چارلز جونز)،  نیکولاس جرج بیکر، ژانکلود ریکبورگ، فلورین فیشر از بازیگران خارجی این سریال هستند. صالح میرزا آقایی، حمید گودرزی نقش نفیسی، رحیم نوروزی صلح‌گو، جلیل فرجاد در نقش روحانی، علیرام نورائی، احمد نجفی نقش پرویز و ... در این سریال بازی می کنند.

به گزارش فارس، مشاور فیلم نامه سریال «نفوذ» مهدی ارگانی، مجری طرح محمود غلامی، مدیر هنری عبدالحمید قدیریان هستند و نویسندگی و کارگردانی این پروژه را جواد شمقدری به عهده دارد.

به گزارش فارس، بازیگران خارجی این سریال از بازیگران آلمانی، بلغاری و فرانسوی انتخاب شدند که به زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی صحبت می‌کنند و با زیرنویس فارسی پخش خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.