به گزارش سینماپرس، آزیتا موگویی کارگردان و تهیه کننده سینما گفت: خوشحالم از اینکه جایزه پژوهش سینمایی چهارمین دوره خود را سپری میکند امیدوارم نتایح سالهای گذشته به اولویت دادن به موضوع مهم پژوهش کمک کند.
وی ادامه داد: اکثر فیلمسازان موفق ما به سمت موضوعاتی رفتند که به محوریت غلیظ اجتماعی و یا به موضوعات تاریخی میپرداخته است، در هر دو منظر امر پژوهش بسیار تعیین کننده است زیرا اگر سراغ موضوعاتی برویم که اطلاعات کافی از آن نداشته باشیم و پاسخ سوالات احتمالی مخاطب را به عنوان سازنده و فیلمساز نداشته باشیم و اگر به اندازه کافی در این زمینه تحقیق نکرده باشیم طبیعی است که این فقدان و کمبود در اثر نمایشی خود را نشان میدهد.
تهیه کننده و کارگردان «ایده اصلی» خاطرنشان کرد: بنابراین پژوهش امر بسیار لازم و مهمی است اما با توجه به پروژههایی که ما سینماگران در دست میگیریم، ارزشگذاری و اهمیت دادن به مقوله پژوهش تغییر میکند. به عنوان مثال، اگر من به عنوان سینماگر قرار است اثری تولید کنم که درباره تاریخ معاصر سینمای ایران است قطعا زمان زیادی تیم تحقیقاتی روی آن کار میکنند و تا زمانیکه به مرحله فیلمبرداری برسیم هم این تحقیق و پژوهش ادامه خواهد داشت. بنابراین بر اساس محتوا و شکل هر پروژه تهبه کننده، نویسنده و کارگردان باید هم هزینه کنند و هم وقت کافی برای پژوهش و تحقیق صرف کنند.
موگویی یادآور شد: حتی فیلمهای کمدی و فانتزی هم بر اساس محوریت موضوعی که دارند باید مقوله تحقیق را جدی بگیرند تا نسبت به موضوعی که مطرح میکنند علم و آگاهی کامل داشته باشند. فرض کنید یک فیلم کمدی بر اساس یک موضوع حقوقی ساخته میشود طبیعتا تحقیق و پژوهش کافی در عرصه حقوق که بسبار هم گسترده است به محصول نهایی کمک شایانی خواهد کرد بنابراین پژوهش صرفا به دایره فیلمهای اجتماعی یا تاریخی محدود نمیشود
وی در پایان گفت: امیدوارم بیشتر شاهد این نوع کارهای زیرساختی مانند جایزه پژوهش سینمایی در سینمای ایران باشیم.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.
ارسال نظر