به گزارش سینماپرس، این کتاب در کنار سایر آثار نشر جامعه اسلامی هنرمندان مانند «۲۴ ساعت مهندسی فرهنگی»، «درآمدی بر سینمای استراتژیک» و «تجربه ای ۴۰ ساله از لیبرالیزاسیون دولتی» با رویکردی استراتژیک و انتقادی، در ۲۳ فصل به نحوه مواجهه کُلیت صنعت سینمای ایران با پدیده «دشمن» پرداخته است و چرایی حیرانی و سرگشتگی این ابزار مهم و تأثیرگذار رسانهای را در صد سال اخیر معین میسازد.
در بخشی از پیشگفتار کتاب چنین آمده است:
“ابزارهای رسانهای هر کشور با هر فرهنگ و اعتقادی در جهت آرمانها و ارزشهای خود گام برداشته و در تلاش هستند تا هر چهبهتر و بیشتر به موضوعات و دغدغههای خود بپردازند و در این راه طبیعتاً از هیچ کوششی مضایقه نمیکنند. در این مسیر با تعریف چهار گروه: دوست، رقیب، حریف و دشمن؛ به تنظیم تولیدات رسانهای خود با وجاهت هنری و بالأخص با ابزار سینما پرداخته و صدالبته در اکثر مواقع بر ضد دشمنان و متجاوزان به آرمانها و اهداف کشورشان درمجموع تولیدات رسانهای و بهویژه در فیلمهایشان موضعگیری شفاف و رسمی مینمایند و با ابزار تصویری که در اختیار دارند به تولید آثاری با قالب هنری جذاب و با فرم مناسب در جهت تبیین ماهیت و اهداف دشمنان و متجاوزان به جامعه برآمده و با ترسیم برتری و غلبه خود بر ایشان و ارائه تصور خودباورانه به جامعه، سمتوسوی رسانهای خود را به صورتی کاملاً غیرمستقیم در مسیر آموزش دشمنشناسی تنظیم و حفظ منافع ملی و عقیدتی را سرلوحه اقدامات رسانهای خود قرار میدهند”
همچنین در این کتاب به گسترش صنعت سینمای ایران از خلال جنگ سرد پرداختهشده است و مشخص میشود که چگونه مدیران در سایه و اربابان غربی، زمام سینمای ایران را از طریق نفوذ و القاهای ذهنی، به دست گرفتند و به جراحی ذهنهای مردم پرداختند، و اینکه چگونه فیلمفارسی، مظهر مصدر خودباختگی فرهنگی، ابتذال و القاء الگوهای رفتاری بیگانه در سطوح بسیار نازل و سخیف بود.
صنعت سینمای هالیوود، سالانه تعداد مشخصی از تولیدات خود را به آثاری همسو و در راستای اهداف و سیاستهای کلان ایالاتمتحده آمریکا در سطح داخلی و بینالمللی اختصاص میدهد و سوای نظر از وجاهت اقتصادی این تولیدات حتی اقدام به عرضه گسترده و بدون انتفاع مالی آن در بازارهای جهانی مینماید و در این میان مشهودترین ظهور و بروز چنین اقدامی را میتوان در فرایند تولیدات سینمایی این کشور در تقابل با بلوک شرق و شوروی سابق معرفی نمود؛ تقابلی که بهصورت رسمی ۵۰ سال به طول انجامید و حتی پس از فروپاشی شوروی نیز همچنان در تولیدات رسانهای این کشور و بهویژه در تعریف دشمن جدیدی با عنوان جمهوری اسلامی از جایگاه برجستهای برخوردار است.
در این کتاب، با استناد به معیار بیانات رهبر معظم انقلاب و مطالبات ایشان، ریشهها و بسترهای زمانی و اجتماعی و تاریخی و سیاسی سینما مورد دقت قرارگرفته است تا زمینههای آنچه امروز به نام سینمای ایران در اختیار ماست، روشنشده و آسیبها و کاستیهای آن آشکار شود تا در حد امکان درراه برطرف کردن آنها کوشش به عمل آید.
گفتنی است اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکم تا ششم بهمنماه برگزار خواهد شد. علاقهمندان میتوانند کتابها را با تخفیف ۲۰ درصد تهیه کنند.
ارسال نظر