به گزارش سینماپرس، نمایشهای سنتی و آیینی برگرفته از فرهنگ، آیین و بوم مردم ایران است و مردم به این نمایشها علاقه دارند، چون اصالت دارند و چه خوب میشود که اگر چنین نمایشهایی وارد فضای هنرهای مدرن شوند.
جواد انصافی، بازیگر باسابقه و فعال نمایشهای آیینی با بیان این مطلب به «جوان» گفت: درددل و حرف مردم را باید در قالب هنر بیان کرد و هر چقدر شخصیتهای نمایشی به مردم نزدیکتر باشند، بهتر است. این وظیفه تلویزیون و سینماست که سعی کنند این درددلها را بازتاب دهند.
انصافی افزود: نکته مهم نمایشهای اصیل ایرانی، سادهگویی در نمایشهاست که از استعارهگویی و در لفافه حرف زدن پرهیز میشود، مثلاً خیلی ساده و رک شخصیت سیاه در نمایش میگوید بنزین را دارند گران میکنند و مردم هم از این سادهگویی و عدمسیاستبازی هنرمند خوششان میآید. این ساده گویی عمیق، باید به فضای نمایشی سینما و تلویزیون هم راه یابد.
جواد انصافی گفت: خودم نزدیک دو سال نمایش «جوحی و کدخدا» را در تالار سنگلج اجرا کردم و تقریباً از هر قشر مخاطبی با هر سن و سالی به دیدن نمایش آمدند و دلیل این هم فقط ساده کردن زبان نمایش بود.
بازیگر نمایش «آدم آهنی» تأکید کرد: معتقدم حرفهای عمیق و مهم را هم میشود با زبانی ساده مطرح کرد تا برای مخاطب قابل درک و فهم باشد، وگرنه اینکه با کلمات قلمبه سلمبه بخواهیم اظهار فضل کنیم به درد جذب مخاطب نمیخورد.
جواد انصافی با یادآوری یکی از خاطرات خود عنوان کرد: در یکی از شبهای اجرای یکی از نمایشهای مردمی خودم، مرد کفاشی به همراه تمام خانوادهاش به دیدن نمایش آمده بود و همچنان بعد از خاتمه نمایش با شور، عوامل را تشویق کردند که برای ما مایه دلگرمی و خوشحالی بود و من شرمنده آنها شدم که با وجود وسع کم مالیشان برای من هم گل خریده بودند. هنر باید تا همین حد مردمی باشد تا اثرگذار باشد.
جواد انصافی درباره ریشههای هنر مردمی گفت: در ادبیات و شعر ایرانی مثل مثنوی معنوی و شاهنامه منابع زیادی برای نوشتن نمایشنامه در اختیار داریم و من در اجراهایم به هنرهای ایرانی فراموش شده مثل کسبیخوانی نیز پرداختهام، این کسبیخوانیها را در روند پژوهش برای نوشتن متن پیدا کردم که روی آنها کار و تکمیلشان کردم.
این هنرمند در شرح این گونه نمایش گفت: در کسبیخوانی شخصیتی مانند سیاهِ نمایشهای سیاهبازی وجود دارد که قصه را پیش میبرد و در نمایش از اشعاری که در بازار و میان اهل کسب مورد استفاده قرار میگرفت، استفاده میشود.
بازیگر «زن بدلی» متذکر شد: امیدوارم این هنرهای نمایشی مردمی به نسلهای بعدی هم منتقل شود، چون اگر نتوانیم آنچه را که ریشه در تاریخ و فرهنگمان دارد به آیندگان منتقل کنیم، مطمئناً خیلی زودتر از حد تصور گرفتار تسلسل فرهنگی خواهیم شد.
این بازیگر ۶۹ساله تأکید کرد: بهترین راه انتقال هنرهای نمایشی مردمی ترکیب آنها با فضای رسانههای جدید است، مثلاً اگر بتوانیم محتواهای تلویزیونی قوی با تکیه بر هنرهای نمایشی سنتی تولید و سعی کنیم مشکلات روزمره را با زبان طنز وارد این محتواها کنیم، بلاشک مورد توجه مخاطب قرار خواهد گرفت.
ارسال نظر