دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

جمع بندی نظرات و دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی؛

درجا زدن و عقبگرد تولیدات رسانه ملی دلیلی بر ناکارآمدی مدیران صدا و سیما/ عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها گرایش پیدا کرده اند

پوریامین-کریمی-فارسیجانی-فهیم-یثربی-احمدجو

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ تأکید کردند: رسانه ملی همزمان با تغییرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جلو نمی رود و همین امر باعث درجا زدن و عقبگرد مرتب آن به خصوص در زمینه تولید سریال ها می شود؛ بزرگترین معضل تلویزیون طی سال های اخیر مدیریت ناکارآمد است؛ همچنین عدم تولید آثار با کیفیت در رسانه ملی باعث شده تا عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها بروند.

به گزارش سینماپرس از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند و در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش گردید که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد.

در ایام نوروز ۱۴۰۰ تلویزیون با پخش تعدادی سریال که برخی از اهالی سینما و کارشناسان آن ها را سطحی و ابتدایی خطاب کردند فرآیندی رو به عقب را تجربه کرد و نه تنها نتوانستند نظرات مثبت مردم را به سوی خود جذب کنند بلکه به طور کلی و بر اساس برخی از آمارهای ارائه شده بیننده بسیار اندکی نسبت به سال های قبل داشتند.

در ایام نوروز ۱۴۰۰ مانند نوروز ۱۳۹۹ که به دلیل شیوع کرونا و خانه نشینی عموم مردم، تلویزیون می توانست از یک فرصت طلایی برای جلب توجه توده های مردم با توجه به نیازهای روز مخاطب به ویژه نسل جوان داشته باشد با تقلید و تکرار و کهنه کاری و کلیشه پردازی دست به تولیداتی زد که یا اصلاً مخاطبی نداشتند و برای مردم عاری از هرگونه جذابیتی بودند! سریال مهمی نیز مانند «گاندو» نیز که اثری در ژانر سیاسی محسوب می شد نیمه کاره رها و به نوعی به محاق توقیف رفت!

در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: مریم پوریامین، عباس کریمی، پرویز فارسیجانی، آرش فهیم، چیستا یثربی و امرالله احمدجو با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

درجا زدن و عقبگرد تولیدات رسانه ملی دلیلی بر ناکارآمدی مدیران صدا و سیما/ عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها گرایش پیدا کرده اند

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ گفت: تلویزیون یک سری قواعد و قوانین نانوشته دارد که شامل تولید سریال ها نیز می شود، رسانه ملی همزمان با تغییرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جلو نمی رود و همین امر باعث درجا زدن و عقبگرد مرتب آن به خصوص در زمینه تولید سریال ها می شود به نوعی می توان بر این امر صحه گذاشت که صدا و سیما همیشه چند گام عقب تر از رسانه های رقیب ایستاده است! در تلویزیون رسماً هیچ خلاقیتی وجود ندارد. همه برنامه ها کپی شده از برنامه های تلویزیون ها در سراسر کشورهای جهان هستند! اغلب مسابقه های این روزهای تلویزیون از تلویزیون های آمریکا گرفته تا هند و حتی رژیم غاصب صهیونیستی کپی برداری شده اند و این اتفاقی بسیار تلخ و دردآور است.

درجا زدن و عقبگرد تولیدات رسانه ملی دلیلی بر ناکارآمدی مدیران صدا و سیما/ عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها گرایش پیدا کرده اند

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: روزآمدی قصه و ساختار سریال مسأله مهمی است که در تولیدات رسانه ملی مغفول مانده و بنده معتقدم شوراهای بررسی فیلمنامه در سازمان صدا و سیما باید بیش از پیش به دنبال خلاقیت و بروز بودن باشند. برای اینکه رسانه ملی مخاطب مستمر داشته باشد باید سریال های مناسب و خوش ساختار طراحی و تولید شوند. سریال هایی که فیلمنامه های آشنا به ذائقه مخاطب و آموزش دهنده هنجارهای اجتماعی باشند و مهمتر از همه اینکه ایجاد امید و انگیزه و شور زندگی در آن جاری و مستتر باشند.

درجا زدن و عقبگرد تولیدات رسانه ملی دلیلی بر ناکارآمدی مدیران صدا و سیما/ عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها گرایش پیدا کرده اند

آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد سینما نیز خاطرنشان کرد: به عقیده بنده سریال های نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال های اخیر، کمی وضعیت بهتری داشتند؛ هر چند که این آثار براساس کلیشه های گذشته تولید و نوآوری چندانی در آن ها دیده نشد اما ویترین متنوع و پخش سریال هایی برای سلایق مختلف و در ژانرهای گوناگون، تاثیر خوبی بر جذب مخاطب داشت. تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ نشان داد که در عرصه سریال سازی، بدون تکیه بر سلبریتی ها و نزدیک شدن به ذائقه سلیم مخاطب عام و طرح روایت هایی قهرمان محور مانند «گاندو» می توان مخاطب را جذب کرد. وقتی تلویزیون یک قدم به سمت مخاطب بر می دارد، مخاطب چند قدم به طرفش می آید. امید است این شروع نسبتاً خوب در زمینه پخش سریال ها یک شروع تازه برای تحول و ارتقای مجموعه های نمایشی سیما باشد.

درجا زدن و عقبگرد تولیدات رسانه ملی دلیلی بر ناکارآمدی مدیران صدا و سیما/ عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها گرایش پیدا کرده اند

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ گفت: متأسفانه ما همواره در حوزه نیازسنجی و تشخیص میل مخاطبان رسانه ملی دچار مشکل هستیم. بنده معتقدم سهم اندک آثار طنز بعد از فشارهای شدید روحی و روانی ناشی از کرونا، قصه های دم دستی و افت کیفی و عدم انطباق آثار با فضای روز، دلیل اصلی بی توجهی مردم به سریال ها بود! علاوه بر سهم کمرنگ آثار طنز در نوروز ۱۴۰۰ ما شاهد افت شدید کیفی سریال ها نیز بودیم. بسیاری از سریال ها از جهات گوناگون از جمله فیلمنامه، محتوا، بازی بازیگران و... منطبق با فضای امروز جامعه نبودند و نتوانستند مردم را ترغیب به تماشای آثار کنند.

درجا زدن و عقبگرد تولیدات رسانه ملی دلیلی بر ناکارآمدی مدیران صدا و سیما/ عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها گرایش پیدا کرده اند

دکتر چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان تئاتر پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ گفت: بزرگترین معضل تلویزیون طی سال های اخیر مدیریت ناکارآمد است؛ متأسفانه تجربه ثابت کرده که برخی از مدیران صدا و سیما از امکانات و بودجه های خوبی که در اختیار دارند به درستی بهره گیری نمی کنند؛ در نهایت می توان به این جمع بندی رسید که کنار گذاشتن هنرمندان کاربلد، اعمال سلیقه مدیران و عدم توجه به ذائقه مخاطب و استانداردهای روز سریال سازی دلیل بی توجهی مردم به برنامه های تلویزیونی به ویژه سریال های مناسبتی است. واقعا کجا هستند سریال هایی که باعث خلوتی خیابان ها می شدند و عامه مردم با آن ها ارتباط تنگاتنگ برقرار می کردند؟ امثال «سربداران»، «روزگار قریب»، «کمال الملک»، «امام علی (ع)»، «پس از باران»، «صاحبدلان» و یا بسیاری از آثار مناسبتی طنز ماه مبارک رمضان کجا هستند؟ چرا از سازندگان این آثار در تلویزیون دیگر چندان خبری نیست؟ چرا دیگر شاهد فیلمنامه ها و قصه های جذاب و تأثیرگذار در تولیدات نمایشی رسانه ملی نیستیم؟

درجا زدن و عقبگرد تولیدات رسانه ملی دلیلی بر ناکارآمدی مدیران صدا و سیما/ عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها گرایش پیدا کرده اند

امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: عدم تولید آثار با کیفیت در رسانه ملی باعث شده تا عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها بروند چرا که آثاری که در این رسانه ها وجود دارند به روز و تازه و خوش کیفیت هستند و مردم را به سمت خود جذب می کنند. ما با آسیب های جدی زیادی در تلویزیون روبرو هستیم  که یکی از علل آن این است که بسیاری از کارها عجولانه شکل می گیرند. تلویزیون در رقابت با رسانه هایی که دست شان باز است کم آورده اما می تواند برای نشانه گرفتن غرایض جامعه و به ویژه نسل جوان یک تمهید داشته باشد و آن هم تولید کارهای بسیار خوش کیفیت با توجه به اصل اساسی اخلاق مداری است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.